10 vanvittige ting alle tar for gitt

Hva skulle vi gjort uten strøm? Eller toalett? Eller tyngdekraften?

Har du noensinne stoppet opp og tenkt over hvor vanvittig heldige vi er? Som lever i en tid full av fantastiske oppfinnelser eller det at vi lever i det hele tatt.

Livet, kjøleskapet, strøm og universet. Det er jo helt vanvittig!

Modern computer technology photo collage
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com
 

På en stein midt i verdensrommet sitter vi innendørs i 20 minusgrader og prater med folk på den andre siden av kloden. Og ingen tenker over det.

Derfor ønsker jeg å stoppe tiden litt og se på 10 av de mest vanvittige tingene i livet som vi tar for gitt hver eneste dag.

Vi starter på noe ganske enkelt og bygger det gradvis oppover:
 

10. Vannklosett
Jeg synes det er fascinerende jeg, for en do er jo ikke bare en do. Det er rør som går ned gjennom huset og kobler seg opp til flere rør, som igjen kobler seg på vannkilder inn og ut, og dette går bare helt av seg selv. Og hva skulle vi gjort uten vannklosett? Ha en kompostbinge i hagen full av egen avføring? Særlig. Se for deg noen av Paradise Hotel-deltakerne leve med en sånn hverdag.. “Sånn, da har jeg sminket meg i 7 timer, så nå skal jeg bare bære ut bæsjebøtta i komposten, så er jeg klar for fest”
 

9. Varmtvann
Skru på en kran og glovarmt vann kommer ut. Vann som igjen har kommet inn i huset via usynlige rør, varmet opp i varmtvannsberederen og sendt videre. Det er jo nærmest et mirakel.
 

8. Hvitevarer
Du kan sette en frossen matvare inn i mikroen og i løpet av noen sekunder, er den glovarm. Du kan ta en hvilken som helst matvare og i løpet av minutter enten bringe den til kokepunktet eller fryse den ned. Og enda verre er det med mikroen, som bruker bare noen sekunder på å gjøre en iskald ting glovarm.

Har du tenkt over det? “Ja, men det er jo bare mikrobølger som -“
… som hva da? Skyter ut fra veggene og varmer opp bare den ene tingen som står på plata? DET er fascinerende. Og helt umulig å forstå.
 

7. Strøm
Bare konseptet med strøm i seg selv, er jo vanvittig. Elektriske ladninger som føres inn i huset og gjør at vi kan ha lys, varme, kulde og viktigst av alt: Lade opp mobiltelefoner og nettbrett. Om jordkloden hadde vært befolket av bare folk som meg, ville vi ikke funnet opp strøm om du så hadde gitt oss 1 milliard år.
 

6. Bilen
En maskin vi setter oss i hver dag som kan ta oss hvor som helst. Hva skulle du gjort uten bil? Tatt hest? Hadde ikke blitt mange turer til hytta på Trysil i løpet av vinteren da. “Ha det da, jeg stikker på hytta med gutta for helgen. Ja, vi tar hesten, så det vil jo fort ta oss en 3-4 dager å komme dit, men ingen fare, det er bare 15 minus ute. Blir fint det”.

Og ikke engang begynn å snakke om bensin og olje. Å ja, så dere bare pumper en væske laget av døde dyr opp fra under havbunnen også kan jeg fylle det på en magisk maskin som gjør at den kan kjøre flere hundre kilometer i timen? Ja vel, nei men den er grei. Hadde du prøvd å selge inn det konseptet for et par hundre år siden, hadde du blitt kastet rett på bålet.
 

5. Flyreiser
Sett 200 mennesker i en gigantisk klump med metall på størrelse med et rekkehus og bare fly av sted over skyene. Det skal jo ikke være mulig. Da jeg var liten vurderte vi å feste bæreposer på en stokk, hoppe ut av vinduet og flakse alt vi kunne. Så igjen, i en verden med bare folk som meg, hadde ingen reist til Thailand med det første. Ville vært en drastisk manko på stokker og bæreposer etter hvert da.
 

4. Butikken
Har du tenkt over at du bare kan gå til en butikk og kjøpe stort sett hva du vil? Ta noe så enkelt som en avocado. En matvare flydd inn fra den andre siden av kloden for å dukke opp fersk og klar i en butikk nær deg. Og det finnes tusenvis av butikker overalt med alle salgs varer som alltid er tilgjengelig. Tenk hvilket vanvittig nettverk av teknologi, transport og logistikk som må til for det.

Tenk om man kun hadde hatt tilgjengelig de ressursene som finnes i området rundt deg. Bare det bonden i nærheten klarer å produsere og de tingene du får laget selv. Da hadde det blitt mye granbar og poteter på undertegnede i hvert fall x-)
 

3. Sykehus og medisiner
Du kan reise til et sykehus og få hjelp til stort sett alt. Brukket bein, bihulebetennelse, mageproblemer etc. Bittesmå piller man kan spise som vet nøyaktig hva de skal gjøre i kroppen. Vanvittige maskiner som kan se gjennom hud og bein og finne ut hva som er galt med deg, eller legeteam som kan dra et ufødt barn ut av magen din, sy deg igjen og gratulerer med dagen.
 

2. Kroppen
For at det ikke skal bli en hel stil om kroppen alene, bare tenk over dette. Et menneske blir skapt inni magen til en kvinne. Der vet hver celle hvor de skal. Hver eneste del kommer på plass nøyaktig etter malen.

Øynene skaper seg selv, skjelettet vet hvor det skal, hjertet bygger seg opp bit for bit og skrur seg på underveis, barnet spiser gjennom et rør i magen og puster vann (…) i 9 måneder før det plutselig slår over til luft. Asså… det blir som at man skulle kastet seg på sjøen nå og bare plutselig blitt en fisk! Det er jo helt hjernesmeltende!
 

1. Livet
På en stein som en gang i tiden var bare lava, sitter du. I levende livet. Du ser opp på himmelen, du hører fugler synge, du lukter pizza fra kjøkkenet. Du føler, du lever, du er. Akkurat nå. Og oddsen for i det hele tatt å bli født, at hver eneste av dine forfedre skulle få akkurat det barnet som skulle få det barnet som skulle få det barnet som langt langt ned i rekken skulle føre til deg.. har du tenkt over det?

Bare for å sette det i perspektiv: Det er minst 20 millioner spermier per millimeter sædvæske. Det er minst 2 milliliter sædvæske per ejakulasjon. Det er altså minst 40 millioner spermier per ejakulasjon ved “normal” sædkvalitet. 40 millioner.. Og det er bare én ejakulasjon.

Så kan du gange det med antall ejakulasjoner per mann per liv og gå tilbake generasjon på generasjon helt til tidenes morgen. Oddsene for å i det hele tatt bli født, er astronomisk små. Men her sitter du. Hvis ikke det gjør deg bare littegrann svimmel i topplokket, så vet ikke jeg.

Og da har vi ikke engang begynt å tenke på jordkloden og oddsen for at jorden med sine levelige forhold og alle elementer på plass i det hele tatt eksisterer. For ikke å snakke om sola, universet og alt det der. Men til det har hodet mitt fått altfor mye juling for i dag. Jeg er fortsatt i sjokk over mikroen x-)

Så tenk litt over det neste gang du står og klager over prisen på avocado eller synes mobilen lader for treigt. Vær takknemlig for alt vi har rundt oss og vit at alt dette, hver eneste bit av det, er så usannsynlig og fantastisk at det nesten ikke er til å tro.

Depressed Man Portrait
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com
 

/ Men nå må jeg legge meg nedpå litt x-)

13 kommentarer
    1. ååååå for en FANTASTISK bloggpost!!! sjæænk juuu! Jeg tror alt dette er litt for fantastisk jeg da; til at det er snakk om noe som helst av tilfeldigheter. Tror rett og slett at det fins en Himmel over livet; tror på Gud og sønnen hans, og på en evighet.
      Du har en fantastisk penn, Peter! leser bloggene deres ca daglig, og applauderer dere! Grattis med Vixen-prisen, vel fortjent- du fikk noen stemmer herfra også.

    2. 100 meter til utedo. 6 km til bussen. 3.5 mil til butiker… 0 grader i dusjen… man överlever allt!! Men jeg er veldig lykklig hver gang vi er i byen og kan gå på do;)
      Har levd sånn siden i Sommer… man får ett litt annet perspektiv 😉

    3. Peter, ikke spot on tema for dette innlegget, men ikke langt i fra når man leser din fascinasjon for mikroen. Du MÅ se denne videoen om vaskemaskinen. Man sitter igjen litt mer takknemlig for små hverdagslige ting vi tar for gitt i livet og får semi hjernekpslosjin av denne også.
      https://m.youtube.com/watch?v=6sqnptxlCcw

    4. Godt du ikke hadde universet på denne listen, skal jeg tenke på det, får jeg hvertfall vondt i hodet..
      Og en stor takk til alle som har tenkt ut alle disse smarte ideene og oppfinnelsene. Selv har jeg nok med min egen kropp!

    5. Inlegget her var SÅ BRA!
      Selv synes jeg det er fasinerende bare det at vi kan snakke, hvordan lærer en baby seg å snakke liksom?.. og hva tenker den før den lærer seg å snakke?

    6. Jeg sier alltidtil mormor og besse, at mitt høyeste
      ønske må være å kunne oppleve livet slik som dem.
      Ikke hadde de strøm, wc, micro, Internett og alle de
      duppedittene en kobler seg på nett med..
      De opplevde å få alt dette rett i heimen. Strøm. TV.
      TV med farger!! Radio, lp, kassetter, CD, minnepenn..
      Fra omtrent brevdue til SMS og Mail!!
      Altså hallo, hvor enkelt de kan faktisk fortelle meg
      at jeg og min familie har det. Og vi setter ikke litt pris
      på det engang..
      Men ironisk nok.. har vi hytte på barndomstomta til besse.
      Og det er det null strøm, ute do og ikke noe varmt vann.
      Og der lever jeg mine beste dager, hver eneste sommer!
      Mine absolutte fineste barndomsminner er fra hytta.
      Fra det enkleste livet en kan leve, uten strøm og med brønn…
      Og det var alltid 4-5 uker, hver eneste sommer og hvert eneste
      år var det like knall og dra til.. og verdens undergang
      og dra fra!!
      Livet var enkelt før. Men jeg tror også at de var mer lykkelig!
      Og det får meg til å tenke over hvor heldig jeg er..

    7. Ah, har du sett “Manhunt: Unabomber”. Jeg mener.. mannen har jo et poeng. Alle disse tingene som skulle gjøre oss fri, har på en måte bundet oss fast. Og hvis du ikke har sett serien: Bare å sette igang 🙂
      Det vil aldri føles helt riktig å stå lenge og vente på et rødt lys igjen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg