Kasper, savn og lykke på sengekanten

I romjulen sov vi noen netter hos foreldrene mine på Kolbotn, og med fire barn og ti barnebarn som har herjet, bodd og overnattet der de siste 30 årene, kan man trygt si at det er et greit utvalg av bøker og leker der.

Og når det går mot leggetid er det alltid like stas å fråtse i spennende bøker fra det massive biblioteket av barnebøker som strekker seg flere tiår tilbake.

Men sist vi var der ble El Pluttolini helt opphengt i spesielt én bok: Kasper scorer mål. Boken handler kort og godt om Kasper som elsker å spille fotball. Og Plutten ble helt frelst. Vi leste boka opp og ned og frem og tilbake hver eneste kveld.

Da vi kom hjem igjen, snakket han om den ustanselig og savnet den fælt, nå som den plutselig var 12 mil unna.

Men boken var gammel og jeg la helt vekk muligheten for at den var å oppdrive lenger. Ting går jo ut av hyllene før du rekker å blunke, så en barnebok som kan ha vært fra nitten pil-og-bue, er det nok ikke mye håp for.

Trodde jeg.

Men det var frem til vi stakk en tur innom biblioteket i helgen. Jeg hadde nesten glemt stakkars Kasper, helt til det plutselig slo meg: Biblioteket ja! Kanskje de har boka her..?

Spent gikk jeg til hylla. Jørn Jensen, skavvi seeeee… Je.. Jeeee.. Jensen. Og DER, helt ut av det blå, som en luftspeiling i ørkenen, spratt de opp. Ikke én, ikke to, ikke tre, men tjue!

20 bøker om Kasper som scorer mål, bruker hodet, filmer, bytter trener, blir skadet osv. En helt vanlig leksikon-serie av Kasper-bøker og Plutten ble i ekstase! Hvilken fantastisk lykke!


 

Og mens jeg sto der, med flere Kasper-bøker enn jeg kunne bære, slo det meg nok en gang hvilken fantastisk ressurs biblioteket er. Et gigantisk lager med bøker, kunnskap og glede som bare står og venter på deg. Helt gratis!

Så skal man selvfølgelig støtte favorittforfatterne sine ved å kjøpe bøker også, men små barn sluker bøker som rovdyr, og skulle man kjøpt alt nytt ville man endt opp på Luksusfellen innen månedsskiftet.

Så ta det fra meg: Bruk biblioteket. Plutselig går du fra en dramatisk manko på Kasper til å ha så mye Kasper at det tyter ut av øra.

Helt. Gratis.

Da blir det lykke på sengekanten 🙂


 

/ På med brillan – nå skarre leses! 🙂

–> Stem på Kasperhjerte i Vixen Influencer Awards (Gullpenn, Livsstil, Folkets Favoritt) (bare én uke igjen!)

14 kommentarer
    1. Hei, Anne Berit. Så utrolig hyggelig å høre! Synes biblioteket får altfor lite oppmerksomhet for det fantastiske tilbudet det faktisk er. Også liker jeg den helt spesielle atmosfæren der som ikke lar seg forklare. Lukten, følelsen og mystikken – fantastisk. Biblioteket er utrolig undervurdert!

    2. Bøkene om Kasper i Leseløveserien er fantastiske. Min lille gutt (som blir 18 i mars 😵) digget de bøkene.
      Fotball og lesing. Kan det bli bedre?

    3. De bøkene digga 17 åringen min og når han var yngre.. Og fotball spiller han enda.. ⚽
      Biblioteket er helt supert.. Jeg er blitt avhengig av lydbøker (45 min pendlervei hver vei til og fra jobb 5-6 dager i uken ble det dyrt å kjøpe lydbøker så da jeg fant ut at de var gratis der,så er jeg ofte der 😄)
      Kos dere med bøker 👍

    4. Vi bor 2 min fra biblioteket, vi elsker biblioteket!
      Har alltid stabler med bøker. Og med bibliofil appen er det jo kjempe lett å holde styr.

    5. Å herre! Boka på nederste bildet leste jeg på BARNESKOLEN!!!! Og jeg er TJUE år 😂 Stas at plutten også er Kasperfan!

    6. Frem til vi var gamle nok til å dra dit selv, så tok mamma oss med på biblioteket så og si hver lørdag, iallefall ganske ofte. Siden vi var 4 barn i hus så fikk vi en begrensning på 4 bøker per pers. 🙂 åh vi erelsket biblioteket og jeg fortsatte å gå dit helt til jeg ble voksen og flyttet bort :-/ fantastisk ressurs som bare ligger der og venter helt gratis.

    7. Å, biblioteket! Det er kjære barndomsminner for meg! Som å være på skattejakt. Rusle mellom hyllene. Titte på bokcoverene og avgjøre hvilke bøker som skulle lånes med hjem denne gang, og så gå til utlånsskranken hånd i hånd med min far og kjenne på følelsen av at vi tok med oss gull hjem. Biblioteket lenge leve må!! 🙂 🙂 🙂

    8. Her er det “meråpent” bibliotek,( kanskje det er helt vanlig?🙄), i allefall kan vi låne bøker mellom sju om morran å elleve om kvelden, hver dag.Det er luksus😃 Seksåringen og jeg har nå pløyd oss gjennom hele Kaptein Supertruse serien og leser nå “Gangsterbestemor”. Anbefales👍

    9. HM, nå ble jeg nesten litt snurt på Kasper sine vegne,for de er da ikke fra nitten pil og bue 😁 men ble utgitt 1997- 2011. Mine gutter som nå er tretten og fjorten elsket Kasper 👍👍⚽⚽. Kjør på, deilig med leseglede!

    10. Siden min mor var bibliotekar (og barnebokforfatter) er jeg absolutt oppflasket med bibliotekbesøk og gode lånevaner. Som nå videreføres til de to knottene våre. De har fri tilgang til bibliotekbøker via barnehagen, biblioteket bytter innhold i kassa si ett par ganger i året. Så mye låner de, at bøker i julegave simpelten ikke var spennende i det hele tatt… Og så er det jo eventyrstund på lørdager, da…OG bøker til mamma også. Bibliotek er stas, det skal være sikkert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg