Hvem drepte Pikachu?!

Bursdagskaken ble kanskje ikke helt som planlagt.. x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For i helgen sto jeg på som fjott for å rekke å sette sammen den ultimate bursdagskaken til eldstemann.

Etter suksessen med Elsa-kaken til lillesnuppas bursdag i høst, tenkte jeg nemlig det var på høy tid å brette opp ermene igjen. Denne gangen ville jeg prøve noe nytt, og siden det var Pluttadorens tur gikk tankene raskt til Pokémon.

Jeg søkte litt på nett, fant en kake som virket perfekt og satt i gang. Jubilanten meldte ifra om at både jordbær og vanilje sto høyt i kurs, så valget falt på bløtkake. Men klarer jeg å lage en kake som ser minst like bra ut som den smaker? Utfordring akseptert.

Til kjøkkenet med seg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg hadde selvfølgelig glemt å tenke på at alt som ser enkelt ut på youtube, sjeldent er det. Ikke hadde jeg lagt inn nok tid til innkjøp av rare ingredienser heller, så da tuppa på youtube brukte både knallrød og ravnsvarte sukkerfondant, hadde jeg selvfølgelig ingen av disse tilgjengelig.

Men armert med blind optimisme og mye konditorfarge tenkte jeg at det ikke ville by på nevneverdige problemer. Det ville det..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kun hvit sukkerfondant? Null stress! I fix (sa den urutinerte kakebakeren)
 

Ikke bare det, men når Trine Sandberg sier “dynk sukkerbrødet i eplejuice”… Hva betyr det? Dynk? Hva er det for en måleenhet?! Snakker vi da om å senke hele sukkerbrødet i en bøtte med eplejuice eller er det mer som en prest som dypper en baby i et vievannskar?

Hadde ikke klokken vært 01.15 om natten, skulle jeg ringt henne og prompet i røret. Dette med å bake om natten, er noe jeg virkelig ikke kan anbefale forresten. For når man baker sent og med kniven på strupen, glemmer man ting. Som å faktisk huske å bruke det laget med vaniljekrem man har brukt en time på å lage fra scratch…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pappas hemmelige hjelper leverer 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kaken endelig ferdig montert! Vaniljekremen…? Å ja.. <valgfritt f-ord>
 

Også kan det være greit med litt ekstra tålmodighet når man jobber med sukkerfondant… Den sprekker opp, den tørker og den nekter å la seg farge. I mangel av rød sukkerfondant, prøvde jeg selvfølgelig å male den hvite fondanten etter at den var lagt på kaken. Det gikk kjempedårlig.

4 strøk og en halv liter med konditorfarge senere, så den røde halvdelen av kaken ut som et åsted.

Jeg skal innrømme: Det gikk med en ganske karslig mengde banneord i den prosessen. Ord som ikke tåler skriftlig gjengivning 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det startet så bra. Barna var med og alt var bare harmoni.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men bare vi holder den rød siden litt vekk fra kameraet, så går jo dette helt knall x-)
 

Med Pikachu-figuren som skulle på toppen, selve kakens pièce de résistance, gikk det faktisk overraskende bra. Det var nemlig her jeg lærte at det faktisk går an å farge hvit sukkerfondant! Men med store mengder konditorfarge og enda større mengder melis.

Å forme, kutte og male en tynn, sprø og porøs Pickahu-figur i ulike farger mens barna løper rundt beina dine og gjestene er 10 minutter unna, viste seg derimot å være en gedigen prøvelse. Men det gikk. Ja vel, så mistet figuren et øre og en fot i prosessen, men noen operasjoner senere var han så god som ny. Ish 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bare litt blod på snuten, ikke noe stress det x-)
 

At hele den røde halvdelen av kaken så ut som et blodbad var kanskje en ørliten strek i regninen, men alt i alt er jeg superfornøyd med å i det hele tatt komme i mål.

Og smaken? Det kanskje aller viktigste, tross alt? La oss bare si: Den smakte som velsignelser og enhjørning-pels, servert av harpespillende engler på en seng av fløyel. Bursdagsbarnet selv var dessuten strålende fornøyd med kaken vi hadde bakt, og da er all banning og baking ut i de små timer plutselig verdt det 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Halvt år til neste gang 😉

Oppskrifter: Marsipanbløtkake fra Trines MatbloggVaniljekrem fra MatpratPikachue-kake fra youtube

18 kommentarer
    1. Vel blåst!
      Nøkkelordet her er konditorfarge… du har brukt feil :p
      Det er pastafarge som brukes til å farge fondant uten å måtte tilsette en hel mengde melis. Dette er fordi pastafargen er mye mer konsentrert en de billige konditorfarge du har brukt. Så prøv cacas sine neste gang og du vil se at du bare trenger en liten prikk farge for å farge fondanten fint 🙂
      Men kaka ble jo absolutt bra!

    2. Haha! Glemte kanskje å skrive det i innlegget x-)
      Fikk smurt den inn i kaken igjen, måtte bare snu hele greia på hodet, fylle på med krem, montere og flippe den rundt igjen 😉

    3. Aaaaaaaaaaah. Ja, de har jo ikke akkurat et rikelig utvalg av sånt på nærmeste dagligvarehandel akkurat 😉 Men husker at jeg brukte en formue på sånne ting sist gang, så høres riktig ut det, haha!

      Takk for tips 🙂 🙂

    4. Ble fin da … next time da lager du fondanten selv, lett som bare det og du kan farge den mens du lager den 😊

    5. Jernia har fondant i alle tenkelige farger, så neste gang kan du kjøpe alle fargene ferdig og bare kose deg og trille ut diverse figurer 😉
      Du er god som kom i mål med konditorfarge og fondant! haha

    6. Haha, de har det ja?! Da legger jeg inn litt lenger tid til innkjøp av ting neste gang, fremfor å haste innom første og beste nærbutikk i siste liten neste gang, hehe.

      Enda flaks jeg ikke skulle lage Elsa-kake denne gangen, for noe sier meg at resultatet hadde blitt ganske horribelt om jeg skulle laget en Elsa-dukke fra scratch med hvit fondant og dårlig tid x-)

    7. Bruk Pals hvit marsipan istedenfor hvit sukkerpasta. Den er litt dyrere, men sinnsykt god å jobbe med samt mye bedre på smak;-)

    8. Syntes det ble et veldig bra resultat, jeg! Tips: Marsipan er mye lettere å jobbe med enn fondant 😉 Farges hvit med titandioksid (pulver, fås kjøpt hos Panduro, Cacas ok.)

    9. Ble jo super kake! 😀 “Hadde ikke klokken vært 01.15 om natten, skulle jeg ringt henne og prompet i røret.” LOL!! 😆

    10. Altså, jeg digger oppskriftene hennes men har ofte blitt irritert på at hun mener at en rett tar 1 time å lage også bruker jeg 3 timer f.eks. Eller hun skriver at en kan kutte grønnsaker mens kjøttet hviler. Javel? Men jeg bruker 20 minutter på den hakkingen og kjøttet skal hvile i 10 minutter! Er vel ikke like dreven som Trine 😀. Du har min velsignelse til å ringe med ei ørlitta promp neste gang 😆

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg