Nøkkelen i dodøra

Jeg trodde ALDRI at det kom til å skje. Helt til det skjedde.

Ikke la nøkkelen stå igjen i dodøra, pleier Christina å si. Barna kan låse seg inne.

Yeah right. Hvorfor i all verden skulle de låse døra? Ikke bare det, men hvis de først har klart å låse døra, kan de vel like enkelt låse den opp igjen? Hysteri, har jeg alltid tenkt. Men viktigst av alt er husfreden og derfor har jeg alltid hengt med på notene.

Men i helgen var vi på hytta og glemte helt å tenke på det. Og da skjedde det.

Det jeg ikke hadde trodd at skulle skje på en million år eller mer.

Barn. Do. Nøkkel. Klikk. Skrik. Panikk.
 

Da først forstod jeg greia.

For når du står på utsiden av en låst dør og hører den hikstende gråten til et panisk barn, rekker du å få ganske dårlig samvittighet.

Og alt du kan gjøre er å tenke: Hva gjør vi nå? Hva i helvete gjør vi nå?!

For å besvare mitt eget spørsmål fra tidligere: Nei. Bare fordi barnet klarer å låse døra, betyr ikke det at de klarer å låse den opp igjen. For å låse opp igjen er gjerne tyngre og krever en annen teknikk. Og det er ikke alltid så lett å forklare gjennom veggen til et barn som er redd og forstyrret.

Jeg tenkte at jeg skulle klare å lose henne til å klare å låse opp døra igjen, men det tok ikke mange forsøk før jeg innså at det var nytteløst. Det gikk rett og slett ikke.

Og greia med en slik situasjon er at man sjeldent har en god plan B. Det eneste jeg kunne tenke på var å bryte opp døra. Hente et brekkjern og brekke den opp. Men jeg har brukt 7 lange år på å etablere et godt forhold til mine svigerforeldre. Jeg er ikke veldig lysten på å gjøre dodøra deres til pinneved.

Men desperate tider krever desperate tiltak. Hvis ikke..

Det var da vi kom på vinduene. Kan det virkelig være mulig? Jeg løp rundt, men haspene var på. Kunne det være mulig å be om et ørlite mirakel da?

– Hører du meg? Okei, gå bort til doen, legg ned lokket, stå på doen og åpne vinduet.. Klarer du det?

Tassende føtter..

Lyden av dolokket som smeller ned.

Planen fungerer! Men de gamle vinduene da? Lar de seg i det hele tatt åpne? Jeg løper ut og rundt hytta.

Der møter det meg et fantastisk syn:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den klemmen mellom mor og datter da de endelig ble gjenforent, må være tidenes lengste og hjerteligste <3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så heldigvis slapp vi unna med skrekken, men la dette være en lekse til oss selv og andre: Ta ut nøkkelen og legg den høyt når du er ferdig på potta.

Ikke bare kan det redde deg fra en skummel og vanskelig situasjon for barnet ditt, men det kan også spare deg for en kliss ny dodør 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

12 kommentarer
    1. Vi brukte å henge donøkkelen på en sånn “snurrer” som man hadde heiskort på i slalombakken før i tiden. Den hang på en krok høyt oppe på lista rundu døra. På den måten fikk man ikke gått ut uten å butte i tråden som nøkkelen hang i, uten å ta nøkkelen ut av låsen igjen. Det funka for oss:)

    2. Hvis du ikke har ett vindu neste gang. Så kan døren dirkes opp med en skrutrekker, neglefil, pinsett, tynn pinne, husnøkkel osv. Hilsen en som pleide å bli låst inne på rommet av storebroren som liten😂 da lærer man seg noen triks

    3. Vi har byttet ut låsene på badene med slikke vippelåser som er på offentlige toaletter. Kjøpes på vanlig byggevare. Var lett å bytte ut. Det gav enkel tilgang på privatliv på do, ungene greier lett å låse og låse opp, og det er lett å låse opp fra utsiden, med en kniv eller lignende, om det er behov for det.

    4. Vi hadde en annen lignende opplevelse. Snuppa vår låste seg inne i huset vårt da hu var cå 2.5 år…Vi var ute i hagen, og hørte plutselig låseigjendøra lyd. Såg skrekkslagen på hverandre.., ingen vinduer oppe…, verandadøra og vaskeromdøra låst også…, mamma og pappa som hadde reservenøkkel var på hytta. Vurderte å ringe politiet ( mobilene lå også låst inne). Prøvde å rope inn, men snuppa storkoste seg med å utforske kjøkkenet ( vi kikka gjennom vinduene).
      Ikke hadde vi reservenøkkel på hemmelig plass ute heller.
      Jeg satt meg ned å gråt i panikk, mens mannen løp til naboen etter mobil. Da låste hu plutselig opp døra og sa:” feri”. Hun var ferdig med å gjøre i bleia.
      Nøkkel på hemmelig sted ute kom raskt på plass.

    5. Det samme skjedde meg og min sønn på 2,5 år her om dagen. For en grusom følelse å stå på andre siden av døren!! 😨
      Heldigvis klarte jeg å holde meg rolig da han fikk låst seg inne på rommet sitt og forklarte at han måtte prøve å vri på nøkkelen flere ganger.
      Han var så flink og prøvde å prøvde, mens jeg tenkte på hvordan vi skulle løse det hvis han ikke klarte det.
      Han ropte forsiktig mamma gjennom døren og prøvde å åpne den uten at det gikk og begynte nok å bli litt redd.
      Jeg prøvde å rive opp døren, men det gikk jo selvfølgelig ikke og jeg begynte å bli veldig bekymret selv. Det var en skikkelig ekkel opplevelse! (Vi holder på å bygge på huset så vi har ikke noe vindu vi kan åpne på rommet hans for øyeblikket).
      Heldigvis mens vi snakket gjennom døren fikk han det plutselig til og vi ga hverandre en god klem når vi fikk opp døren 💕 En større følelse av letteste tror jeg ikke jeg har kjent før!! 😆
      Jeg skjønner ikke hvor han fikk den nøkkelen fra heller for jeg trodde vi hadde gjemt unna alle sammen, men da var det tydeligvis en vi hadde lagt en dumt sted som han plutselig hadde funnet 🙈

    6. Vi ble stengt inn på en utedo i en alder av 12 . På en ytterste ø i havet av verdens flotteste gutt i mine øyne den gang, søskenbarnet til min medinnlåste.
      Vi tenkte jo , dette går så fint atte noen kommer snart å låser opp..
      1 time gikk
      2 timer gikk
      3 timer gikk
      Denne utedoen hadde heldigvis ikke vært i bruk på noen år. Men den utveien… een glemmer man ikke alikavel🤢

    7. Og ja denne drømmegutten… han hadde glemt at han låste oss inne og hadde stukket til en kompis for å ligge over.. første kjærlighet var altså noe dritt😂

    8. I etterkant av situasjonen så kom jeg på at jeg kunne dirket opp låsen fra utsiden ja, men der og da stod det helt stille for meg 😆🙈

    9. Det er ikke bare barna som man bør gjemme nøkler for!
      Jentungen var to år tenker jeg. Hun elska å sove dubb ute i vogna på dagen. Jeg dreiv og hang opp klesvask ute da mannen min kom ut og sa at han stakk en tur bort til en kamerat. OK sa jeg og hang opp resten av vaska. Da jeg skulle inn igjen hadde han låst døra. Jeg pleier ikke ha med mobil når jeg henger opp vask så den lå igjen inne. Ekstra nøkkel hadde vi ikke ute akkurat denne dagen. Jeg gikk rundt huset for å se om noen vinduer sto åpne. Nei det gjorde det ikke. Dattera mi våkna fra dubben sin. Det nærma seg spisetid… Bilnøkkelen min lå inne. Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å begynne å gå dit kameraten hans bor. Etter 40 min kom vi forbi en matbutikk. Jeg hadde tilfeldigvis 10 kr i lomma fordi jeg hadde handla tidligere på dagen og putta vogntieren i lomma. Hadde akkurat nok til et rundstykke og en banan til jentungen. Hun koste seg glugg i vogna med rundstykket sitt heldigvis. Gikk 45 min til og mannen ble ganske overraska da jeg kom inn i gårdsplassen hos kameraten. Må si han ikke hadde så veldig høy stjerne akkurat da…

    10. Har man lik nøkkel som i døren som er låst, kan man, med de fleste dører, lirke låsen til åpen fra motsatt side, dytte ut nøkkel og låse opp😊

    11. Vår 3-åring låste nylig utgangsdøren innenfra mens vi var ute i hagen… Han ville ikke låse opp igjen! Heldigvis var terrassedøren oppe åpen, så min mann klatret opp en stige…! En annen gang, låste eldstemann seg inne på et rom. Jeg klarte å rolig spørre om han kunne låse opp…, og det klarte han. Fikk lettere panikk begge gangene!!

    12. aldri låst doen hos oss, er døren lukket er noen der, ferdig arbeid
      Alltid vært redd for at knotten sku låse seg inne,men i de fleste hus har man ofte lik nøkkel til alle rom…så da kan man være heldig….ellers er ikkje alltid dørene til do så fryktelig avansert, som en annen skriver så kan man åpne med noe annet
      Eller bare ikkje HA nøkkel i dodøren til småttikkene er voksne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg