Jeg, et klemmemenneske

Jeg er et klemmemenneske og går alltid for klemmen. Det kan ofte bli litt kleint…

Woman giving hug to uninterested boyfriend
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

For jeg har alltid vært og kommer alltid til å være et klemmemenneske. Det er vel bare sånn jeg er oppdratt. Når jeg møter folk i familien så venter det en klem. En god og varm en. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være.

Men det kan ofte bli litt kleint også, for ikke alle er klemmere. Langt ifra alle! Og problemet er at jeg veldig ofte går for klemmen, selv på folk jeg ikke kjenner spesielt godt.

Som når jeg møter nye folk, for eksempel journalister, medbloggere, mediefolk, samarbeidspartnere etc. Jeg hilser selvfølgelig bare med en håndhilsen når vi først møtes, men når møtet er over, hvis vi har fått god kjemi og stemningen er bra, ja så går jeg for klemmen.

Det føles bare naturlig sånn. Vi har blitt litt kjent, jeg liker deg og vil gi deg en klem.

For mange blir det rart. For alle har vi ulike intimitetsgrenser. Mange er ikke komfortable med klemming, mens andre ser det som det mest naturlige i verden. Det fant jeg ut første gang jeg bestemte meg for å gi svigerfar en klem. Det gjør jeg ikke igjen, for å si det sånn. Det var som å klemme et grantre.

Hug
Licensed from: leeser / yayimages.com
 

Men i møter med ukjente folk er da det kan bli som kleinest. For jeg går ofte for klemmen uten å tenke meg om. Og plutselig står du der og klemmer på en iskald stokk av en person som ikke foretrekker en muskel. Og du innser: Å søren, dette var ikke en klemmer nei.

Er man da i et møte fullt av folk, står man plutselig overfor en pikant problemstilling. For kanskje var dette helt feil setting og ikke et sted for klemming, så fortsetter jeg nå å klemme meg hele veien rundt bordet eller gir jeg meg etter én?

Business people hugging in a circle
Takk for et fint møte, folkens
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

Et kinkig (ikke kinky) ultimatum med to feil og ingen rett, for det blir veldig rart å fortsette å klemme et rom fullt av anti-klemmere, men det blir enda rarere å gi seg etter bare én.

Jeg mener, hvilke signaler sender det til resten av rommet? “Alle dere er ok altså, men ikke søren om jeg forlater dette rommet uten å få kose litt med Guro fra HR.”

Men sånn er det altså å være et klemmemenneske. Jeg klarer ikke å dy meg. Kan tenke at jeg skal gå for håndtrykket, men før jeg vet ordet av det henger jeg rundt halsen på vedkommende som en minkpels.

Og noen synes merkelig nok at det blir litt mye x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men ikke hu her da <3
 

/ Er du et klemmemenneske? Legg igjen en kommentar og motta en virtuell klem som takk 🙂

30 kommentarer
    1. Familie og veldig nære venner har jeg ikke noe problem med å klem, men hvis en person jeg så vidt kjenner gir meg en klem så blir jeg satt ut og veit ikke helt hva jeg skal gjøre med meg selv 😅

    2. Hei. Morsom lesning. Jeg er ingen klemmer, men kjenner til den stammeklemmen. Svigermor skal alltid klemme men er likevel en stammeklemmer. Da kan hun heller la være mener jeg. Skal det først klemmes får det isåfall være en “varm” en.

    3. Jeg kommer fra en familie hvor de fleste av oss ikke er særlig til klemmefolk. Jeg er ikke en person som går inn for klem bortsett fra med søsken,barna og mannen😆 Men det rare er at jeg gjerne mottar klemmer og det kan være fra hvem som helst😂 Så dægen døtte idag slår jeg på stortromma og sender jeg avgårde en klem til dere over “dammen” med Moss-Horten båten😂

    4. Jeg er et skikkelig klemmemenneske og lo godt av denne! Det er ofte vanskelig å “beherske” seg til å ikke klemme, særlig i jobbsammenheng hvor det ikke alltid passer 😉

    5. Herlig at du skriver om dette, kjenner meg veldig igjen☺️ Jeg er absolutt en klemmer, vokst opp med å gi klem til foreldrene mine både om morgenen og nattaklem. Og et år på folkehøgskole gjorde ikke saken bedre, der ble jo alle klemmere (og møljeklemming ble en greie, hehe). Men husker studievenner som reagerte fordi at jeg og bestevenninna gav hverandre klemmer og til tider gikk arm i arm. Helt normalt for oss☺️ Og min manns familie er ikke klemmere, flere er type tømmerstokk, selv om de til en viss grad prøver fordi de vet at jeg gir klem😅

    6. E er en klemmer og tror at alle trenger flere klemmer hver dag. Har ei venninne som sverger til at en god klem skal vare minst 20 sek, noe som kan være ubehagelig lenge om en ikke kjenner hverandre godt men veldig fint når det er naturlig.

    7. Det er så koselig å få en uventet klem! Så prøver alltid å gå for klemme selv.
      Men av og til føler jeg meg så fæl hvis det kommer HELT uventet på meg og jeg ikke rekker å klemme tilbake før det er over. Ikke alle grantrær gjør det med vilje!

    8. Jeg klemmer gjerne men ser an setting og folka. Heldigvis var min forrige arbeidsplass et sted det var helt ok med klemmer og det gir en god tone på jobb. Der jeg er nå er det litt mer formelt…..ok det også men kjenner jeg savner de sporadiske klemmene.

    9. Mer klem til folket! Hadde folk klemmet mer hadde det sikkert løst både et og annet problem. Nordmenn er så stive!🤭
      Spre litt kjærlighet og en god klem må jo frigjøre masse god-hormoner❤️

    10. Så bra skrevet! Jeg klemmer i hytt og pine: kommer jeg til legen min, tannlegen eller frisøren min er klemmen på plass før jeg rekker å tenke meg om. Det er i og for seg greit, men i jobben som eiendomsmegler skjer det samme: kommer interessenter på visning for andre gang, eller dukker opp på visning et annet sted så våkner Klemmer’n i meg, og vips blir det “Så hyggelig å se deg igjen!” og klem i stedet for håndtrykk. Jeg har aldri opplevd å få negative kommentarer, men en del latter – og mange nye oppdrag – har det blitt!
      God helg – og klem 🙂

    11. Blir mange ubehagelige settinger for oss ikke-klemmere også, skal jeg love deg! Som når bestevenninne (som jeg aldri klemmer) kommer på besøk sammen med en bekjent. Så får jeg klem av denne bekjente. Men hva nå med bestevenninna? Virker jo rart å bare klemme den jeg kjenner minst! Men skal vi andre klemme bare fordi hun andre er der når vi ikke gjør det ellers?

    12. Niks! Ingen klemmer her og hadde nok kviet meg til å møte deg igjen og prøvd å unngå det på det sterkeste. De jeg er nær kan jeg klemme, for meg er en klem noe intimt og privat, en liten kos, og jeg koser ikke i formelle/profesjonelle sammmenhenger.
      Men, you do you! Verden er nok et bedre (og kleinere) sted pga sånne som deg:)

    13. Hahaaaa 😆 Jaaaaa, sånn er det for meg støtt 😂 Jeg bare klemmer i vei, uten å tenke meg om – og den der følelsen som kommer etter å ha klemt en anti-klemmer er på topp 10 lista mi av kleine følelser 😂

    14. Hahaha, dette innlegget likte jeg godt! Jeg er definitivt ikke en klemmer, men “svigers” er klemmere. Samboeren min er kun klemmer med familien sin, men ikke med kompiser osv. Jeg har blitt vant til klemmene, men det er av og til litt pes å vite når en skal gi klem for eksempel når en har vært på besøk og skal dra. Kan vel si at jeg er en ikke-klemmer som egentlig skulle ønske at jeg var en klemmer, for jeg setter jo egentlig pris på venner og familie som er det.

    15. Definitivt en klemmer, og selv om det har blitt noen sånne “Stoltenberg-Giske øyeblikk” opp igjennom årene er det verdt det;) Helgeklem oversendes!

    16. Jeg er så absolutt ikke en klemmer! Jeg står sånn på passelig avstand hvis jeg vet det kan komme en klem, og hvis jeg er så «uheldig» og får en klem, blir jeg veldig utilpass og rar, det er nesten morsomt 😂

    17. Når jeg bodde i London fikk jeg en kompis på besøk som ikke er klemmemenneske, og da gjorde ene venninna mi noe jeg aldri hadde sett før, eller selv tenkt over. Hun er klemmemenneske, så da hun skulle hilse på kompisen min spurte hun «Hug or handshake?»
      Så da fikk vedkommende velge selv. Syns det var kjempelurt!

    18. Jeg er definitely ingen klemmer og prøver å unngå det så langt det lar seg gjøre, selv med nære familiemedlemmer. Hvis jeg likevel må gå inn i “klemmemarerittet”, skal jeg bestemme hvor lenge klemmen skal vare.

    19. Jeg elsker å klemme! Klemmer ikke i hytt og pine på fremmede riktignok, men ungene og kjæresten får gjennomgå så det nesten kan bli for mye av det gode. :o) Venner får klem når vi møtes og skilles og spesielt en kollega klemmer alltid når jeg møter henne og det er såååå koselig!
      Føler jo nesten at jeg kjenner deg litt etter å ha lest bloggen din omtrent siden starten så jeg ville gjerne hatt en klem om vi hadde møttes en gang! :o) Det er nesten sånn at om noen kommenterer noe Pappahjerte har skrevet så er jeg på nippet til å si at “å han ja, han kjenner jeg!” før jeg tar meg i det og sier at “å han ja, han følger jeg også!” Det er litt kleint..

    20. Dette var morsom lesing, spesielt når man er helt motsatt selv. Jeg er absolutt ikke en klemmer. Har det kommet brått på har det hent jeg har dukket eller rygget. Det er kleint det.

    21. Nå lo jeg så jeg begynte å gråte! Jeg er også en klemmer, og har utsatt meg selv for lignende, kleine situasjoner tusen ganger! Takk for morsomt innlegg!

    22. Jeg digger folk som er klemmere, og øver meg på å bli bedre selv – til å tørre og til å holde klemmen ordentlig! Men blir ofte usikker på når jeg skal klemme og ikke! Utenom med mine nærmeste da! Ja til mer klemming og potensiell kleinhet!!!

    23. Så hyggelig at du er en klemmer.
      Er ikke hejt komfortabel med klemming i hytt og pine etter en del la oss si.. ubehagelige opplevelser i livet men klemmer når jeg føler meg trygg og stemningen er der for det.
      Blir glad for en klem som gis fra hjertet så klem på og vær deg selv du.😊

    24. Haha, takk for det, Benedicte! 😀
      Prøvde faktisk å droppe klemmen i helgen. Strakk frem armen som en gentleman, men ble møtt av klemmen tilbake. Da ble jeg glad 😀

    25. Kjenner meg så igjen! Det verste er når man går for klemmen til noen som ikke er klemmere og de stopper deg.. “Hva holder du egentlig på med?”. KLEINT

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg