Dugnad er for idioter

Bli med på dugnad? Nei, det gidder jeg ikke ass!

Jeg skal innrømme noe.

Jeg har alltid vært han fyren. Du vet, han som later som han ikke er hjemme når det er duket for dugnad. Han som halter inn døra og låser den bak seg uten å møte blikket ditt. Som skrur av lyset og later som han ikke er hjemme.

Du vet, han jævla dusten som ikke hjelper til.

Du trenger ikke fortelle meg at jeg er en idiot, det er jeg fullt klar over. Men det var bare min greie. Jeg trodde alle hadde det sånn. Trodde det var kult å gi effen i dugnad.

Næh, det gidder jeg ikke. Er så opptatt, hakke tid til sånt ass.

For så å fyre i gang en frossenpizza og ligge på sofaen resten av kvelden. Som en verdiløs sekk med dritt.

Fat lazy guy watching the TV
 Der harru meg (Licensed from: txking / yayimages.com)
 

Og selvfølgelig går det greit. Selvfølgelig overlever man at noen holder seg hjemme, men det er med dugnad som det er med vaksine: Det handler ikke bare om deg, det handler om flokken. Samhold og flokkimmunitet.

I mitt underutviklede hode handlet dugnad derimot bare om å gjøre kjipe ting for andre, i bytte mot sur kaffe og tørre kaker. Det gidder jeg ikke ass.

Men dugnad får verden til å gå rundt. Ja vel, dugnad vil nok aldri sende noen til Mars, men det kan gjøre underverker for de områdene du bruker mest. Nabolaget, skolen, barnehagen og nærmiljøet.

Det handler ikke om at folk har så fryktelig lyst til å ofre timevis av sin dyrebar tid for å møtes og prate skit, det handler om å gjøre en liten innsats for et større felles gode. En time eller to for fellesskapet. Rydde uteområdet i barnehagen, sette opp en benk på skolen eller male gjerdene på lekeplassen.

Paint cans
Licensed from: BrunoWeltmann / yayimages.com
 

Så er det selvfølgelig ikke alltid det passer. Noen ganger er man travelt opptatt, andre ganger er man syk. Det handler om å etterstrebe å være med de gangene man faktisk kan, men egentlig ikke gidder.

For det blir så mye triveligere med 50 stykker enn 3. Man får gjort så veldig mye mer! For ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Det høres kanskje selvfølgelig ut, men den norske dugnadsånden er ingen selvfølgelighet. Det er en frivillighetsmentalitet vi må stå sammen om å vanne, ellers vil den visne vekk. Og som tidligere ambassadør for de giddalause, føler jeg det som min plikt å stå opp for dugnadsånden.

sdr

På torsdag var det nemlig dugnad i barnehagen til barna og det var fantastisk å se hvor mange som dukket opp. Engasjerte barn og foreldre som løp rundt med river, raker, kost og spader. Noen gjorde ditt, andre gjorde datt.

Selv samlet jeg løv. Følte ikke at jeg gjorde noen stor forskjell, men da jeg leverte barna dagen etter, så jeg det: Barnehagen så ut som 1 million dollar! Da innser man plutselig hva en dugnad er til for: En liten innsats for en stor forskjell. For fellesskapet.

Og kake.

cof
El Pluttolini representerer 🙂
 

dav
En raka fant (100 ordspillspoeng) (sorry, not sorry)
 

/ Dugnad får verden til å gå rundt 👍

* Følg Dugnadshjerte på Facebook *

5 kommentarer
    1. Vi betaler for dugnad i borettslaget vårt, så dersom vi møter opp blir vi lønnet for timene vi jobber. Har derfor null dårlig samvittighet for å prioritere andre ting 😉

      1. Tidenes borettslag du bor i! prøvde å få igang dette hos meg, fikk ikke svar på mailen fra styret engang…

    2. Dugnad betyr at jeg må bruke tid av mitt liv på å gjøre livet ditt bedre. Og det er jeg ikke interessert i. Har du problemer så må du ta deg av det selv. Ikke forvent at naboen skal brette opp ermene og tørke deg bak så du slipper.

      En annen ting er at vi nå har 1 million gale utlendinger i Norge som ikke engsng klarer å stave ordet dugnad. De vil ha alle godene de kan få, men det finnes ingen sjanse for at de blir med og tar i et tak. Jeg har aldri, ikke èn eneste gang sett en utlending på dugnad. Se på skolene, de har 80% utlendinger men når det er pølse og lotterisalg så står det en gjeng tafatte nordmenn der og gjør all jobben. Utledingene er hjemme.

      Så jeg er ferdig med dette tullet. Til helvete med dugnaden. Nå får folk ordne opp selv. Jeg har gjort mitt, jeg har gjort min del. Nå kan Alibaba fra afrika ta over og jobbe litt. De får godt betalt av NAV for å sitte på ræva, de kan komme seg ut å gjøre noe, slik vi nordmenn har gjort de siste 200 årene. Helvetes snyltere, faan ta dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg