Tips til alenedag med barna?

Hei folkens, hva kan jeg finne på med barna i morgen?

For i morgen skal Christina være borte hele dagen, som betyr at jeg får gleden av å ha en lang lekedag alene med mine to små apekatter. Men hva skal vi finne på?

Det føles liksom som om vi har brukt opp de fleste lekeplassene i nærheten og jeg er klar for å finne på noe nytt. I morgen er det dessuten meldt 14 grader og strålende sol, og det ønsker jeg å utnytte!

Derfor tenkte jeg å spørre om deres beste stalltips for en lystig lekedag i solen. Hva ville du funnet på med barna?

Tanken er å fullstappe dagen med så mange aktiviteter som mulig, for jeg orker ikke å suse rundt her hjemme og se at timene tikker sakte av sted uten at man kommer seg ut døra.

Så fyr av ditt beste tips, jeg blir glad for alt. Innendørs, utendørs, på land, strand, fjell og vann. Det kan være billig eller dyrt, kreve masse utstyr eller absolutt ingenting.

Kanskje dra på en gård for å ri på hest? Samle skjell på stranden? Lage pasta? Kjøpe en gris? Male en vegg? Tenne et bål? Jeg er åpen for forslag og blir glad for alt 🙂

Så får vi se hva det blir til til slutt, men én ting er i hvert fall helt sikkert: Jeg gleder meg!

Og med deres hjelp håper jeg å få til en dag som barna sent vil glemme 🙂

22 kommentarer
    1. I Sandefjord tror jeg det er ponni ridning hver lørdag , vet ikke om de har i Larvik. Lingelemveien ridesenter tror jeg det heter. Med påfølgende tur på brygga for å spise is, kanskje se på noe båter , teste ut Lekeplassen i parken der.

    2. Mitt beste tips; spør barna om hva de vil gjøre 😊 eller ta dere en tur til skogs og bare la fantasien løpe frit, 3 åringen min elsker å gå i skogen samtidig som hun finner på historier om troll, Mikkel rev og andre dyr i skogen 😊

    3. Geocaching? Fin aktivitet, får vært ute og med litt mat og drìkke med kan turen bli riktig så koselig! Så kan du styre hvor dere leter, i tettbygd strøk eller skog og mark. Vi har hatt flere fine turer på leting etter geocacher!

    4. Hva med å utnytte muligheten til å lære barna om viktigheten av å ta vare på miljøet vårt? Å plukke plast på strender er noe alle får god samvittighet av å gjøre! Etterpå kan dere jo pante flasker og kjøpe lørdagsgodt for pengene? 🙂

    5. Mitt tips egner seg kanskje ikke så godt til 14 grader og sol, MEN det er mulig å dra til biblioteket, låne seg noen bøker og lese ute i 14 grader og sol 😉 Det kan være ganske så deilig det også! Men kanskje ikke for barn med mark i rumpa <3 Verdt forsøket ihvertfall. Hvis du ikke går for det alternativet, så vil jeg heller anbefale deg og introdusere barna dine for ting du selv lekte ute da du var barn. Et eksempel: Jeg hoppet utrolig mye tau i min barndom, og ikke nok med det, vi hoppet med to tau (sånn hoppe inn i midten og hoppe over annethvert tau opplegg). Siden barna dine er såpass små vil jeg anbefale å starte med et tau 😉 hehe!

    6. Dra på stranda og kaste steiner i vannet. Ta med en engangsgrill og grill pølser – funker supert her ✌🏻

    7. Skogsrebus! Lag pil og bue! Klatre i trær! Plukk plast underveis 🙂 Fuglekikking, poeng/godis per fugl! Hopp paradis 🙂 Besøk din lokale avdeling hos Dyrebeskyttelsen og se om de har katte dere kan klappe/leke med! Dra på et eldresenter og underholdning!

    8. Haha, hoppe tau, du! Det var lenge siden. Husker vi hoppet med to tau vi også. Har en søster som er bare litt eldre, så lærte fra en proff x-)

      Biblioteket er notert, men tror vi skal spare det til C er tilbake, rett og slett fordi jeg er utrolig dårlig på å ha kontrollen inne på biblioteket. Blir så gira på bøker selv at jeg flyyyter av sted på egenhånd x-)

    9. Uuuuh, ponniridning! Det var et artig tips. Også den store lekeplassen nede ved Hvaltorvet ja, den har jeg hatt lyst til å teste en stund. Takk for tips! 🙂

    10. Da jeg var liten syntes jeg det var spennende på Hummerberget. Å gå opp den laaaaange stein trappa og så komme opp til toppen til de gamle kanonstillingene fra krigen. Nydelig utsikt – jeg så alltid over til Danmark;) Turistforeningen har merket løype. På veien hjem kan dere stoppe i Rekkeviksbukta, stranden der Fram ble bygget. Spennende historie for store og små. Uansett hva dere finner på ønsker jeg dere en super dag:)

    11. I Horten har vi en park ved Lystlunden, i den parken bor det alver. Man kan gå rundt i parken og finne mange alvedører, noen er nederst på trærne, noen litt høyrere opp. Ungene synes det er kjempe gøy 🙂

    12. Det bildet av dere på brygga er så fint, men klarer alltid å bare fokusere på lillesnuppa. Hun sitter så langt ut på kanten 🙈 Snakk om å være overbeskyttende..haha..mulig fordi mine to faktisk oppfører seg som apekatter 😂

    13. Ingen grunn til bekymring, Maren. Vi sitter nemlig ikke på bryggekanten, men på toppen av en liten trapp som går ned til vannet. Så det er fortsatt et par meter igjen til vannkanten 🙂

      Ikke tenkt over det før, men ser jo nå at dette bildet ser kjempeskummelt ut, så forstår hvorfor du reagerer sånn, hehe 🙂

    14. Takk for godt tips! Har gooooglet nå og Hummerberget ser helt supert ut. Uten å ha vært der selv, hørtes det litt kronglete ut med to små når man ikke kjenner stedet, så mulig jeg må dra dit alene først og tråkke opp løypa.

    15. Min favoritt Vestfold aktivitet er tur oppover mot Kodal. Gå i skogen med digg mat og la barna utforske på veien. Badeland på active Nøtterøy er også fint. Ikke for kaldt i vannet og ikke for stort/overveldende for små barn, samtidig som det et sklier og det som følger med. En tur til Sverige med Color Line kan jo også være en stor opplevelse for de små,var alltid stort da jeg var liten. Rusle litt i Strømstad før båten går hjem igjen eller ta kjøreturen rundt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg