Årets smarteste julegave til småbarnsforeldre?

/ annonse /

Som veldig mange andre sitter jeg i disse dager og klør meg i hodet over hva jeg skal kjøpe til familie og venner. Jeg har huket av et par, men som småbarnsfar med en stor familie er det ganske mange pakker som skal under ganske mange trær.

Spesielt vanskelig er kanskje kjæresten, for hva gir man en småbarnsmor som har alt hun trenger? En stund har jeg vaset rundt i blinde, men nå har jeg endelig funnet svaret. For hva er den ene tingen alle småbarnsforeldre ønsker seg til jul? Mer enn nips, klær og pepperkvern? Å vite at barna er trygge.

Å ikke måtte gå rundt og bite negler hvis ikke barna kommer hjem til avtalt tid. Det skjer kanskje ikke så fryktelig ofte, men noen ganger skulle man veldig gjerne visst hvor barna var eller kunnet komme i kontakt med dem. Og der kommer årets kanskje smarteste julegave til småbarnsforeldre inn!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

XPLORA er ikke bare en kjempefin klokke, men også en mobiltelefon for barn. Den ser ut som en helt vanlig klokke, men er egentlig en mobiltelefon i fåreklær. Det betyr at du til enhver tid kan vite hvor barnet ditt er eller komme i kontakt med hverandre ved behov.

XPLORA smartklokke har flere smarte funksjoner:

<> Ring ring
Endring i planene eller behov for å gi barnet en beskjed? XPLORA kan ta imot samtaler, så ring klokken og ta en rask prat, så slipper du å sitte hjemme og trippe.

Med Xplora-appen kan foreldre lagre inntil 12 ulike telefonnummer som kan ringe til klokken. Ingen andre kan ringe og barna kan heller ikke ringe til nummer som ikke står på listen. Dette gjør at fremmede ikke har anledning til å kontakte barna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

<> Snart middag eller leggetid?
Klokken kan også ta imot tekstmeldinger, hvis du bare vil sende en rask melding og informere om at middagen snart er klar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

<> Hvor er du?
Smartklokken kan til enhver tid gi deg eksakt posisjon om hvor barnet ditt befinner seg på kartet. Kan være fint hvis du lurer på hvem av vennene de leker hos eller om du dukker opp på avtalt møtested, men ingen barn er i sikte.

NB! Dette er selvfølgelig ikke ment for kontinuerlig overvåkning, men for å senke hvilepulsen til stressede foreldre som lurer på hvor barnet er eller blir av.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

<> Ved uhell eller nød
Skulle barnet plutselig få behov for å komme i kontakt med deg, kan de ringe opp et forhåndslagret telefonnummer på sekunder.

Kan være fint hvis barnet selv har behov for å gi en kort beskjed eller om det skulle dukke opp noe uforutsett. Da er det godt å ha den ekstra tryggheten med mamma eller pappa på armen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

<> Sikre soner
Sett opp sikre soner og få melding hvis barnet går inn eller ut av definerte soner. Kan være fint hvis det er steder man ikke vil at barna skal være eller for å vite om barnet har kommet frem til fotballtrening.

XPLORA smartklokke er med andre ord en helt perfekt julegave til småbarnsforeldre som ønsker et ekstra lag med trygghet i hverdagen, og en mulighet til å kommunisere med barna dine selv når dere er langt fra hverandre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

JULETILBUD!

Bruk koden “jul” ved kjøp av XPLORA og få klokken til kun 1795,- (ord. pris 1995,-) + gavepakke til verdi av 500 kroner. Du sparer med andre ord 700 kroner! Gavepakken inkluderer to reimer og en lader. Tilbudet gjelder frem til og med 15. desember.

Så vær rask og sikre deg årets beste pris på årets smarteste og tryggeste julegave til småbarnsforeldre 🙂

–> Les mer og bestill XPLORA smartklokke!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

* Sjekk ut XPLORA på Facebook *

11 kommentarer
    1. Takk for interessant rapport, selv om jeg ikke skal skryte på meg å ha lest hele med lupe 😉

      Hvis jeg ikke forstår dette helt feil, så handler denne analysen om hvilke svakheter klokkene har hva gjelder sikkerhetstiltak ved tilfeller av hacking.

      Helt ærlig så er ikke jeg så bekymret for sånt. Jeg vet at mange er veldig opphengt i at det er skummelt med overvåkning og at feil info i feil hender kan utnyttes, men jeg tror det der er veldig overdrevet.

      For meg er det betryggende at vi foreldre kan legge inn hvilke numre som skal kunne kontakte klokken og vice versa, og det er godt nok for meg.

      For meg blir det litt som å snakke om at det er dumt med kjørecomputer i en bil, fordi den er så enkel å hacke. Og hvis det er den bekymringen man tenker på, må jeg vel si (selv om det høres guffent ut) at hvis noen prøver å finne eller kontakte barnet ditt, finnes det vel langt enklere måter å gjøre det på enn å hacke en smartklokke. Så akkurat dette med det avanserte sikkerhetsnivået på disse smartklokkene, er jeg faktisk ikke så fryktelig bekymret for.

    2. Jeg syns det er veldig kjipt å reklamere for dette. Dette kommer til å føre til mer overvåking av barn, og da tenker jeg ikke på en eventuell hacking slik at andre enn foreldre kan se hvor barnet går. Dette handler om at foreldre overvåker barnet sitt, ikke gir det handlefrihet til å være barn, utforske seg selv og verden. Tenk på deg selv da du var 8 år, gikk du alltid rett hjem fra skolen til huset? Du tok aldri en svipptur innom butikken? Tullet med venner? Var utenfor en «sikker sone»? Tenk om du skulle vite at foreldrene dine lett kunne sjekke på mobilen hvor du er til enhver tid, og eventuelt ringe deg opp å høre hvorfor du ikke gikk rett hjem. Jeg tror slike klokker fører med seg en falsk trygghet, og et usunt forhold til å bare «sjekke inn» på egne barn. Jeg skjønner at det frister, og at det er vanskelig å ikke bruke mulighetene for å sikre barna sine.

    3. Veldig enig med Føydis.
      Får vond smak i munnen av dette!
      Ungene skal aldri få fri – bare for at vi voksne skal få ro!
      Tror vi må senke skuldre litt…. Hvorfor skal ungene ha denne gps’en? Jo, for å tilfredsstille oss voksne. Håper folk ikke kaster seg på dette! Div merker skal tjene penger ved å spille på foreldre sine følelser, det gjør meg skikkelig sint!
      Du er ikke en dårlig forelder om du styrer unna dette! Lage avtaler med og stole på barnet. Ingen foreldre har vondt av å en gang i blandt måtte vente på sine barn – kjenne litt på følelsen av å ikke ha 100 prosent kontroll 🙂

    4. Her skulle jeg skrive en kommentar om hva jeg syns om dette, så har jo allerede Frøydis og Bente skrevet akkurat det jeg tenker.
      Jeg har selv barn i skole og barnehagealder, de eldste har akkurat begynt å bevege seg rundt på egenhånd. Og både de og vi voksne syns dette er så fint og en så viktig del av det å vokse opp.
      Noe av det som gjør dette så viktig er jo at vi lærer oss å avtale tidspunkt for middag, når begynner fotballtreningen, hvem de skal gå sammen med. Og kommet de for sent til ting, enten middag eller avtaler, ja da må man finne ut av dette. Og dette syns jeg er vel så viktig for oss voksne, når vi har avtalt at server middag klokken seks, ja da må vi faktisk ha middagen klar.
      Forteller man det til de, at hvis du går et sted som ikke er lov, så får jeg beskjed… så ikke prøv deg, jeg ser hvor du går? Eller overvåker man de uten at de vet det? Jeg får i alle fall vondt i magen av begge deler.
      Jeg syns det et så fascinerende, rørende og fint (og litt sårt..) at barna mine har et liv, både i skole og barnehage som jeg ikke er en del av. Og her kan vi som foreldre bare jobbe med å få bli så stor del som mulig og dette vil i alle fall jeg ikke gjøre ved å til en hver tid hvite hvor de er. Å vite hvor barna mine er vil jeg ha gjennom å bygge opp en relasjon hvor vi gjør avtaler og stoler på hverandre.
      Nå følte jeg at jeg hørtes ut som jeg var 80 år gammel, men jeg syns bare ikke vi trenger å bruke teknologi i alle sammenhenger.
      Og jeg forstår jo at dette ikke er ment som overvåkning og at man sikkert kan skru av eller begrense seg. Men hvor går grensen for det liksom?

    5. Jeg synes det er uansvarlig av deg å ukritisk reklamerer for dette produktet uten å nevne alle problemene. Ny artikkel idag: https://www.tek.no/artikler/datatilsynet-forbyr-gator-a-selge-barneklokker-i-norge-med-mindre-de-gjor-endringer-br/414160
      Xplora er ikke verst men de er også nevnt ved at det kommer lignende tiltak. Dere bloggere må bli bedre på å teste/researche produkter, være seg kosmetikk eller produkter for barn slik som dette før dere går ut og anbefaler det til deres lesere.

    6. Vi har Xplora klokker til våre to barn og er veldig fornøyde med dette. Klokken kan brukes på mange forskjellige måter, og det er vi foreldre som bestemmer hvordan vi bruker dette verktøyet.
      Hva er alternativet til en slik klokke? En mobiltelefon?
      Smarttelefon åpner for en rekke mulige problemstillinger. Barnet får plutselig adgang til alt internett har å by på , som sosiale medier med problemstillinger rundt blant annet mobbing, kontakt med fremmede samt en rekke andre utfordringer av større eller mindre karakter. Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke.
      Mine barn bruker all fritiden sin utendørs og vi ønsker å ha muligheten til å kunne ringe til hverandre, og det betyr ikke at barna mine ikke har et eget liv eller at de overvåkes av oss!
      Vi anbefaler Xplora på det sterkeste!!

    7. Dette er tydeligvis noe som vekker til debatt! Og det skjønner jeg godt, jeg syns selv dette blir i skjæringspunktet til overvåkning. Jeg er 25, og som barn hadde jeg verken mobil eller smartklokke,men det gikk da helt fint likevel da jeg var ute og lekte. Syns du skal ta denne debatten om potensiell overvåkning i et eget innlegg, kjør debatt? 🙂

    8. Hei Peter,vi kjøpte Gator klokke i bursdagsgave til 6 åringen i september og den skal jo være en ” versting”. Jeg er helt enig med deg, jeg kjøpte klokka for å ha en mulighet til å ringe ham hjem til middag og for at han skal få tak i oss. Hacking bekymrer meg midt på kneet😀 Faktisk syns jeg gutten har MER frihet nå enn før, for nå slipper han å gå hjem og spørre hvis han går fra en kompis til en annen.
      Kari

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg