Asbjørnsen og Moe og keisernitt

Jeg elsket eventyr da jeg var yngre og ønsker selvfølgelig å videreføre den samme gleden og nysgjerrigheten til mine egne barn.

For det er noe mystisk og magisk over eventyr. Fantastiske fortellinger med tusser og troll.

Nå er det altfor lenge siden sist vi leste eventyr, og derfor fant jeg i kveld frem en tykk eventyrbok og gledet meg stort til å lese med overdreven innlevelse.

Vi hopper rett til “Askeladden som kappåt med trollet”. Som jo selvfølgelig ikke ender utelukkende positivt for trollet…

Boken bruker et ganske gammeldags språk og da trollet til slutt blir lurt til å skjære opp sin egen mage, forklares det som at “han satte livet til”.

– Hva betyr det? spør 6-åringen.

– Nei, altså.. at han døde, svarer jeg.

– Døde han? spør 6-åringen, lettere sjokkert.

– Ja, han gjorde visst det. For Askeladden lurte ham til å skjære opp magen sin, serru.

Men da kvekker 6-åringen til:

– Men hei, hva med sykehuset?!

– Hva da?

– Du sa jo at de skjærer opp magen når de må ta ut babyer av magen med sånn..

– Keisersnitt?

– Ja! Keisersnitt!

– Jommen.. øh.. asså.. ja.

Og så ramlet jeg ut i et langt og håpløst usammenhengende sammensurium av leger og smertestillende, bedøvelse og troll som verken har utstyr eller kompetanse til å sy igjen seg selv.

Men alt jeg egentlig klarte å tenke på var at jeg må ha hørt det eventyret 100 ganger før, men aldri i verden om jeg noensinne ville klart å trekke parallellen mellom kapp-eting og keisersnitt.

Og det fikk meg nok en gang til å innse at det surrer store tanker rundt i små hoder, og det er så herlig når man er der for å oppleve det 🙂

mde

mde

9 kommentarer
    1. Husker ikke hvilket eventyr vi hørte på her om dagen, men var fra A & M hvertfall..
      Handlet om noen brødre som havna i en tvist tror jeg, hvor gubben på Spotify leser noe sånn som; “Da tok han eldste bror å kappa hauet ta’n, og hang skrotten på døra..!”
      Og guttungen min som ikke skjønner bæra lurer jo, “hva er det han kappa av, mamma? Og hva er skrotten..?”
      What to say…

    2. Veldig godt poeng! Jeg har også hørt det eventyret sååå mange ganger, men har aldri tenkt på keisersnitt, sykehus eller noe som helst form for behandling 😂

    3. Jeg leste det eventyret for fireåringen min. Det ble med en gang for å si det slik. Hun fikk skikkelig mareritt! Eventyret ender jo egentlig ganske groteskt, men jeg tenkte aldri over det da jeg var liten.

    4. Det er bare å sette seg ned å lese asbjørnsen og moe enten i bokform eller eventyrsjokoladene.. jeg er sjokkert . De var datidens jo nesbø.. groteske historier😂 4 åringen og jeg leser de sammen . De fra asbjørnsen og moe ja,ikke snømannen og det er ofte jeg stopper opp wtf! Dette må jeg sensurere litt. Sengekos, keisersnitt, fangenskap, prinsesser som bare er ute etter penger. Neiognei

    5. Haha, ja jeg vet. Følte meg først skikkelig overbeskyttende 2018-forelder, men skjønner at det er flere som har reagert litt på nivået i de historiene der, hehe. Føles mer som et plott i en påskekrim enn barnevennlige nattahistorier x-)

    6. Han er jammen kjapp i huet han Plutten!
      Jeg lurer forøvrig på HVOR boken er kjøpt?! Den så innmari fin ut, i motsetning til mange andre eventyrbøker som egentlig har et ganske stygt utseende 😁👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg