Full fest i barnehagen

I dag slo det meg at å jobbe i barnehage iblant må føles som å ha huset fullt av en gjeng brisne idioter på fest.

painted children's hands
Licensed from: adam121 / yayimages.com
 

For alle løper ansvarsløst rundt og finner på jævelskap, mens du må passe på samtlige til enhver tid. Plutselig har de liksom glemt alt av folkeskikk og gjør akkurat som det passer dem.

Ingen har et fnugg av respekt for dine eiendeler, men kaster ting veggimellom. De snakker altfor høyt og så fort du snur deg rundt, så danser de på bordet.

Så må du bruke masse tid på å forklare dem de enkleste ting. Ikke krangle, ikke spis jord, ikke vis rumpa til alle sammen.

Det er som en tikkende bombe som til enhver tid kan gå av. De som er perlevenner i det ene øyeblikket, kan plutselig begynne å slåss. Så må du steppe inn som fredsmekler og redde festen.

I hjørnet sitter to gutter som har tegnet seg i ansiktet og vrir seg i uforklarlig latterkrampe, mens jenta ved vinduet roper på mamma.

Hodet er fullt av stress og lyder, men du klarer å holde det i sjakk. Dette er tross alt ditt hus. Så du tar hånd om det og får kontroll på situasjonen.

Plutselig blir ting ganske rolig. Litt for rolig… Da kjenner du plutselig en lukt… En eim, en stank, et hint av råtten grevling. Okei, hvem har kastet opp?!

Så må du frem med vaskebøtta. Ingen vits å klage, bare få det vekk.

Endelig ferdig og du har atter gjenvunnet kontrollen. Ingen tårer, ingen lukt, ingen problemer.

Men når du så endelig slår deg ned i sofaen for å slappe av i 2 sekunder…

…er det selvfølgelig noen som bæsjet på seg.

Smiling children
Licensed from: ALotOfPeople / yayimages.com
 

/ Skål! x-)

P.S. Dette har ingenting med reelle situasjoner å gjøre, kun mine rare tanker om livet som festarrangør/barnehageansatt 😉

20 kommentarer
    1. Du er altså så morsom! 🙂 Fortsett med det 😉 haha! Kan ikke du skrive et innlegg hvor du henter inspirasjon fra, eller hvordan du tenker når du skal lage gode snapper?

    2. Du skriver så artig😀denne og den andre du har skrevet om barnehage skal jeg lese opp på planleggingsdagen vi har i morgen👍🏼

    3. Eller roper på mamma, eller spiser jord? Nysgjerrig på å høre mer om hvilke type fester du drar på Peter haha

    4. Hei! Hvordan ligger det an med treningen for tiden? Det er moro å lese disse treningsrelaterte innleggene dine, da du gjerne krydrer det hele med noen fiffige skråblikk. Mer av dette! Og litt inspirasjon er jo det også 🙂 Var det 500 i de tre store du skulle naile i løpet av 2018? Snakker vi 200 i mark, 170 i bøy og 130 i benk? Rimelig hardcore om du kommer dit isåfall!

    5. De samme tankene har faktisk slått meg. Ikke minst når jeg kommer ved tretiden for å hente mine to håpefulle, og møter to tapre, voksne tinnsoldater, overlatt til å holde ettermiddagsfortet. En nesten umulig militær, strategisk oppgave, spør du meg. Grå i ansiktet og med et fortvilet blikk i ansiktet ser de på deg med håp. HÅP!! For når mine håpefulle kommer overstimulerte springende med røde roser i kinna og snakker i munnen på hverandre om hva de har gjort hele dagen, så forstår de at det straks blir minus to løpende, ropende, selvavkledende og konstant tissetrengte festdeltakere.
      Jeg må si at jeg beundrer de barnehageansatte ekstremt mye! Og ikke minst de som FÅR DET TIL! Som får til at det ligger en ro og fred over landskapet når jeg dukker opp. Fredelige og lavmælte unger som tegner, vever eller perler, og som slett ikke synes det er helt nødvendig å dra hjem enda. Hvordan gjør de det??

    6. Du er hjertelig velkommen til å jobbe en dag i Gårdsbarnehagen jeg jobber i 🌲🐇🐖🐄🐎🌲

    7. Du fortjener både applaus og en “bølge” (sånn de gjør på fotball arenaene, vettu) av foreldre som hyller deg og for måten du ordlegger deg på!
      Du og din kjære kone – keep up the good work! DETTE er DRITBRA.

    8. Oj, TUSEN TAKK for det! 😀
      Var litt redd for at man hadde blitt så politisk korrekt i 2018 at det ikke var lov til å tulle med krysskoblingen mellom små barn og fulle folk, men det er en sann glede å se at verden fortsatt tåler en liten støyt 😀

    9. He-hey! Det kunne jeg absolutt vært med på 😀
      Gårsbarnehage? Er du klar over hvor lite jeg hadde hatt å bidra med der? x-) Men det kunne jo blitt en kjempemorsom erfaring. Jeg sender deg en mail 🙂

    10. Vet du, jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Det er beundringsverdig at de ikke bare ikke går fra vettet, men at de klarer å få kontroll på så mange apekatter i så lang tid. Selv har jeg mer enn nok problemer med å få barn til å sitte stille lenge nok til at de får spist middag x-)

    11. Hei! Åh, så perfekt timing at du spør om dette nå!
      Har lyst til å skrive mye mer om trening og tror jeg skal prøve meg på to treningsinnlegg i uka fremover. Hadde en liten knekk i starten av året, men har kommet godt igang igjen nå. Sa opp treningsabonnement på senter og kjøpte litt utstyr hjemme. Har kombinert styrke med løping og det har fungert overraskende bra 🙂

      Trodde en stund at hele styrkeprosjektet ville gå i vasken, men nå har jeg trua og føler meg både raskere og sterkere enn noensinne. Ikke prøvd noen ny PR på en stund, men burde lukte nye høyder snarlig 😀

      Drømmen er 500 ja, men spørs om det blir i år. Får vel starte med “1000 pound club” (453 kg) først 😀

      Så takk for godt spørsmål, dette blir det mer om fremover 🙂

      /Go go go!

    12. Altså, jeg tenker at noen ganger er det sånn, mens andre ganger fester vi sammen 😉 danser på bordet, kaster glitter veggimellom og har vannkrig i sølepytter. Det er de aller beste dagene spør du meg! Og du vet hva de sier, «if you can?t beat them, join them» 😄

    13. Hadde nå bare festen vært like lett å lande😂 utrolig hva som funker i 3 års alderen som går rett vest når de overstiger 20 trinnet…
      Takk for en herlig greie på jobben jeg elsker

    14. Det er akkurat det du beskriver som gjør det så ufattelig givende å jobbe i barnehage! Barn er impulsive, uforutsigbare og godhjerta. Ingen dag er lik, og man vet aldri hva som skjer rundt neste sving! Man blir ikke rik på gods og gull, men på gode opplevelser og minner og masse kjærlighet!! Hurra for barnehagbarn og oss ansatte!

    15. Vet du, det kan jeg tenke meg! Snakk om at ingen dager på jobb er like 😀
      Å jobbe i barnehage virker helt utrolig givende, men også veldig krevende. All honnør og hatten i været for dere som gjør den fantastiske jobben hver eneste dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg