Når hjernen har tatt ferie

Jeg våkner opp, det er midt på natta. Først hører jeg det ikke, bare våkner. Men jeg er ganske sikker på at jeg hørte noe. Vet ikke hva, noe ubestemmelig, men fortsatt noe. Jeg hører etter. Ikke en lyd. Bare lyden av stillhet.

Jeg setter meg opp og spisser ørene som en surikat på speiding etter rovdyr. Ingenting. Ikke et knirk i gulvet, ikke en tyv i smykkeskrinet. Jeg legger meg ned igjen. Greit, så var det ingenting.

Men så hører jeg det.

pip.

piiiiiiiiiiiiip.

En konstant pipelyd. Inni hodet. Ikke som en alarm, men mer som en plystrelyd i det fjerne. Konstant.

Jeg rister litt på nøtta og tenker at det sikkert bare er den trøtte hjernen som spiller meg et puss. Men neida.

piiiiiiiiiip.

Hva søren? Pipelyd? Er ikke det sånn… tinnitus? Å herregud, har jeg fått tinnitus?! Jeg hiver meg over telefonen og rett inn på google.

Akutt tinnitus, vedvarende tinnitus, tinnitus hele livet. Jeg leser og leser og blir mer og mer sikker: Jeg har faen meg fått tinnitus. Helsike heller.

Så begynner jeg å tenke på hva jeg gjorde i går. Jeg satt og skrev hele dagen med veldig høy musikk på øret. Hele arbeidsdagen. Ja, med unntak av den halvtimen jeg trente med enda høyere treningsmusikk på øret.

Shit pommes frites. Jeg innser at jeg sitter i saksa. Jeg har ødelagt ørene mine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Panisk og deprimert røsker jeg tak i Christina som ligger og purker.

– ØY, Christina, våkne!

– Hæ, hva?

Hun våkner helt i ørska og skjønner først ganske lite, men panikken må stå skrevet i øynene mine:

– Faen, jeg tror jeg har fått tinnitus! Herregud, hva gjør jeg?! Jeg kommer jo til å klikke hvis jeg må leve med den lyden resten av livet!!

Hun blunker noen ganger for å forsikre seg om at hun er våken.

– Tinnitus, Peter?

– Ja!

– Sånn pipelyd på øra?

– Ja!

– Sånn som den pipelyden ute i gangen?

– J…hæ?

– Peter… det er jo den rensemodusen på varmepumpa.

Så ga hun meg det oppgitte blikket foreldre gjerne gir barn som kommer slukøret hjem fra skolen med melding fra læreren, før hun snudde seg rundt for å sove igjen.

Så ja..

Det løste seg jo fint x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Sorry pus, hjernen er på ferie <3

7 kommentarer
    1. Måtte le høyt her 😂 dere er så herlige! Elsker å lese om den dynamikken mellom dere og jeg kan nesten høre stemmen til Christina mens jeg leser 😄

    2. https://www.spleis.no/project/33824/description
      Jeg og mamma trenger hjelp! Jeg har opprettet en spleis for å prøve å få hjulpet mamma så godt jeg bare kan, men det er ikke lett, så derfor deler jeg den overalt på blogger og sider på facebook for å få så mange bidrag jeg bare kan. Vi har ikke penger til mat eller husleie, og det haster. Vi er desperate. Hvis noen snille sjeler kunne gitt oss noen bidrag så hadde det vært fint! Det er ikke en god følelse å måtte tigge fra andre, og hadde aldri gjort det om ikke vi var desperate og det ikke hatt vært hastverk. Selv 1 kr teller mye!

    3. Hehe, bra det bare var “falsk” alarm denne gangen, Men med så mye musikk på øret, så ville jeg kanskje vurdert å skru ned volumen litt …

    4. Da var du heldig! For jeg kan fortelle deg at det å ha slik høyfrekvent pipelyd i hodet, det er absolutt ikke noe godt.
      Jeg har det så og si konstant, og det er slitsomt. Så demp lyden…. 😉

    5. Heisann. Jeg kommenterer aldri blogger, men med tinnitus som overskrift så måtte jeg hehe ☺ – ang tinnitus, til neste gang… hvis du leser deg litt opp på det (seriøse kilder) så vil du se at en stor prosent har øresus men det er en liten prosent om blir plaget av den 😉 mao det er din reaksjon som bestemmer om den øresusen blir plagsom for deg eller ei. Hjernen vår er fantastisk!
      Ha en fin påske♡

    6. Heisann. Jeg kommenterer aldri blogger, men med tinnitus som tema så måtte jeg hehe ☺ – ang tinnitus, til neste gang… hvis du leser deg litt opp på det (seriøse kilder) så vil du se at en stor prosent har øresus men det er en liten prosent om blir plaget av den 😉 mao det er din reaksjon som bestemmer om den øresusen blir plagsom for deg eller ei. Hjernen vår er fantastisk!
      Ha en fin påske♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg