Min venn “Øyvind”

Jeg har en venn.

La oss kalle ham “Øyvind”.

Øyvind er hyggelig nok han altså, men det er ett stort problem med ham: Øyvind er ikke på Facebook.

Hvem er det som ikke er det i 2018?!

Hillbilly farmer
Licensed from: MaryHathaway / yayimages.com
 

Selv mine ufødte barnebarn er på Facebook!

Men okei.

Selvfølgelig man jo ikke, men når man først skal ha tak i folk, arrangere ting, sende morsomme videoer eller finne ut når folk har bursdag – ja, da er Facebook genialt.

Men nei da, “Øyvind” trenger ikke Facebook han, for livet hans er liksom helt fint uten.

Og sånn har det seg at livet mitt, per veldig overfladisk i-landsstandard, har blitt et helvete.

For jeg har nemlig TO kompiser jeg har daglig kontakt med.

La oss kalle han andre for “Trond”.

Trond er flink, Trond er bra. Trond er på Facebook.

Handsome man using laptop
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

Så når vi skal kommunisere, tar vi det direkte på messenger.

Sender beskjeder, svarer med morsomme gifer og livet er topp.

Men så skal vi koble på “Øyvind” på samtalen da. Og hva skjer da? Jo, jeg må kontakte ham på WhatsApp!

Det er som å være tilbake til gamledager med fasttelefon igjen.
 

Meg:
– “Hei Øyvind. Snakker med Trond på Facebook. Klar for kino i morgen?”

Så svarer han, og da må jeg over på facebook-messenger igjen.
 

Meg:
– “Hei Trond, Øyvind er klar for kino, men kan ikke før på torsdag. Funker det for deg?”

Svar.

Over til WhatsApp igjen.
 

Meg:
– “Trond kan på torsdag, men har sett Deadpool 2. Hva tenker du om Jurassic World?”

Tilbake til Facebook.

Tilbake til WhatsApp.

Tilbake til Facebook.

Tilbake til WhatsApp.

Og sånn er det hver gang! Bare fordi han ene kjøttfransen ikke bare kan gi etter for presset.

 

Så, kjære “Øyvind” og alle dere som er som ham, hør min bønn:

Jeg vet at du bare tenker på deg selv, men tenk på foreldrene på fotballaget til barnet ditt. De som prøver å invitere dere på grillfest og moro.

Tenk på svigermor, som endelig har lært seg Facebook (men sliter tungt med øvrig teknologi).

Tenk på kjæresten din, som prøver å tagge deg i en sak om en romantisk tur til Paris (en tur som aldri blir noe av fordi du ikke får sett det).

Tenk på alle oss, vennene dine og familien din, som er nødt til å hoppe mellom apper hver gang vi prøver å prate med deg.

Tenk på landet ditt.

Tenk på flagget.

Tenk på Erna.

Kom deg på Facebook.

 

 

 

29 kommentarer
    1. “Øyvind” får komme seg på Messenger. Man kan visst det nå, uavhengig av om har facebook. Det har nemlig mormor på over 80 gjort, og det er genialt!

    2. Tror Trond må over på WhatsApp altså! Hvis Øyvind enda ikke har skjønt hvordan det påvirker andres liv at han ikke kommer seg på Facebook, så er han en tapt sak.. Blir som å overale folk til å slutte å røyke eller bli veganer. You know..

    3. Wæææ! Tidligere denne uka slettet jeg både facebook og messenger fra mobilen, fordi jeg bruker usannsynlig mye tid på å sjekke (særlig face), uten å egentlig bry meg om mer enn 2% av det som publiseres der. Etter du har skrevet dette blir jeg jo sugen på å installere appene igjen! Hjeeelp! Jeg vil jo ikke være helt Øyvind heller da… Hva gjør jeg nå? Nattesøvnen er i alle fall spolert! 😀

    4. Skulle gjerne delt dette innlegget for jeg har en del sånne bekjente jeg også, men de er jo ikke på face, så da er det jo ikke vits for de ser de det jo ikke…

    5. Har du noe å klage over? Min SØSTER er ikke på fb. Eller messenger. Hun slettet først FB-kontoen sin fordi hun ble stresset av alle beskjeder, tagger og bursdager som hun ble forventet å forholde seg til. Så slettet hun messenger, fordi hun fikk sett at hun ble registrert som aktiv på fb når hun brukte messenger, og noen hadde blitt fornærmet fordi hun ikke responderte på meldinger de hadde lagt på veggen hennes. Lang historie kort: Vi kommuniserer greit på WhatsApp, men er litt slitsomt å måtte gjøre ting to ganger, ja!

    6. Ja, det får bli Plan B hvis ikke Øyvind kan begynne å oppføre seg som folk. WhatsApp er litt treigere i bruk enn Messenger, dessuten går man jo glipp av alle de andre funksjonene som “vanlig” facebook har, men jeg kan akseptere det som et kompromiss 😉

    7. Haha! Hater når det skjer x-) Har en annen kompis som ikke er på Instagram, så hver gang jeg ser noe som passer hans humor, må jeg ta skjermbilde og sende på mms. MMS! Hva gir du meg?!

    8. Veit det da, men poenget er å få ham til å ta hele agnet. Messenger OG facebook, så man kan invitere til pokerkvelder, kino, tagge i morsomme videoer og hele den facebook-pakka 😉

    9. Hahaha! Aj aj aj, det beklages. Sterkt. Én ting er jo å slette det fordi man ikke ønsker å bruke mye tid der, noe annet er å aldri ha hatt det i det hele tatt.

      La det synke inn noen dager og bestem deg da. Har det på samme måte med Snapchat. Iblant får jeg fnatt og sletter det, men så kommer jeg krypende tilbake 😉

    10. Haha! Elsker sammenligningen 😀
      Anti-facebook-folk er som veganere, bæresjal- og crossfitt-folk.. got it. Da er det lost cause og bare å få Trond over på WhatsApp x-)

    11. Ja, Messenger er det viktigste, men Facebook hadde vært bra det også. Så kan man opprette grupper og alt det der, uten å måtte ty til SMS (gud forby).

    12. Er faktisk mulig å opprette dn bruker på messenger appen uten å ha facebook konto. Kanskje dette er noe for din venn Øyvind 😁

    13. Jeg er ikke på Facebook og har gode grunner for det. Vi ler godt og mye her hjemme av den totale panikken folk får av de som ikke er på Facebook. Tror ikke jeg gidder å oppgi alt av eget personvern og så mye makt til et selskap, bare for at det skal være lett for mine venner eller fotballaget.. Come on..:)

    14. Victoria : Amen.
      Konsekvenstenkning er ikke så utbredt…… og alt du noensinne har publisert er lagret, selv om du sletter det.
      (Og ikke tro at du ikke har noe å skjule, og at det ikke er noe problem. Det er sikkert sant akkurat nå, men du vet ikke om det er fasiten i fremtiden… Det kommer an på hvem som har makten i andre enden…)

    15. hakkje han telefon da? enklere å ringe , event MENS du knoter med giffer or whatever med Trond….ikkje lag mer problemer enn det er….livet er for kort trust me 🙂

    16. Jeg har også en sånn venninne. Men hun har heldigvis ordnet seg messenger. Man kan ha det uten å ha Facebook! Så nå er alt mye lettere. Bare et tips 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg