Live fra Melodi Grand Prix!

Gooood lørdag! Det er duket for festkveld med den norske finalen i Melodi Grand Prix!

Som ivrig MGP-fantast klarer jeg selvfølgelig ikke å la dette gå upaktet hen, men kjører live-blogging fra hele kalaset.

Terningkast, omtaler, sleivspark og festivitas, dette blir ball. Så finn frem bobler og boa og gjør deg klar for fest – nü kör vi!

* Blogginnlegget oppdateres kontinuerlig utover kvelden *


 

19.56: Den norske finalen i Melodi Grand Prix / Eurovision er i gang! Og vi starter like greit med et supercheezy potpurri av MGP-hits. Dette kan vi like! 😀

19.58: Digresjon: Alltid irritert meg når folk fjaser med “My hard is yours” av Didrik Solli-Tangen. Jeg mener, ingen har gitt Celine Dion tyn for å synge “I believe thatch the heart does go on”. Litt rettferdighet er alt jeg etterspør.

20.01: Hva skjer med de greiene her da, Kåre Magnus? x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

20.06: Melodi nr. 1: Stella & Alexandra – You got me
Men i helsike?! Det her er jo MGP-greatness rett fra startblokka! Å søren, hva gjør jeg nå da?! Kan jo ikke rulle seksern på første låta. Eller..? Dette svinger, Stella gir sånn rå Beyoncé-vibb, sceneshowet er moro, energien er ekte og publikummet elsker det. Og vet du hva? Det gjør jeg også. Dette tror jeg kan slå an internasjonalt også. Nei føkk it, jeg ruller seksern!

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.14: Melodi nr. 2: Aleksander Walmann – Talk to the hand
Aleksander er stødig som fjell og koser seg like mye på scenen som jeg gjør her i sofakroken. Snakk om rett mann i rett jobb. Aleksander, altså. Sangen svinger og jeg får litt sånn Justin Timberlake-feeling over det. Man får liksom lyst til å danse, selv om man hater å danse. En solid hit som fortjener å bli spilt ihjel på radio i hele sommer. Hadde det ikke vært for at damene slo ballen ut av parken på første låt, hadde dette vært favoritten til nå.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.15: Ny sang allerede??? Skal si ting går fortere her enn i Hver gang vi møtes 😉 Rekker ikke brekke meg en eneste pistasjenøtt 😉

20.21: Melodi nr. 3: Ida Maria – Scandilove
Sang hun: “I can be the cooler, I can be the diaper”?. Uansett, bleie eller ei, jeg liker det. Beinhardt å starte blant publikum og bli båret til scenen mens du fortsetter å synge. Bonuspoeng.  Dette er absolutt såpass rart jeg håper og forventer at innslag i MGP skal være. Jeg mener, den dressen. Den er jo som skapt for de norske curling-gutta! Ida Maria er rå og sangen har absolutt en herlig allsang-faktor i refrenget, men sånn alt i alt savner jeg litt. Vet ikke helt hva. Hun legger igjen rundt 40 000 kalorier på scenen og får for det, men sangen gir meg bare akkurat ikke nok danselyst til at jeg forlater sofaen. Men det er på grensa.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.21: Melodi nr. 4: Nicoline – Light me up
Nicoline..? Er det ikke Mariann Thomassen fra Surferosa? Wætt? Men okei, uansett. Fin radiohit, men ikke sånn kjempemye mer enn det for min del. Føler ikke helt den greatnessen jeg er ute etter. Kommer nok til å mase mye om “MGP-greatness” i kveld, så får forklare det begrepet ytterligere senere. For nå får vi lande på at dette er en fin låt, men ikke helt min kopp for å komme til topps i akkurat denne konkurransen.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.27: Anne i kommentarfeltet har etterspurt en kommentar om barten til Kåre Magnus. Jeg vet ikke om det er så mye å si egentlig, for alle kan jo se at det er to skogssnegler som barker sammen som to konkurrerende hanner i en flokk, der den vinnende parten får parre seg med resten av skjegget.

20.31: Melodi nr. 5: Tom Hugo – I like, I like, I like
Tidligere nevnte Justin Timberlake-faktor er tilbake. Med renter! Dette er så Timberlake at Tom Hugo selv ligner på JT selv. Pen mann, fin sang, høy allsang/alldans-faktor, men litt repetitivt for min del. Ender liksom med å loope refrenget litt mye og føler jeg savner litt sjel. Det blir veldig kommerst, dette. Fin sang, til tross, føler vi må litt mer dybde om vi skal klare å knive internasjonalt.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.40: Melodi nr. 6: Charla K – Stop the music
Hyllesten til Per Gessle i introduksjonen legger grunnlaget for noe virkelig stort. Jeg fylles med forventning og glede. Nå kommer det noe stort her. Nå skjer det. Men så.. Njæ. Jeg synes dette blir litt platt. Jeg får liksom ikke taket på om det er en ballade eller hva det er for noe. Etter en festforestilling så langt, legger denne seg på et mellomnivå som er verken fugl eller fisk. Rett og slett litt kjedelig. Synes ikke det er noen kjempeprestasjon vokalt heller, så her må jeg dessverre være litt vanskelig og bevege meg ned på terningens nedre skala.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.44: Melodi nr. 7: Alejandro Fuentes –  Tengo otra
Asså, en typisk sommerlåt som går på spansk, bare der er jeg fengslet. Dette låter veldig som en slags hybrid av de siste års hiter fra artiser som Ricky Martin og Jennifer Lopez. Om noe, høres den til tider veldig ut som “Amor amor amor” av sistnevnte. Samme det, jeg trodde ikke en spansk sommersnert skulle klare å lande på noe mindre enn en femmer, men jeg.. jeg mangler litt sjel, altså. Det er fint, det låter flott, men det er veldig generisk hva gjelder slike musikkproduksjoner fra de siste årene. Det selger, det svinger, det funker, men jeg synes ikke denne låta byr på noe nytt. Dessverre. Jeg hadde gledet meg betraktelig mer enn hva låta leverer.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.52: Melodi nr. 8: Vidar Villa – Moren din
Umiddelbart doble bonuspoeng for trompetene. Trompetene funker! Vidar og muttern, derimot.. Mulig jeg sliter med å se forbi den banalt teite teksten, men sangen har jo en slags likbarhet over seg. Føles kanskje mer som “Allsang på grensen”-materiale enn MGP, men igjen, det er mulig det er teksten som gjør det. Men jeg synes ikke dette holder, altså. Send gjerne trompetene, de kan gjøre det stort, men sangen som helhet blir litt for studentuka for min del.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

20.53: Sukk, Mørland og Scarlett – det var sangen sin, det. DER snakker vi MGP-greatness for alle penga.

21.00: Melodi nr. 9: Rebecca – Who we are
Endelig en kraftballade, det var på tide. Her er det absolutt innslag av MGP-greatness og innspillene fra Mørland kjennes ganske tydelig. Men det biter seg liksom ikke fast i sjela og river løs en bit av hjertet. Og det er problemet med ballader. Det må sitte 100% ellers blir det litt kjedelig. Og jeg synes kanskje det ble litt lite kjøtt på beinet her. Men fint da. Bare ikke så mye mer.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

21.04: Melodi nr. 10: Aleksander Rybak – That´s how you write a song
En sang som egentlig er en oppskrift på hvordan man lager en sang? Dette er rart. Tidenes høyeste fallhøyde for Rybak, som i beste “hoppe etter Wirkola”-stil, hopper etter seg selv. Opptre etter Rybak, det burde vært et uttrykk. Men ja, sangen. Justin Timberlake-faktoren er tilbake for tredje gang i kveld og også denne gangen funker det sånn midt-på-treet. Men fela er tilbake da, så låta har en definitiv X-faktor. Men er det sånn man skriver en sang da, Rybak? Ååååh, også jeg som fortsatt elsker deg for Fairytale og tidenes mest uforglemmelige aften. Men dette funker ikke for meg. Men plusspoeng for fela.

Dice showing 1, 2, 3, 4, 5, and 6 dots isolated on white.
 

21.08: Oppsummeringen så langt bekrefter at det jeg har følt fra start fortsatt stemmer: Sang nummer 1 er min definitive favoritt. Med et hestehode! Her går vi for girlpower og SMS 1 😀

21.17: Det er så herlig kleint med de utenlandske dommerne – klassisk MGP 🙂 Men det gir den gode følelsen av europeisk forbrødring over landegrensene og akkurat den nostalgiske gleden jeg husker fra barndommen. Sitte oppe sent om kvelden og høre fra hele Europa. Nesten litt magisk 🙂

21.20: 12 poeng til han israelske duden som brukte anledningen til å selge inn boka si 😀

21.28: Flashmob er aldri feil! Men hey.. Jeg har glemt noe!! Teo skal ha sin tradisjonelle dentastix, slik vi alltid gjør det her på live-blogg 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

21.38: Bra finaleheat. Føles riktig. Pluss minus.

21.41: Men i all verden! Min dobbeltgjenger sitter i salen!! Han har riktignok skjegg og greier, men jeg ser deg nok, O ukjente tvillingbror. Se bare her, haha!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

21.45: Årets TV-øyeblikk, haha!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

21.51: Begge favorittene mine røyk 🙁 Enten er ikke min finger på MGP-pulsen i år eller så kvalifiserer dette til fakkeltog og underskriftskampanje i morgen. Oh well, lykke til til de to gullfinalistene!!

GULLFINALE!
I gullfinalen vurderes finalistene på nytt i nytt lys og med nye ark. Og fargestifter.

21.58: Finalist 1: Rebecca – Who we are
Hmmm… Det er jo faktisk en god dose MGP-greatness her. Ikke kjempemasse, men endel. Også masse konfetti a gitt. Jeg er en tøs for konfetti. Liker denne bedre nå. Kan godt vinne.

21.59: Karoline Krüger har visst glemt å bli eldre siden 1988. Spesielt.

22.01: Mens vi ventet på Rybak, ble jeg sittende å se på denne. Dette damper av greatness. Så veldig mye av det. Johnny Logan, altså <3

22.04: Finalist 2: Aleksander Rybak – That´s how you write a song
Jeg beklager altså, men jeg liker ikke denne sangen jeg. Det må være lov. Jeg kan ta feil. Kanskje er dette akkurat det Europa har ventet på. Jeg har tatt feil før jeg. Husker blant annet at jeg i 2007 spådde at interessen for Facebook kom til å dø ut i løpet av et halvår. Det var jo.. ikke helt riktig.

22.05: Av det lille innslaget vi fikk se underveis, må jeg si at jeg holder en knapp på Danmark. Det der virket som en enorm bøtte med pompøs, klisjéfylt og klissete MGP-greatness i store mengder. Jeg. Har. Trua.

22.10: Innser at jeg er litt surpung nå, men jeg får liksom aldri helt taket på fjorårets vinner. Tror jeg er litt for glad i MGP-greatnessen jeg har nevnt en.. tja.. 3-400 ganger i kveld x-)

VINNER – ALEXANDER RYBAK!!

22.14: Nei dæven. Det hadde jeg aldri trodd. Fyttikatta, men så moro! De europeiske juryene holdt jo denne høyt, så det er bra. Vi heier på Rybak og krysser fingrene for nok en festkveld a la 2009. Det gledes!

GRATULERER MED DAGEN, ALEXANDER RYBAK!

…og takk for følget til alle som fulgte med på denne merkelige reisen i kveld <3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/ HAAAAAAAI FAIV!

94 kommentarer

Siste innlegg