Frokost uten nettbrett

Systemoppdatering var det vi skyldte på. Kan ikke sitte på nettbrettet i dag dessverre, for det er sånn systemoppdatering i hele dag. Fra morgen til kveld faktisk. Rart det der.

I går bestemte jeg nemlig at vi skal prøve en hel dag uten nettbrett for barna i dag.

Jeg hadde forventet et helvete. Barn er glad i rutiner og har sine greier, så jeg hadde vel regnet med at dette ville føre til opprørske tilstander og pappa i giljotinen.

Men barna klagde ikke. Ikke i det minste! Aksepterte bare at nettbrettene var utilgjengelige og fant på andre ting.

Ja vel, så ble det litt tid foran tv-en mens grøten boblet i gryta, men det tenkte vi at var greit. TV og nettbrett er to forskjellige ting og det er aansett greit med en myk start.

Grøten ble spist på kjøkkenet etter bare én runde med: “Barn, maten er klar!”. Til vanlig tar det minst tre, fire ganger før noen motvillig løfter på seg.

Stemningen var god og ingen prøvde å luske til seg spilletid rundt bordet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter at maten var inntatt, snek barna seg ut i stua igjen. For å se på TV, tenkte jeg. Det er jo litt skrell. Hjelper ikke å bytte ut nettbrett hvis de uansett ser tilsvarende lenge på TV. Så jeg tasset ut i stua for å be dem om å finne på andre ting før avreise til barnehagen.

Men der satt de på gulvet og lekte. Sammen. Det er lenge siden jeg har sett så tidlig på morgenen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi tjuvstartet nemlig litt på eksperimentet i går kveld og på den lille tiden barna var borte fra nettbrettene, fant de ut at de ville ta frem bilbanen. Bilbanen! Jeg kunne ikke vært mer fornøyd 😀

Kanskje har dette eksperimentet virkelig noe for seg? Jeg gleder meg til å se hvordan det går i den famøse ulvetimen etter barnehagen i dag 🙂

Hvordan det har gått med oss voksne, sier du..? Vel.. Jeg rakk ikke å stå opp av senga før jeg innså hvor mye jeg har mobilen i fleisen. For det første jeg gjør om morgenen er tilsynelatende å sjekke nettaviser. Det FØRSTE jeg gjør!

Det er ikke fordi jeg leter etter relevante nyheter eller har et higende behov for politiske oppdateringer, nei det er bare for å få litt lys i trynet for å våkne opp. Som en slags digital kaffekopp. Det er rart. Og et ganske tydelig tegn på en usunn avhengighet.

Så det blir spennende å se utover dagen hvem som kommer til å slite mest 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Ny oppdatering kommer i kveld!

P.S. Takk til dere som har bidratt med innsikt fra egne familier 🙂

3 kommentarer
    1. Vi har innført skjermfri ettermiddag fra igår av til både liten og stor(!).
      Gikk sånn høvelig bra for barna igår, spent å se hvordan det går idag 🙂 Mora derimot, har nå innsett hvor mye som skjer av det daglige gjennom sosiale medier. Det er da melding fra skole,Sfo,diverse info om treninger og ja i det hele.Man er faktisk NØDT til å trykke nesa inni en eller annen form for skjerm ila ettermiddagen for å få med seg de siste beskjedene. Sånn har det blitt =-O
      Men skjermfri skal det bli(må bare sjekke der…og der.. først :-P)

    2. Spennende eksperiment. Her har vi innført at det ikke er tv/nettbrettid tid før kl. 17.30. Dette ble innført da jeg innså at det nesten ikke var noen leker å rydde opp etter jenta var lagt seg, og hun er 2,5år. Funker fint og lekene ble tatt i bruk igjen. Vi kjører litt slakke i helgene og om morgenen.

    3. Aj, den kjente jeg stakk litt i kassa, for vi har også litt for mange ubrukte leker for tiden. Står jo kasser med leker overalt, men sjeldent mye å rydde opp på slutten av dagen.. Veldig godt poeng der, Ida. Dagen i dag har lært oss masse, ikke minst om oss voksnes skjermbruk 😉 Mer om det på bloggen snart.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg