Når tannfeen får panikk

Vi sitter i sofakroken og spiser grøt. Tidlig morgen, slurper på en kaffe. Barne-TV surrer mens hjernen sakte våkner.

6-åringen er ferdig med grøten og har lagt seg på teppet. Mykt og godt så tidlig på kvisten.

Alt er bare rolig.

Så plutselig spretter hodet opp fra bak stuebordet.

– PAPPA! TANNA!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å shit! Kaffen står som en geysir mot taket. Tanna ja! Fabian Stang, den har jeg glemt!

For noen mistet en tann i går og den har ligget i et glass med vann i hele natt, og nå forventes avkastning. Han spretter opp og tripper på teppet. Hvor mye har tannfeen kommet med? Var det sånn at det ble litt ekstra når man mister tanna i barnehagen? 10 kroner? 20 kroner? 40 kroner?!

Han er allerede på vei opp trappa med syvmilssteg, da pappa endelig reagerer:

– VENT! Ehm… ta med lillesøster!

Pappa kjøper seg tid, for noen har visst glemt hele greia.. Hva søren gjør jeg nå?!

Han stopper.

Okei da.. Han går motvillig mot stua.

Det er akkurat det sekundet jeg trenger. Kaster meg ut på kjøkkenet, endevender første og beste sparegris så skillemynten flyr veggimellom, grafser til meg et par tiere og beinflyr opp trappa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hakk i hæl kommer to små barn. Gira 1 og Gira 2. Dette blir spennende! Jeg rekker akkurat å smette ut av rommet hans og inn på kontoret. Later som jeg måtte noe på macen.

Det knirker i gulvet, fire tassende tottelabber løper inn. Og så… jubel. Tannfeen har vært her! Tanna er borte! Det ligger penger her!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg setter opp en teatralsk forestilling som er Nationaltheatret verdig. Løfter hendene, sprerrer opp øynene, hele pakka. De kjøper´n. Så spretter de glade og fornøyde av gårde for å legge pengene til sparing.

Jeg smiler stort og de smiler tilbake. Heldigvis er det ingen som spør hva jeg har i hånden bak ryggen, hvorfor jeg er våt på fingrene på den andre hånda eller hvorfor jeg hiver andpustent etter luft 😉
 

/ Pen redning, Tannfeen, denne dagen er reddet 🙂

21 kommentarer
    1. Hahaha! 😀🤣😅Situasjonen er svært godt beskrevet! Du er flink å formidle! Kan se det hele for meg og kjenne puls og svette😥 Hverdagen for barnefamilier i Et nøtteskall🤣

    2. Pent redda! Man skal ikke kimse av jobben til tannfeen, når jeg ser tilbake på min barndom, så tror jeg han/hun var nær ved å bli sett opp til flere ganger.

    3. Jeg glemte også, men det merka kiddy?n før meg. Jeg stotrer fram en forklaring om at vi står jo opp ganske tidlig(05.15), så det er jo eeegentlig natta enda. Siden han sikkert ikke var den eneste som mista en tann dagen før så er det jo ikke sikkert tannfeen har rukket til oss enda. På vei ut til bilen utbryter jeg «hva var det? Syns jeg hørte noe oppe jeg,.. hørte du no?» 6åringen rister på hue og jeg spurter opp trappe for å sjekke hva den lyden var, jeg putter femtilappen i glasset. (JA, FEMTILAPPEN, takk til den klovnen som lærte 1.klasse at om man ikke har vann i glasset får man papirpenger)
      Så jeg tar med meg glasset ned igjen, stolt som en hane og sier at det var tannfeen jeg hørte,… Men mamma var nok litt for kjapp for når guttungen får glasset i hånda kommer underleppa skjelvende fram.,. «Hu glemte å ta med seg tanna» piper det,… «ÅNEEIIDAA, sier mamma, hu skvatt nok bare når hu hørte jeg kom løpende opp trappa så hu ikke rakk å få dem med seg»
      Tanna ble lagt i glass igjen på kvelden, og heldigvis hadde tannfeen en litt mindre svimete kveld, så neste dag var heldigvis tanna borte. At høyt blodtrykk ikke er mer utbredt blandt småbarnsforeldre er utenfor min forståelsesevne…

    4. Hos oss var tannfeen veldig trøtt sist gang hun måtte til pers, og klarte å prestere å glemme å ta med tanna… så jentungen gla og fornøyd morningen etter «eg fikk både penger, og fikk beholde tannen!» 😅 så hos oss tar ikke lenger tannfeen tennene med seg 🙈

    5. Hahaha, vi har hatt samme situasjon. Her ble forklaringen at tannfeen ikke finner tanna i en kopp, så då måtte den ligge i glass. Dagen etter kom tannfeen på besøk og med renter.😂😂😂

    6. Hahaha! Denne her kjenner jeg igjen. 😂 Her hadde vi også glemt hele tanna som seksåringen omsorgsfullt hadde lagt i ett glass med vann kvelden i forveien. Jeg var på badet da en skuffet liten fyr kom og sa at tannfeen ikke hadde vært her… shit! Hva skal jeg gjøre?? Jeg tenkte febrilsk,og kom til en slags løsning. «Du,dette er min feil! Vi glemte jo å lukke opp vinduet! Tannfeen kommer jo ikke inn!» vi lukket opp vinduet og jeg sendte ham på badet for å kle på seg,småløp ned i gangen og fant heldigvis noen mynter som fort ble bytta ut med tanna. Etterpå var det en fornøyd gutt som fant pengene. «Oj! Tannfeen har vært her allerede,mamma! Hun må ha gjemt seg utenfor vinduet mitt da vi åpnet det!» Neste gang blir det litt dyrere,for storebror mente at man burde gjemme tanna under puta og ikke i ett vannglass,for da får man papirpenger! 🙈😀

    7. Her ble det krise engang tanna forsvant i snøen.. hvordan skulle tannfeen vite at tanna var mista ? Løsningen ble en lapp til tannfeen; vi håper du legger igjen noen kr selv om du ikke får noe tann denne gang. Vi finner den nok til våren 🙂 penger ble det og lapp tilbake om at det gikk helt fint at det ikke var en tann der denne gang for tannfeen stolte jo på snille jenter 😉
      Men i disse tider da man aldri har småpenger lenger har vi hatt mange slike “tømme sparebøssa” situasjoner og de har ikke alle vært i fred og ro på kvelden. Blir litt som historien du forteller her haha.

    8. Tror det var 4. tanna her som ble avglemt på en lørdag. Da var nok tannfeen aaaalt for trøtt og hatt sååå mye å gjøre den nattan at ho/han ikke rakk å komme. Og guttungen tok den. Så på ettermiddagen hadde tannfeen vært her med en penge og litt ekstra. Den siste tanna som datt ut, gikk i magen på poden når han var på tur med morfar. Skjokoladen var litt hard og tanna fulgte med ned. Og den nattan kom ikke tannfeen for han/ho går jo ikke magen på onger og henter tenner!!!

    9. Haha herlig!! Ler godt, for jeg har mer enn flere ganger hatt litt småpanikk fordi jeg har glemt hele tanna. Sist for bare et par uker siden kom ikke tannfeen før etter to dager, er det mulig:p

    10. Vi var på sydenferie da ei tann falt ut hos størstemann. Var like etter at vi hadde kommet nedover, og vi hadde all inclusive, så vi hadde ikke tenkt på å ta ut penger enda. Heldigvis hadde tannfeen en tieuroseddel. Gutten ble kjempefornøyd, og kunne fortelle at resten av tennene skulle han miste i syden, for tannfeen på Rhodos var mye rausere enn hjemme😂

    11. Tannfe glemte tanna til 8 åringen som ligger på vipp om å tro på tannfe,nisse osv.
      Hun ble så skuffet, tårer i øyna: tannfe har glemt meg. Eller er det du mamma som har glemt?
      Jeg: kanskje tannfe hadde mye å gjøre. Vi må bare vente å se.
      Vi gikk ut enn tur.
      Fikk så naboen til å låse seg inn og legge penger opp i.
      Når vi kom hjem var det lykke her.
      Mamma tannfe finns på ekte.
      Å slik har mor og nabo reddet tanken om tannfe noen år til 💕❤️

    12. Mi datter la tanna si i vannglasset å venta…å venta…å venta. Til slutt lå det en lapp under vannglasset : “kjere tannfe, jei mista tann for 14 dager siden,når får jei penger?” Jeg lo så jeg gråt, å putta en femtilapp i glasset. Har aldri glemt ei tann etter det 😂

    13. Haha veldig gøy! Da jeg selv var liten mistet jeg en tann(kan ikke huske hvor gammel jeg var, men vil tippe en 8-9 år). Var på vippen til å tro/ikke tro på tannfeen, så jeg skulle teste mamma og pappa, og la vannglasset på det mest utenkelige stedet på rommet mitt. Dagen etter var det jaggu meg penger i glasset og jeg var overlykkelig. Er først i de senere dager at jeg ser for meg foreldrene mine febrilsk lete seg frem til vannglasset på natten, for å ikke knuse drømmene til eldstedatteren sin 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg