Heia fisken!

Reklame | Norges sjømatråd

Jeg har alltid vært redd for å spise fisk.

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg mistenker at det er den umiskjennelige lukten av kokt torsk fra barndommen. Så da Christina og jeg ble sammen spiste jeg nærmest ikke fisk i det hele tatt!

Heldigvis tok hun ansvar for å få meg til å like fisk. Selv om jeg var utrolig skeptisk i starten, innså jeg fort hvor mye godt jeg hadde gått glipp av. For fisk er jo rett og slett skikkelig digg!

Det første jeg begynte å like var sushi, det var jo tross alt trendy.

Livretten til ungene? Sushi! ^_^

Så kom laks. Det gikk det fort å bli glad i, for laksen er som poteten: Den kan brukes til alt! Spicy thaisuppe med laks ble raskt en personlig favoritt.

Første gang jeg tok en bit av en nystekt koljekake med poteter og smeltet smør, trodde jeg seriøst det var skjult kamera. Jeg kunne ikke tro det. Det var jo fisk, men likevel så.. godt. Ja, rett og slett digg!

Makrell tok litt lenger tid, men hvis du noensinne har smakt min svigermors panerte og hyttestekte makrell, vil du aldri se deg tilbake. Dessuten er det få ting som topper følelsen av en varm sommerdag på sjøen når det plutselig hugger til på makrellsnøret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I dag elsker jeg fisk, for det er så mye godt og enkelt man kan lage med fisk.

I ærlighetens navn skal jeg innrømme at jeg fortsatt ikke spiser alt. Kaviar, sild og sardiner sitter fortsatt på venterommet, men jeg har faktisk laget gjeddekaker av selvfisket gjedde, og det er jeg ganske stolt av.

Godt var det også! 🙂

Lillesnupp i læra 🙂

Derfor ble jeg utrolig glad da Norges Sjømatråd spurte om jeg ville samarbeide med dem ved å fortelle om kampanjen 3iuka.no. Med “3 i uka” ønsker den norske sjømatnæringen å inspirere den yngre garde til å spise mer sjømat, gjerne tre ganger i uka – fordi fisk er digg!

Men fisk har beklageligvis fått et ufortjent dårlig rykte og vi nordmenn spiser altfor lite fisk. Mange synes at fisk er litt skummelt og tror det er vanskelig å tilberede.

Men legg vekk alle gamle spøkelser om kokt torsk og kjipe poteter, for fisk kan kjapt bli til de mest fantastiske ting.

Bare se her:

Så ta det fra en mann som levde med fiskefrykt i over 30 år: Fisk er digg!

I løpet av de neste ukene og med god hjelp fra inspirerende oppskrifter på 3iuka.no, ønsker jeg å inspirere andre til å spise mer fisk. Helst 3 ganger i uka!

For å lage et utsøkt fiskemåltid er egentlig den enkleste sak i verden: Fisketaco, fiskeburger, fiskepizza, sushi osv. Fisk kan også nytes som pålegg (fiskekaker, makrell i tomat etc). Mulighetene er mange.

Men mer om det senere. For nå ønsker jeg bare å si “Heia fisken!” og tipse om at du finner mange fristende fiskeoppskrifter både du og barna kommer til å elske på 3iuka.no.

–> Sving innom 3iuka.no og finn din nye favorittrett!

Advertisement

1. Kommer ikke over at ungene dine sin livrett er sushi!! Jeg som er snart 21 takler det fremdeles ikke.. Det er sånn voksenmat, haha 😛

2. Favorittmaten til dattera på 3 er faktisk kokt torsk med gulrøtter,kokte eller raspa.
      Har du god torsk som bare har trukket i godt salta vann, så lover jeg at det ikke er kjip mat. 🙂

3. Sønnen min ville kun ha fiskepinner hver gang det var bursdag , 17 mai osv . Jeg tenkte at gjestene kanskje syntes det ble litt småkjipt at det bestandig stod fisk på menyen . Jeg spurte om han kunne tenke seg noe annet for én gangs skyld . Da kom han på et nytt ønske ; fiskesuppe 🥣🐬 Vel … siden har det blitt akseptert at her er det alltid en variant av fisk 😆

4. Haha, så utrolig bra! Livretten til begge barna våre er jo faktisk sushi (pizza grandiosa på andreplass) så skjønner hva du mener 😀

Åh, nå fikk jeg lyst på fiskesuppe. Hvis du noensinne er i Larviksområdet, må du stikke på Smak i Stavern og prøve fiskesuppen deres. Seriøst verdens beste!

5. Alt kommer an på hvordan man tilbereder det ja. Skal vise frem en torskerett på bloggen neste uke, en oppskrift så god at du kommer til å gå i bakken 😀

6. Haha, jeg vet! Ble rimelig overrasket første gang de smakte på det og likte det umiddelbart. I hvert fall 6-åringen, for han er ganske sær i matveien. Men sushi, ja nei der gjør han et unntak 😀

7. Da jeg var liten hadde vi aldri fisk til middag pga allergier. Heldigvis hadde besteforeldrene mine fiskemiddager, så jeg lærte meg å like fisk fra jeg var ganske liten. Nå prøver jeg å ha fisk to-tre ganger i uka. Og sushi er noe av det best jeg vet, selv om resten av familien mener jeg må sjekke smaksløkene mine.

8. Så bra! Fint å få fisk inn med morsmelka 🙂
      Sushi er nyyydelig, men mange synes det høres rart ut med rå fisk. Og det høres jo utrolig rart ut, men så er det bare såå digg!

Nei, nå tror jeg jaggu det blir sushi til middag i morgen 😀

9. Sushi er alltid digg. Hadde sushi til middag i dag. Tok et bilde og sendte til far. Fikk en melding tilbake der det stod “Huff og huff”.