IKKE ta PWO før leggetid!!

For ikke lenge siden ble det klart at jeg skal stille til start på No Finish Line-løpet i Oslo i september.

Dette gjør jeg i et forsøk på å hanke inn så mange penger som mulig for Stine Sofies Stiftelse.

I den anledning ønsker jeg derfor å skrive litt om trening og treningsrelaterte ting fremover. Jeg skal absolutt ikke bli en treningsblogger, men jeg må jo holde dere løpende oppdatert (pun intended) 😉

Men i dag skal det handle om noe annet. Noe helt annet.

For i dag skal det handle om noe du absolutt IKKE må gjøre. Stol på meg, jeg har nemlig prøvd 😉

Har du hørt om PWO?

PWO er kort for Pre-WorkOut, som er en type kosttilskudd som inntas i forkant av en intensiv treningsøkt. PWO skal angivelig gi eksplosiv energi og økt effekt av treningen i en kort, intensiv periode.

Dette skyldes blant annet at PWO inneholder en potent cocktail av blant annet taurin, koffein, kreatin, beta-alanin og mye annet snask.

Da jeg først hørte om PWO tenkte jeg at det bare var tullball. Funker ikke det der vettu. Men likevel hadde jeg hørt om fordeler ved å innta beta-alanin og kreatin, samt lest om flere som sverget til PWO før trening.

Derfor bestilte jeg like gjerne de to sterkeste variantene på markedet og hoppet glatt over advarslene om å være forsiktig med inntaket. SPESIELT FØR LEGGETID.

Vel… navn og emballasje burde vel egentlig si sitt:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Det står ettertrykkelig spesifisert at man skal være forsiktig med doseringen og de tullet ikke! For jeg tok det selvfølgelig på øyemål og første gang jeg prøvde et av pulverne, holdt jeg på å ringe legen!

Jeg var kanskje litt raus med måleskjeen og effekten kom etter ca. 15 minutter. Jeg ble helt varm i ørene og hele kroppen begynte å stikke! Det var som å gå med en skikkelig stikkete ullgenser på innsiden av huden.

Så vet jeg ikke om det er bra eller dårlig, men jeg kan i hvert fall skrive under på at kroppen reagerte kraftig på pulveret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Siden den gang har jeg vært langt mer forsiktig med doseringen og ting har gått bedre, men her for noen kvelder siden gikk det riktig ille.

Jeg hadde bestemt meg for å klemme inn en styrketrenigsøkt på kvelden, men siden pulveret tar 15-30 minutter for å sparke i gang, slurpet jeg det i meg allerede før jeg la barna. Lurt, tenkte jeg.

Men leggingen tok mye lenger tid enn planlagt og så måtte jeg jobbe litt etterpå, og plutselig hadde jeg glemt hele greia. Men la oss si det sånn: Det hadde IKKE kroppen!

 For aldri har jeg sovet så dårlig i hele mitt liv. Jeg lå og snudde og sparket og vred på meg en evighet. Ingen liggestilling var god nok, ullgenseren var tilbake under huden og Christina holdt på å sende meg ut i garasjen med puta under armen.

Da jeg endelig sovnet, tok det ikke 20 minutter før jeg våknet av at jeg hoppet opp av senga og skrudde på fullt lys i rommet, fordi jeg trodde Christina hadde blitt en innbruddstyv.

Christina skjønte selvfølgelig lite da hun våknet i et flombelyst rom med meg stående og stirre stygt på henne.

Da vi endelig sovnet igjen etter en lang stund med harehjerte, vridninger og ville kast med dyna, tok det ikke lang tid før det var på´n igjen med nye hallusinasjoner x-)

Så med mindre du virkelig ønsker å sove helt utrolig dårlig og skremme livskiten av din bedre halvdel gjentatte ganger i løpet av natten: IKKE ta PWO før leggetid 😉


 

/ Hilsen 1 dårlig natt unna garasjen 😉

8 kommentarer
    1. Har en samboer som bruker pwo daglig og har prøvd selv ved noen anledninger. Den prikkingen har jeg erfart som at kroppen”sier” i fra at pulveret fungerer og du må komme deg i aktivitet. Etter min erfaring er det det eneste som hjelper.
      Digger bloggen din, og gir et smil til et nitrist studentliv i eksamensperioden

    2. Takk for det, anonym 🙂
      Ja, den prikkingen er egentlig en god indikator på at “Nå er det på tide å kjøre på”. Men absolutt ikke: “Nå er det på tide å legge seg” x-)

    3. Den har jeg prøvd også, mannen tolererer det greit, men jeg opplevde det samme som deg… aldri igjen for min del altså! Den får han ha for seg selv heretter!!

    4. Er effekten veldig forskjellig fra kaffe?
      Virkningen vil vel avta hvis man tar PWO over en lengre periode?

    5. Ja, veldig vil jeg si. Merker at jeg kan slite litt med å sovne på kaffe, men PWO gjør jo kroppen helt ellevill. Det er tider da jeg lurer på hvordan i all verden det er mulig at det er lovlig i det hele tatt, haha!

    6. Kjenner at alle varsellamper blinker på den der! Veldig mange kosttilskudd inneholder ting de ikke bør, og som dessuten ikke står i innholdsfortegnelsen.
      Noen av dem, og noen av kombinasjonene er direkte livsfarlige.
      Å kjøpe “naturmidler” og “helsekost” på nett er rene russisk rulett. Å kjøpe dem på treningssenteret kan være like ille, siden de antagelig direkteimporterer.
      Slike midler som du nevner her, kan fort overbelaste for eksempel hjertet.
      Du skriver at du synes nesten det er rart den er lov å selge. det er slett ikke sikkert at den egentlig er lov å selge.
      Hvis jeg var deg ville jeg spørre meg selv: Hvor kjøpte jeg denne? Hvem er importør? Hva sier fastlegen min om innholdet i denne?
      For Stine-Sofies stiftelse har mye mer bruk for deg oppegående og løpende, enn syk. selv om du ikke løper like langt!

    7. Begge disse PWO-ene selges i alle de store nettbutikkene for slikt (gymgrossisten, proteinfabrikken etc), så de er helt sikkert lovlige og følger man doseringen er de sikkert ikke så fryktelig skumle heller, for det er som det heter: The dose makes the poison.
      Én sjokolade er greit nok, men spiser du 10 av dem på rappen blir du ganske ugrei da også. Samme med øl 😉

      Men enig, skal ikke utfordre kroppen i altfor stor grad. Bedre å løpe én runde mindre enn å ikke stille til start i det hele tatt 😉

    8. Fy faen! Ligget i sengen i 3 timer uten å komme i nærheten av nattmodus. Fikk litt PWO av en kompis klokken 3 i dag, ALDRI IGJEN!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg