5-åringen og solsystemet

4 minutter med 5-åringen lærte meg mer enn 12 år på skolen!

For i forrige uke var avdelingen til eldstemann på besøk på et kjempekult læresenter for barnehagebarn, med fokus på realfag. Der får barna lære nye og fantastiske ting som kombinerer verdifull kunnskap med lek og moro. Før helgen kom han blant annet hjem med en utrolig søt sang om solsystemet som du kan se nederst i innlegg.

Hver gang de er på læresenteret har de et nytt tema på agendaen og i år har de blant annet lært om syrer og baser, kroppen, miljøvern, planeter og mye mer. De får utforske kjemiske reaksjoner og gjøre spennende eksperimenter. Du vet, typisk sånne ting som man ikke får lov til å gjøre på kontoret. Ting som gjør deg litt misunnelig.

Og hver gang El Pluttolini kommer hjem derfra har han lært noe nytt og fascinerende som ikke mamma og pappa nødvendigvis er veldig stødige på. Eller, man tror jo man kan en del, men det er frem til barna spør deg om hvilken planet som kommer etter Uranus i solsystemet. Eller på hvilken planet man finner solsystemets høyeste fjell. Eller hvor mange av planetene som er gassplaneter.

Da innser man plutselig: Å søren. Jeg har blitt fraseilt av en 5-åring.

Thinking boy business man with chalk universe planet solar system on blackboard imagining space travel
Licensed from: alistaircotton / yayimages.com
 

Men det er vel bare å venne seg til følelsen, for det vil jo bare bli verre når han begynner på skolen. Tør ikke tenke tanken på videregående en gang. Men men, hvis han blir for kjepphøy kan jeg alltids slå ham i håndbak, så det så. Det vil jo ta slutt en vakker dag det også, men innen da skal jeg sørge for å ha lest meg opp noe voldsomt på temaer han aldri i verden kan vite noe om.

Deretter må jeg bare sørge for å alltid pense samtalen over på det. Så når han kvisete og utakknemlig kommer slentrende hjem fra trening og bare:

– “Øy fattern, er middagen klar snart ell?”

Så skal jeg svare:

– “Tja, like klar som general Maximillian von Prittwitz i Slaget ved Tannenberg, så hva tror du? Og hvilket år snakker vi om da, hmmm?”

Heldigvis ligger slike smålige hersketeknikker mange år frem i tid. Inntil da kan jeg bare glede meg over at jeg har en lærelysten astronom i hus, som kan fortelle meg at vi har fire gassplaneter i solsystemet og at det høyeste fjellet ligger på Mars 😀


 

OBS! Hvis du vil lære mer om solsystemet enn du kunne fra før på bare 4 minutter: Se den fantastisk søte sangen under. Husk lyd!

Anbefales varmt for store og små 🙂

/ Jeg er sola, jeg er en glovarm ball av ild <3

6 kommentarer
    1. Synes det er så bra at du støtter opp om realfaglæringa, og viser barna at du også synes det er kult. Det er så utrolig viktig å få barna interessert i realfag tidlig, og der tror jeg interesse fra foreldre spiller en svært viktig rolle!

    2. Herlig! Fulgte ikke helt med i timen (teksten), da jeg leste dine eldre (et par dager) samtidig. Men ble sjarmert av de fine barnestemmene, selv om ikke alle alltid traff riktig tone 🙂

    3. Jeg var på trivia i går, og ett av spørsmålene som kom opp var: hvor mange gassplaneter er det i solsystemet? Og jeg bare: ææ dette vet jeg faktisk fordi jeg leste det på en blogg i går, 3! Og jeg hadde jo selvfølgelig feil. Du skrev 4, og svaret var 4. Jeg trodde aldri at jeg kom til å få bruk for sånn type kunnskap, men der tok jeg feil! Nå kommer jeg til å husske det for alltid takker være din blogg (selv om jeg fremdeles ikke vet hva en gassplanet er).

    4. Takk for det og helt enig med deg. Viktig å støtte oppunder slike tiltak, for det er meget god basiskunnskap for barna å ta med seg videre i livet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg