Verdens beste fiskerett?

Reklame | Norges sjømatråd

Imponér noen du er glad i med denne fristende godsaken i kveld 🙂

Tenk om du kunne laget mat som Eivind Hellstrøm. Mat man kunne servert i en av verdens beste restauranter.

Mat så delikat og fristende at den smelter på tungen og får gjestene til å juble ved bordet. DA hadde kjæresten blitt imponert da.

Gode nyheter – jeg har en sånn rett! 🎉

En rett du enkelt lager selv.

En rett som i sin tid ble servert på Bagatelle av ingen ringere enn nettopp Eivind Hellstrøm himself!

Er det vanskelig? Nei.

Er det dyrt? Nix.

Er det tidkrevende? Ikke veldig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg ble nemlig utfordret av 3iuka.no om å lage min favoritt-fiskerett og denne peker seg ut som en soleklar ener!

Retten krever nok litt mer tid og kjærlighet enn en kjip frossenpizza, men så er også dette en type rett man med rette kan servere kjæresten, kemneren, kongen eller et vennepar.

Denne retten serverte jeg faktisk selv til min svoger første gang han kom på middag til oss. Han var, som meg, livredd for å spise fisk på den tiden, men mot slutten av måltidet satt han og sleiket tallerkenen ren! Helt seriøst, denne retten er magisk.

Det er egentlig bare fire elementer som skal komme sammen i denne retten:

Stekt torsk

Lettstekt blomkål

Potetpuré

Soyasmør

Hellstrøms torsk i soyasmør består egentlig bare av fire elementer: Stekt torsk, lettstekt blomkål, potetpuré og soyasmør. Hver seg er de enkle å lage, men det tar litt tid når alt skal på plass på likt.

Men hey, det er en rett verdig Bagatelle(!), så litt arbeid får man tåle å legge i det. Vi snakker tross alt om en rett så utsøkt at den kan få selv den mest innbitte fiskeskeptiker til å hoppe i havet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et par notiser:

* Synes du at det er litt skummelt å steke fisk med skinnet på? Kjøp torskefileter uten skinn. Det gjør jeg. Funker som bare det 🙂

* Spar noen granateple-frø og strø over retten før servering. Gir en spenstig farge og nydelig sødme.

* Husk å ha soyasaus i soyasmøret. Det glemte nemlig jeg. Retten er heldigvis såpass god at den faktisk klarte seg helt utmerket godt uten soyasausen også. Heldigvis 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Oppskrift og fremgangsmåte finner du her –> “Hellstrøms torsk i soyasmør”

OBS! Husk å kjøpe granateple! I innkjøpsdelen av oppskriften har de nemlig glemt å skrive ned granateple, så husk å kjøpe med deg det. En liten, men viktig del av retten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Har du lyst på noe godt og fristende, men litt enklere, kan jeg anbefale oppskriftene på 3iuka.no.

Der finner du delikate oppskrifter på Poke Bowl, Fisketaco og mye mer 🙂

Sving innom –> 3iuka.no

Advertisement

4 kommentarer
    1. Det så veldig godt ut. Skal jammen prøve å lage det selv en gang, er kjempeglad i fisk og syns alltid det er spennende med nye fiskeretter.

    2. Jeg har havnet i diskusjon med en venn om holdbarhet for makrell; han hevdet blant annet følgende:

      “… Problemet med makrell er at den taper i kvalitet ganske raskt etter at den er avlivet, men tilbereder man den raskt etter fangst, er det få fisker som er bedre. Hvis man for eksempel tilbringer livet på en hytte på Nøtterø og har tilgang til en båt slik at man kan dra ut på Tønsbergfjorden og fiske, og attpå til får en makrell eller to opp i båten, da gjelder det å komme raskt til land, få stekepanna varm og sette i gang. …”

      Jeg på min side hevder at muskelfisken makrell ikke står seg spesielt dårlig sammenliknet med en del andre matfisker; hvitting er jo i henhold til min egen erfaring særdeles lite holdbar.

      Hvem har rett?

    3. Hei!
      Oppskriften er ikke lenger tilgjengelig i linken, og jeg finner ikke en som inneholder alt du nevner på nett 😔
      Har du fortsatt oppskriften? 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg