Slik lager du verdens beste julesennep!

Om noen hadde spurt meg for noen år siden: “Peter, vil du noensinne skrive om sennep på bloggen din? Kanskje til og med legge ut en oppskrift?”

… ville jeg svart: “Nei. Selvfølgelig ikke, hvem i all verden skriver om sennep?”

Men dette er mutterns hemmelige oppskrift, og den er så god at den bryter alle regler!


❤️
 

Det er the one and only julesennep jeg gleder meg til hvert eneste år. Til nå laget utelukkende av muttern med hennes hemmelige kokebok, men i år måtte jeg be om oppskriften. Og jeg fikk den! Kan jo ikke kjøre to og en halv time hver gang man blir fysen på et lite glass 😉

For det er ikke snakk om noe alminnelig, kjip pølsesennep altså. Dette er englenes honning. Det er jul på et lite glass. Det er tilbehøret over alle tilbehør. På en skinkebit, til ribba, til medisterkaker, julepølser, pinnekjøtt etc etc. Denne sennepen går til alt!

Men nok prat, la oss komme i gang. Det er bare to “rare” ingredienser her som du kanskje ikke har på kjøkkenet, men jeg måtte ikke lenger enn til nærmeste dagligvare for å få tak i det. Resten har du allerede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du trenger:
– 1,5 dl sukker
– 1,5 dl fløte
– 1,5 dl Colman´s sennepspulver (kan sikkert bruke andre typer hvis du finner)
– 3 ts sennepsfrø (øyemål)
– 2 egg
– 1 ss eddik (klar 7%)
– 1 klype salt
 

Slik gjør du:
– Hell alt i en gryte (unntatt sennepsfrø).
– Gi et raskt oppkok.
– Rør hele tiden.
– Tilsett sennepsfrø mot slutten.
– Kjøl ned og legg på glass.
 

Og så, etter bare noen få minutters arbeid, sitter du der med et stort glass julemagi som smaker så godt på ribbe og juleskinke at det er helt flaut. OBS: Styrkegraden varierer fra gang til gang, men den kan bli litt sterk, så kanskje greit å holde unna barna 😉

Advarsel: Du kommer til å bli avhengig. Helt seriøst. Ingen over, ingen ved siden, dette er verdens beste sennep 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

–> Stem på Sennepshjerte i Vixen Influencer Awards (Gullpenn, Livsstil og Folkets Favoritt)

16 kommentarer

Siste innlegg