Idioten blir skoleoppgave!

Akkurat når jeg trodde at jeg ikke kunne bli stoltere!!

love for school on white board
Licensed from: manaemedia / yayimages.com
 

For to dager siden skrev jeg om min bakgrunn som udugelig bunnfisk i skolens basseng (Les: “Idioten på bakerste rad”).

Innlegget fikk vanvittig god respons og det er utrolig hyggelig. Spesielt for et sånt type innlegg, der man har brettet ut sjelen og eksponert en sårbar del av rustningen. Men den beste tilbakemeldingen av alle, kom via en forespørsel på mail.

Det var fra en lærerinne som lurte på om jeg hadde et valgfritt blogginnlegg hun kunne vise for klassen sin på ungdomsskolen. Innlegget skulle brukes til å analysere innhold og språklige virkemidler. Gjerne et innlegg med et klart budskap, et innlegg egnet for 14-åringer.

Timingen kunne ikke vært bedre, så jeg sendte henne “Idioten på bakerste rad”. Raskt kom svaret om at hun veldig gjerne ville bruke det som skoleoppgave!

Og det gjør meg så stolt. Så vanvittig stolt! Tenk at min tekst skal analyseres og dechiffreres av en hel gjeng med nysgjerrige elever. Tenk at mitt blogginnlegg, en tekst omhandlende min udugelighet fra skoledagene, skal dras frem som et godt eksempel i skolen. Er ikke det toppen av ironi?

Men det beste er at teksten tar for seg min situasjon i akkurat den alderen de er i nå. For det betyr kanskje at det sitter en 14-åring i akkurat den klassen og leser akkurat de ordene og har det akkurat sånn jeg hadde det. Kanskje han eller hun blir truffet av teksten og ser at det finnes håp, selv når man føler seg håpløs. Og kanskje, bare kanskje, kan dette være spiren som skal til for noe mer å vokse.

Kanskje sparer jeg den ene personen for ekstremt mange turer til rektors kontor, ekstraordinære foreldremøter om hvorvidt man bør sendes på spesialskole eller ei, bortkastede år og mange(!) tusen brukt på privatskole for å gjøre opp for alt man har sløst bort.

Kanskje eller kanskje ikke, det vet man jo aldri, men det er fantastisk å tenke at det faktisk kan skje.

I love school
Licensed from: gunnar3000 / yayimages.com
 

/ Takk! ❤️

7 kommentarer
    1. Ehm… nei? Skrev egentlig lærer, men byttet til lærerinne i siste liten. Å herregud, er ikke det lov å si lenger? Trodde lærerinne var innafor og på samme nivå som politikvinne eller sangerinne, men fullt mulig at det har vært et PK-opprør i kulissene som jeg ikke har fått med meg x-)

      Litt googling viser meg at “-inne”-titler visstnok er ut, men jeg holder på lærerinne litt til. I hvert fall frem til det ikke er lov å si tispe eller hannhund lenger, men bare hund x-)

    2. Så kjekt😄👍 Gratulerer👏 Er sikker på at det kan gjøre en forskjell for noen😄😄
      Jeg synes lærerinne er innafor😉 Så koselig å være lærerinne, da☺️ Jeg savner at pasientene kaller meg søster Liv😂

    3. Søster Liv <3
      Si det i 2018, da tenker jeg det blir månelyst, haha!

      Lærerinne-debatten må tydeligvis ha gått meg hus forbi, men får si lærer i fremtiden bare for å være sikker. Noe har jeg da lært av Barnehagetante-debatten 😉

    4. Kaster meg inn i debatten her. Lærerinne høres litt gammeldags ut, synes jeg, på samme måte som frøken. Det er på ingen måte krenkende, bare litt gammeldags.
      Jeg er selv lærer (i norsk), men tror aldri noen har kalt meg lærerinne. Tror heller ikke jeg kjenner noen under 60 år som bruker det ordet.
      Du får trøste deg med at du er i godt selskap med Christina, som stadig sanker nye gæmlis-poeng. Her fikk du også 10 poeng. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg