Hvis Kate var Christina

Hvis Kate var Christina hadde det ikke vært noen rød kjole eller man som en nygredd sirkushest.

Ingen vind i håret eller håndledd med knekk.

Ingen perleøredobber og definitivt ikke et smil verdig hele verdens forsider.

Nei.

For hvis Kate var Christina ville hun kommet ut i rullestol, sur, trøtt og gusten. Drapert i en flekkete sykehusskjorte, crocs og voksenbleier. Sittende på toppen av en råflott hemoroidepute.

Med en kropp som har vært gjennom en krig og et smil som har gått i hi. Hun ville ganske sikkert sovnet underveis og gjort skam på det skinnhellige bildet av en mirakuløst perfekt fødsel.

Det ville ikke vært mye å dekke forsiden med og pressen måtte nok belaget seg på å vente en 3-4 uker for et brukbart bilde.

Men det ville vært ekte og et langt mer representativt bilde av virkeligheten for mange.

For bildet av Kate, William og den nyfødte prinsen på trappa, smilende og fornøyde, klare for hjemreise og halvmaraton bare timer etter fødselen, er nok dessverre en utopisk virkelighet for mange.

Selvfølgelig ser man for seg at det er sånn det fungerer. Bare svinge innom sykehuset for å ploppe ut en unge, og så hjem igjen før tacoen blir kald.

Men å føde et barn er noe ganske annet enn å bake et brett med boller. Det er et menneske som skal presses ut av et annet menneske.

Det er blod, tårer og slit. Det kan holde på i dagevis og presse deg til kanten av det du takler. Det kan være en tur til helvete og tilbake, og det kan kreve tunge medikamenter for å få deg gjennom.

Så bare husk det. Ikke ha urealistisk høye forventninger bare fordi det ser fint ut på TV. Kanskje kommer du ut av fødestua som Kate, en sjelden enhjørning som danser på roser, men mest sannsynlig ender du opp som Christina. Vond, hoven, mørbanket og sliten.

Men lykkelig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Med vennlig hilsen,
En liten dose virkelighet 🙂

19 kommentarer
    1. Mange har raske fødsler, og føler seg veldig opplagt. Jeg hadde keisersnitt og var i veldig god form til avreise dagen etter. Noe det heldigvis er åpnet opp for på A-hus. Jeg vil ikke tilbringe et minutt lenger på sykehus enn nødvendig. Men vi er forskjellige.Flere og flere ønsker i dag hjemmefødsel… Kate har også frisør og eget team på sykehuset. Uansett veldig sporty gjort å stille opp så raskt, hun stråler virkelig.

    2. Jeg har hatt en av hver. En fødsel der jeg svimte av da jeg reiste meg opp fra senga, og ble beordret til sengeleie resten av dagen. Satt med puppen ute og ammet konstant, og viste meg ikke blant folk på minst tre uker på grunn av urolig baby.
      Neste gang hadde jeg en flott fødsel, hoppet rett i dusjen, og var på kafe og shopping 48 timer senere. Baby var selvsagt med, han sov som en stein 20 timer i døgnet.
      Fødselsomsorgen bør legges opp individuelt etter hva mor og barn har behov for. Og det behovet kan ingen si noe om i forkant da alt kan skje under fødsel. Alle fødsler er unike og kan gi helt forskjellige opplevelser.
      Det er ikke sikkert Kate var så opplagt som hun ser ut som, men hun har en offentlig rolle, med de forventninger som følger med på lasset. Jeg tipper hun vrengte av seg kjolen og la seg ned for å hvile med en gang hun kom innenfor palassets dører.

    3. Jeg tipper at Kate neppe hadde sett sånn ut, hvis hun ikke hadde vært pålagt det av kongehuset. Tenk at hun helt sikkert er dødssliten der hun står og vinker, og bare gleder seg til å komme hjem og ta på seg joggebuksa. Og du, hun bruker garantert de herlige sykehustrusene og bleiene hun også 😉

    4. Det er viktig å huske på at hun har nok et helt annet team rundt seg enn hva andre småbarnsmødre har. Både når det gjelder babyen og sin egen helse, og utseende sitt. Men at hun må ha de store bleiene. Det er garantert!

    5. Jeg har to helt ulike fødsler. Etter førstemann, var jeg hos kiropraktor og ute på butikken samme dag. Etter minstemann var jeg sengeliggende et par dager. Kate er heldig. Uten tvil. Men ingen fødsler er like.

    6. Dette innlegget!! Fantastisk! Er førstegangs gravid og gruer meg mer til fødsel enn noe annet. Men dette, det du skriver! Fy søren, tusen takk!!

    7. Tre fødsler og etter alle tre kunne jeg vært Kate. Ved siste fødsel, måtte jeg trygle om å få hoppe i dusjen før det var gått to timer, og da hadde jeg vært sengeliggende i to uker før fødsel. Alle ondter og problemer forsvinner ved fødsel. For min egen del, kunne jeg reist hjem rett etter dusjen. I vanlige klær og med perleøredobber.
      Men jeg har stor forståelse for at slik er det ikke for alle. Og har man ikke et team rundt seg, kan det være lurt å bli noen netter ekstra på sykehuset. Få inn tryggheten, lære barnet litt å kjenne. få tatt alle prøver som skal tas.
      Mye oppdages ikke med en gang. Har mistet ei søster, grunnet hjertefeil, som ikke ble oppdaget på sykehuset. Samme hjertefeil har oppstått senere i slekta. Dette har blitt oppdaget etter et døgn på sykehuset og dermed har man rukket å operere.

    8. Første fødsel, var jeg «en Christina», satt på badering, brukte voksenbleie, bleik som en snømann, og skulle aldri i livet utsettes for noe sånn igjen.
      Men, så ble man jo gravid igjen…. forventet det værste. Ble satt i gang begge gangene. Selve igangsettingen tok tid. Men når andremann skulle komme, tok det 5 min fra pressrien kom, til han lå å skreik. Jeg var oppe å gikk 30 min etter, og klar for å dra hjem samme dag. ( men sønnen er på grensen til prematur. Så det lot seg ikke gjøre) så har vært både en Christina og en Kate 😅👍🏼

    9. Tusen takk for et fantastisk ærlig og beroligende innlegg. Som førstegangsfødende er det skremmende å skal føde, og jeg liker virkelig ikke de som skal legge lokk på hva som egentlig foregår på føden. Jeg setter så pris på de som sier det som det er og ikke prøver å pynte og være perfekt hele tiden.
      Så igjen takk!

    10. Hei til deg som er glad i dyr og glad i naturen!
      (Jeg så at du nettopp har blogget om nettopp dette og jeg gir den en stor klapp på skulderen, og håper du kan være med å engasjere dine lesere enda mer.)
      Jeg kommenterer ikke ofte på bloggen din men dette må jeg kommentere da jeg tror du er en av få bloggere som faktisk er villig til å spre ordet om det ekstreme og skadelige plastforbruket til oss mennesker, nettopp fordi jeg vet du er glad i dyr og naturen.
      PLASTFORBRUK
      Du og vi alle har til nå fått med oss at det er for mye plast i verden, på land,i skog,i havet, i dyrene osv. Det er klart at ingen kan gjøre alt,og ingen alene kan gjøre en forskjell, men alle kan gjøre NOE, og det er bedre enn ingenting. VI alle har et ansvar til å skjerpe oss, men ingen vil ta på seg skylden for hvorfor så mange dyr dør av plast, men det er jo vår skyld, hvilke andre vesener på jorden bruker plast? Så jeg skal gjøre dette kort, du kan lese og se dokumentarer (Plastic Ocean på netflix) om dette, for eksempel på nrk Planet Plast- av Line, utrolig bra om tilstanden her i Norge, vi trenger ikke å se så langt vekk. Jeg har en liste over tips og forslag du kan skrive om som kanskje en eller to lesere vil plukke med seg, og bare med det er vi på bedre vei.
      -Ta med handlepose hjemmefra når du handler, helst av tøy eller plast som varer lengre enn de engangsposene.
      -Ta med deg flerbrukskopp dersom du drikker mye kaffi på farten, så slipper du å bruke engangskopper som har plast på innsiden selvom resten er laget av papp.
      -Ikke bruk plastbestikk, kopper og fat dersom du arrangerer fest, bruk papp.
      – Ta med deg en te-skje hjemmefra i vesken eller sekken dersom du skal ut og tror du kanskje skal spise en is, så slipper du bruke plastskje.
      – Bruk mensen-kopp
      – KILDESORTER ALT ALLTID- spesielt dersom du ikke er så flink å handle mindre plast.
      – Lag matpakke,forsøk å ikke kjøpe yoghurter, ferdigmat, energibarer etc. da alle disse enklere alternativene oppbevares i engangsplast.
      -kjøp frukt og grønt som ikke er pakket i plast.
      -Unngå å bruke små gjennomsiktige plastikposer når du bare handler få frukt og grønt, for eksempel kan to epler tas med til kassen uten å være i en pose. Man kan også ta godt vare på disse små gjennomsiktige posene og bruke de flere enn en gang til frukt og grønt. Hvis man virkelig virkelig vil ta det langt så kan man kjøpe bærenett (som veier ingenting) fra for eksempel ebay til nettopp frukt og grønt.
      -Unngå å kjøpe juice, melk osv i plasflasker, kjøp i papp og kildesorter etterpå.
      -Når du går ut på tur så kand du ta med deg en pose og plukke opp plasten som flyter rundt.
      – Vask klært kun når maskinen er full
      – Unngå unødvendig bruk av kremer, såper etc da alt dette oppbevares i plasbeholdere som blir kastet etter en bruk.
      Det finnes sikkert en haug med flere tips og triks der ute men dette var noen, og denne bønnen om at du skal hjelpe til å endre plastforbuket til folk er mitt lille bidrag til en mer plastfri verden (så klart prøver jeg å minke bruken min også ;). Kanskje du kan hjelpe å minne folk på dette en gang i måneden gjennom ett innlegg eller to?
      Hilsen Jalda

    11. Takk. Jeg hadde gjort en dårlig figur på den trappa. Utslitt, bleik og med konstant flatulens! Ja, for når man har pressa ut en unge KAN det ryke en hel del der bak som gjør det EKSTREMT vanskelig å holde på en fis.. selv med en stram nettingtruse og bleie på størrelse med et stuebord, så gikk det ikke ann å skjule at det foregikk ting der nede.. men for all del, fint vi er forskjellige 🙂 ungene mine var friske- og det var det viktigste <3

    12. Først og fremst tusen takk for et fantastisk bra innlegg (du skriver som en forfatter , og med en god «snert»/glimt i øyet )
      Jeg synes selvfølgelig det er fint at noen er såpass raskt i form nok for å stå på skyhøye stilett hæler få timer etter fødsel . Men …. det kan da neppe være det mest vanlige 😧
      Selv kom jeg meg ikke engang i konfirmasjon helgen etter fødselen . Jeg lekket melk gjennom alt som var av ammeinnlegg (store , runde våte flekker på blusen ) , jeg satt på ammeputen pga hemorider og at jeg hadde måttet sy … og ansiktet mitt var hovent og brune ringer rundt øynene 😂🙈 Så jeg meldte avbud til den konfirmasjonen og fikk kritikk for det . Sukk….
      Supert at du tok opp dette – takk 💜

    13. Nå fikk vi kun et glimt av de kongelige før de trakk seg tilbake. Et glimt av hva de ønsker at vi skal se. De er tross alt arvinger til tronen. Måååå vi kommentere aaaaalt. Kan vi ikke være såpass trygge på oss sjæl at vi vet at vi ikke ser ut som Kate rett etter fødsel. Fordi vi har normal inntekt. Fordi vi ikke skal representere England om noen år… Fordi vi har den luksusen at INGEN er interessert i å ta bilder av oss rett etter fødsel.

    14. Jeg synes det er kjempe flott at Kate viser en positiv opplevelse av fødsel. Det er så mye fokus på hvor fælt det er å føde og hvor tøff tiden etter er. Det er selvsagt slik for mange, men ikke for alle. Det er litt for mye negativitet rundt fødsel synes jeg. Skulle gjerne hatt en bedre balanse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg