Hvit..? Hvit..? Hvit!

Mitt nye liv som handyman fikk en utrolig dårlig start…

For her skulle jeg liksom starte et nytt og bedre liv. Som handyman! Voksen nå, klare seg selv. Derfor suste jeg innom fikse-og-ordne-butikken for å kjøpe litt maling.

Ikke noe fancy, bare litt enkel hvitmaling for å male over en liten rift i en dør. Ingen stor sak, men greit å få fikset.

Så jeg valset inn i butikken.

Fant malingsavdelingen.

Og der startet problemene..

For hvit, kjære leser, hvit er ikke hvit!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å nei, du! Hvit er tydeligvis et helt slektstreff av sjatteringer og nyanser du aldri en gang har hørt om!

For der sto et spann med hvit. Perfekt, tenkte jeg. Men ved siden av hvit sto også hvit. Hæ?

Å ja, for det finnes jo selvfølgelig snøhvit og kritthvit…

Men det ender absolutt ikke der.

cof

For ved siden av der igjen sto et spann med hvit spesifikt for vinduer. Men da fantes det plutselig bare én type: Hvit. Så for vinduer er det bare vanlig hvit som gjelder, men er vindu-hvit det samme som dør-hvit? Og er det da snakk om vinduer utendørs eller innendørs?

Jeg mistet umiddelbart alt av selvtillit og gjorde hva enhver mann i min situasjon ville gjort: Jeg ringte kjæresten.

– “Skal jeg ha snøhvit eller kritthvit, mon tro?” spurte jeg frustrert.

– “Men Peter, har du ikke sjekket dette før du dro..?” spurte en lettere oppgitt stemme på den andre enden av linjen.

– “Nei, selvfølgelig ikke, jeg skulle jo bare ha hvit!” svarte jeg langt mer oppgitt tilbake. Og la på.

Tilbake i hyllene og nå var rådyrene gode. Så slo det meg: Dette er jo en alt-mulig-butikk. Kanskje jeg bør oppsøke en skikkelig byggevarekjede som har spesialisert seg på maling? Ja, god plan.

Så jeg tasset til butikken noen hundre meter ned i gata.

Det skulle jeg aldri gjort.

For der åpnet det seg en helt ny verden av maling og muligheter. Klok av skade gikk jeg derfor rett til betjeningen denne gangen.

– “Skulle hatt hvit, jeg”, sa jeg.

– “He he, sa hun, det finnes mange slags typer hvit.”

“Ja du veit.. hvit”, svarte jeg. Som en huleboer.

– “Ja, altså tenker du kritthvit?” spurte hun.

– “Øh.. veit ikke?” svarte jeg, som en ganske alminnelig apekatt.

– “Men altså, snakker vi innendørs, utendørs, mur, vindu, lister, våtrom, dør, tak? Tenker du klassisk hvit, Chi, letthet, egghvit, bomull og eggeskall, eller mer mot greige, altså type kaldgrå, tudor, sommersne, hvit lin, teblomst og refleksjon?”

– “Greige? Chi? Tudor? Det er ikke en snakk om teateroppsetning, jeg vil bare ha hvit! Hvit som i føkkings hvit! Ikke snøkrystall, morgenfis eller isbjørnflass ? bare hvit! Hvit som i mal-den-jævla-døra-hvit! Har dere det?!”

– “Dør ja, hvorfor sa du ikke bare det med en gang? Da skal du nok ha bomull.”

Copyspace with paintbrush and can with white paint lying on white wooden clean table. Top view. Copyspace.

/ Neste gang sender jeg bare Christina x-)

6 kommentarer
    1. Lo godt av dette innlegget, jobber selv i byggevare butikk og jeg kan love deg du er ikke den eneste som ikke vet at hvit ikke bare er hvit 😉 tips til neste gang du skal være handy man, fortell alltid den som skal blande malingen din hva du skal male, da slipper du unna mange følge spørsmål 😊

    2. Haha… nå ler jeg høyt. Også ja, bomull faktisk!😂 nok en i-lands utfordring dette muligens ..😎

    3. … og som et skikkelig mannfolk gikk du ikke bare rett inn i første butikken, tok tak i den første ekspeditøren du så og sa «hei, jeg kanke mye om maling, men skal male en hvit dør, kan du hjelpe meg?» 🤪

    4. Haha, nei nei. Ekte menn spør ikke om hjelp før det er for sent. Vi går da ikke til legen før beinet faller av. Først da kan man ta en tur og spørre om det er uvanlig at beinet faller av sånn helt uten videre x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg