Å se Idol med barna

Å se på Idol på morgenkvisten er noe HELT annet enn å se det om kvelden…

Det føltes som en god idé.

For Idol er familie-TV av beste sort. Vi sparer det til frokosten og ser det sammen med barna. Ja, med rundstykker og sjokolademelk og hele pakka. Det blir kos.

Men det blir ikke det vettu.

For barn bråker de. Hele tiden. Det er skjeer som klirrer og ting som går i gulvet, det er synging på ukjente sanger og småprat om absolutt alt annet. Det er: “Kan jeg dra bort til Jonathan snart?” eller “Kommer farmor og farfar i dag? Hvorfor ikke? Hvem er han på TV-en? Hvem er hun? Hva er det?”

Og hele tiden prøver pappa å få med seg alt som blir sagt. For jeg elsker Idol. Spesielt audition-rundene. Så utrolig moro å bli overrasket over alle de flinke og rare folka som kommer.

Men det er et annet problem også..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viser seg nemlig at dommerpanelet på TV er langt mindre kritiske enn dommerpanelet i sofaen. For helt uvitende har jeg i alle år vært langt mer dømmende enn jeg har trodd. Der har bare aldri slått meg før jeg så programmet med barn til stede.

For små gryter har store ører og det er akkurat sånn mobbing kan starte. Barn som hører foreldrene lange ut mot folk på TV-en. Og det trenger ikke være bevisst engang. Men når en fyr dukker opp på audition uten verken sko eller sokker, da ber man jo om at noen (for eksempel meg) roper ut:

– “Øy, ta på ræ sko a, din vattdott!”

Eller når noen synger surere enn en kråke med sår hals, og man sitter der i sofaen og sier:

– “Å dæven steike, det der var grusomt”

Ting man helt fint kan si til seg selv når ingen hører.

Det er ikke bra, jeg vet det, men jeg skal ikke være så skinnhellig å si at det ikke skjer når jeg sitter alene i sofaen. Men med barn til stede må alt vris om til det barnevennlige.

– “Oj, hun hadde.. en.. utrolig original stemme!”

– “Jøss, han hadde et skikkelig godt potensiale på gitar..”

– “For en.. morsom genser!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men det er ikke så farlig egentlig, for jeg hører ikke hva de sier eller synger uansett. Ikke over lyden av ting som går i bakken eller bikkja som bjeffer etter rundstykkesmuler.

Men kaffen var god.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7 kommentarer
    1. Den koppen 🤣🤣
      Og ja, er enig. Noe får vi ta på kvelden uten barn. Blir fakrisk ikke det sanme.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg