Mamma forklarer: “Hva er en CD?”

Vi sitter rundt middagsbordet, spagetti og kjøttdeig er servert. Praten går om løst og fast. Mamma forteller om sitt gamle favorittband, Dave Matthews Band, mens pappa lurer på hvor de gamle pokersjetongene har tatt veien.

I bakgrunnen surrer musikken på lavt volum og brødrene fra Trofors mjauer i kor.

Pokersjetongene ja, de hadde vært fine å ha nå. Kanskje i et av kryploftene?

Jeg mistenker at vi har kastet dem, men Christina er fast bestemt på at vi la dem i et av kryploftene. Det mest rotete av alle tre.

– Ah søren, sier jeg, da må jeg flytte på den gigantiske boksen med LP-er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plutten titter opp fra tallerkenen med munnen full av kjøttdeig og spagetti.

– LP, hva er det?

Han ser på meg, men Christina tar ordet:

– Hehe, LP er liksom som en stor, svart CD.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Han stopper å tygge mens han tenker seg om.

– Javel. Men altså.. CD, hva er det?

Vi ser på hverandre, så fniser vi litt. Da vi var ungdom var CD-er det raffeste man kunne få tak i, men nå er de som dugg for solen.

– Altså.. Da vi var yngre så hadde vi ikke Spotify eller youtube. Vi kunne ikke bare spille av musikk rett på telefonen, men vi måtte kjøpe den på en CD. Da kunne man enten kjøpe en single, som inneholdt én eller to sanger og kostet ca. 30 kroner, eller så kunne man kjøpe et helt album på 12-15 sanger, og det kostet rundt 170 kroner.

Spagetti- og kjøttdeigkjeften går monotont mens han stirrer rart på henne. Dette var et underlig konsept.

Hun fortsetter:

– Dessuten kunne man jo ikke bare kjøpe en CD hvor som helst. Å nei, du! Så hvis Marcus og Martinus hadde gitt ut en ny CD, måtte du reise helt inn til byen for å kjøpe den i en musikkbutikk, før du reiste hjem igjen og satt den inn i en CD-spiller.

Mens jeg hører henne somle seg videre gjennom 20 år med teknologisk utvikling til et menneske som ikke ser ut til å verken forstå eller bry seg stort, slår det meg at dette er en samtale jeg ikke haddet sett for meg at man skulle ha før om 200 år.

Men så fort har altså utviklingen gått. LP, kassett, CD og minidisc, alt unnagjort på bare noen få år.

Ikke bare det, men jeg innser også at i hans øyne fremstår vi nok som eldgamle. Vi kunne like gjerne snakket om de fantastiske egenskapene ved en kvass steinøks eller et makeløst stykke flint.

Jeg ser på blikket hans at han har falt av for lengst. Og jeg klandrer ham ikke, for han kan umulig forstå noe av dette. Jeg skal akkurat til å redde ham fra et påbegynnende foredrag om minidiscens mange fortreffeligheter, da han plutselig bryter inn:

Men mammaMarcus og Martinus lagde vel ikke musikk når DU var liten?

Og mer enn det trenger han egentlig ikke si, for jeg skjønner hva han mener.

Nei da, kompis, Marcus og Martinus lagde ikke musikk i steinalderen x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Et gledelig gjensyn med relikvier fra en tid da brente CD-er var verdt sin vekt i gull x-)
 

/ Juba jubaaaaa!

12 kommentarer
    1. Jeg har fortsatt cd spiller Og både brenner og spiller cd 🙂 selvom jeg er 28 år og er i gullalderen når det kommer til “gamle” og nye ting 🙂

    2. Her i huset har vi to barn, født i hvert sitt årtusen faktisk! Eldstemann på 20 år sverger til musikk på cd-plater, kjøper album når han kommer over de -noe som blir mer og mer vanskelig. Minstemann på 12 sverger til spotify. Han hadde en cdspiller når han gikk i barnehagen men oppdaget ipod i 1-2 klassen og da var cdspilleren ikke i bruk mer. Stor forskjell bare på de årene mellom de!

    3. Da gubben tok fram en av LP-ene sine (ja! Vi har både CD-er, LP-er og spillere til begge deler i stua og har hatt det alle de snart 30 åra vi har kjent hverandre…) for å sette på, utbrøt kompisen til sønnen vår: Oi! En mega-CD!

    4. Bruker både cd og kassetter fortsatt, i tillegg til Spotify og Youtube. Blir aldri for gammel til ta fram eventyrkassettene jeg hørte på som barn.

    5. Gøy lesing! Du får alt til å virke morsomt! Kom til å tenke på at parallelt med utviklingen fra LP til Spotify, så har vi hustelefon til Iphone…har virkelig gått fort når en så utrolig godt kan huske alle de gamle “klenodiene” 🙂

    6. Husker når jeg fikk min første walkman, jeg var 7-8år og jeg var den kuleste i gata (trodde jeg) Hadde også alltid med en blyant i tilfelle båndet tok seg en tur ut av kassetten 😂

    7. Vi spiller CDplater i bilen,så 3 og 7åringen vet (sånn ca) hva en CD er.
      Hadde det ikke vært for bilen, så ville CDer trolig vært like kjeeeedelig som å se maling tørke 😉

    8. Haha, syntes jeg ser scenarioet.
      Fant frem både kassettspiller og gamle kasetter her i fjor sommer for at 5 åringen skulle få høre gamle Disneyslagere. Husker du de eventyrbøkene med bok også kom det en spesiell lyd hver gang du skulle blad?! DET er steinalderen det! 😛 men han digga det. Enda godt jeg ikke måtte finne frem blyant for å spole båndet. Det hadde vært enda sykere konsept!!
      Barna i dag har det FOR enkelt altså. Bare et museklikk unna god musikk.

    9. Eldstemann hos oss skulle bruke Word for første gang og fikk opplæring av mamma/pappa. ‘Når du skal lagre trykker du på disketten øverst i venstre hjørne’
      Gutten satt som et spørsmålstegn og vi måtte forklare utviklingen fra diskett til nåtid 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg