Ukas krangel: Linsesatan

En knapp halvtime til vi skal være i et møte, og stemningen er mildt sagt amper. For Peter skal sette i linser og det har aldri gått bra. Ikke en eneste gang. Det ender derimot alltid i bannskap som får selv nordnorske sjømenn til å felle en tåre.

For jeg får det ikke til! Født venstrehendt med ti tomler og fingerspitzgefühl som en klønete elefant, har jeg ikke det beste utgangspunktet for å klå rundt på øyeeplet.

Men jeg gir meg ikke.

Min klønete teknikk går i all hovedsak ut på å dra nedre øyevipp så langt ned som mulig, slenge linsa på underkanten av øyet og deretter se ned samtidig som jeg klemmer igjen øyet og napper ut fingeren i én rask bevegelse. Som en tryllekunstner som røsker vekk duken fra et dekket bord.

Og det funker nesten aldri.

Jeg har prøvd andre teknikker, men det funker ikke det heller. Holde øyet oppe fra over- og underside på likt har jeg blitt anbefalt og prøvd før, men det funker ikke. Blir for mye motstand. Øyet skviser seg motvillig igjen, raskere enn sin egen skygge.

bty

Jeg har sett på youtube og latt meg irritere over de kvikke folka som viser hvordan de både tar av og på linser på null komma svisj, uten så mye som et halvkvalt faen. Bare smil og latter. Jeg får så lyst til å klype de folka i tissen, for det funker ikke sånn!

Å sette i linser er ikke 10 sekunder med latter, det er 30 minutter med banning. Hver gang! Så også i går.

Så da klokken begynte å nærme seg “Nå MÅ vi løpe”-tid, begynte stemningen å bli historisk dårlig. Men sta som jeg er, så skulle jeg klare det. Ikke snakk om å gi seg.

Men det gikk ikke. Ikke eff. Inn med finger, pirke på øyet, nappe ut finger, finne linse i vasken. Vaske linse, inn med finger, lukke øye, linsa henger fast i øyevippen. Banne. Banne masse.

bty
Eff-ord!
 

Til slutt ble Christina lei. Så lei og stresset at hun begynte å kle på seg for å dra.

– “Da får du dra alene! Jeg driter i om jeg kommer 2 timer for sent til møtet, den satans linsa SKAL inn!”

Sa den sjarmerende husbonden. På dette punktet kunne jeg selvfølgelig kapitulert og gått for briller, hadde det ikke vært for at det verste hadde skjedd. Den ene linsa hadde nemlig kommet seg på plass! Men det var på ingen måte en seier, for den hadde ramlet på plass i det mest paniske forsøket av alle.

Et sånt forsøk der man i ren frustrasjonsrus bare stapper fingern inn i øyet og roter rundt inni der som om fingeren var en sleiv og øyet var en gryterett.

Og det hadde fungert. Men ikke to ganger. Så nå hadde jeg én linse og ikke mer tid. Jeg var så forbannet. Begge øynene var knallrøde av utmattelse og ondsinnet pirking, halsen var sår av banning. Heldigvis var barna 15 mil unna og kunne ikke høre et ord.

cof

Enda en tirade kom og Christina nådde sin grense:

– “Nei vet du hva, nå gidder jeg ikke høre mer på den banningen din! Du har til og med klart å få MEG i dårlig humør! Jeg går, så får du bare komme etter”

Frustrert og irritert, gikk jeg for det ultimate lavmål. Det steget man tar når man bare er virkelig desperat. Jeg prøvde å dytte skylden over på henne.

– “Jammen se da! Kom inn hit, så skal du få se. Se nå, så skal jeg prøve det teite trikset ditt!”

For jeg ville at Christina skulle innse at det ikke var meg, men de satans linsene som var problemet. Ikke faktisk mitt problem, men en samlet linsebransje som har rottet seg sammen mot intetanende forbrukere.

– “Se her da! Skal jeg prøve den duste teknikken din”

..sa jeg. Så gjorde jeg akkurat som hun sier at jeg burde gjøre:

– “Dra ned nedre øyelokk, sånn.”

– “Løfte opp øvre øyelokk, sånn ja.”

– “Også bare smelle linsa rett på.”

Demonstrativt satt jeg linsa rett på øyet og tok fingern ut igjen.

Og der satt den.

Helt perfekt.

På første forsøk…

Det blikket Christina sendte meg da… Etter nærmere 30 minutter med banning som hadde fått malingen til å flasse av veggene og speile til å blekne… Det blikket kommer jeg aldri til å glemme x-)

bty
Hupps!
 

/ Christina 1 – Linsesatan 0

19 kommentarer
    1. Hahahah, jeg bruker også linser, og får de greit på hver morgen på Ca 10-15 sekunder. Men når de skal ut igjen om kvelden… da strever jeg med å få tak i dem😂😂

    2. Hehe, var noe kjent der. Da jeg startet med linser for 12 år siden var det et absolutt helvete med en halvtimes banning per linse og stadig sintere mor som prøvde å hjelpe en frustrert sønn… Heldigvis blir man flinkere når man gjør noe hver eneste dag i flere år, så nå smetter de på fort, med akkurat den samme metoden som Christina 😉

    3. Nå krenker du meg! Jeg er venstrehendt, men slett ingen kløne!
      Dagens krenk… 🙁
      Neida! Joda…. neida! Joda… neida 😉 :p

    4. Jeg vil anbefale deg og pine deg igjennom prosessen med å bli vant til å ta på linser. Ved å gjøre det av og til risikerer du at det aldri går lett. Men hvis du gjør dette hver dag en mnd lover jeg deg at det går knirkefritt. Og bruk christinas metode, den er best 🙂

    5. Hehe, jeg hadde også noen langvarige kamper den første (eller kanskje de to første) uken(e). Men etterhvert blir det enklere. Nå setter jeg den rett på pupillen, uten at øyet tvangs-lukker seg… 🙂

    6. hmmmmm… skal vurdere det 😉 Har vært så lur å skaffe meg ukeslinser, så slipper heldigvis å gjøre det så ofte, men da blir jeg ikke merkbart bedre heller da. Men må vel bare bite i det supersure eplet og innse at Christinas metode er 17 ganger bedre enn min x-)

    7. Beklager, det er ikke snilt å le av andre, men… 😂😂 Jeg husker ikke hvor vanskelig det var i begynnelsen for det er så lenge siden jeg begynte med linser, men hvis det er noen trøst så blir det lettere 😉

    8. Etter mange år som linse bruker så tar jeg bare ned nedre delen av øye delen 😂 smekker linsen rett innpå øyet er bare en trenings sak 😉😉

    9. Jeg brukte linser og briller om hverandre i mange år-så ikke mer enn 20 cm foran meg om de ikke var på plass…Mitt tips må være, gjør som meg-ta laseroperasjon! Best anvendte 30000 jeg noen gang har brukt…Har fortsatt perfekt syn 12 år etter 😀

    10. Uuuuh! Det hadde vært no. Men jeg ser jo nesten perfekt da. Eller.. har litt skjeve hornhinner, men ellers ikke så verst. Får ev vurdere operasjon om øynene virkelig blir dårlig, typ +50 på det ene og -20 på det andre. Da får man liksom litt mer valuta for pengene 😀

    11. Kan jeg spørre hva din synsproblematikk går ut på? Nærsynthet, skjeve hornhinner, langsynthet? Jeg tok nemlig laseroperasjon i november 2017 for nærsynthet og skjeve hornhinner etter 15 år med linser, og etter det var overstått var min første tanke hvorfor jeg ikke hadde gjennomført det før 😊. Da slipper du dette linsebestyret, anbefales! Klem fra tidligere linselus fra Bergen

    12. Hei Linda! Absolutt 🙂
      Skjeve hornhinner for det meste, men også litt pluss og minus. Ikke mye da. Kan fint lese bok uten linser/briller, men slitsomt å jobbe på skjerm uten. Merker at ting blir litt dosent uten. Som å lese skilt i trafikken etc.

      Føler at man må ha litt verre syn om operasjon skal være noe vits. Eller..?

    13. Tja, kanskje.. Men er verdt å ta en tur til optiker og høre om du er kandidat til operasjon. På Optera var forkontrollen gratis 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg