Hvordan tjene penger på blogg?

Spørsmålet jeg tror jeg får aller oftest i innboksen er: “Hvordan kan jeg tjene penger på bloggen min?”

For man hører jo stadig om disse toppbloggerne som raker inn millioner bare ved å sitte på rumpa, men så starter man sin egen blogg og innser at pengene ikke kommer rekende på en fjøl likevel.

Så, hvordan funker det?


OBS! Alle de rare bildene i denne saken er tatt i forbindelse med et innlegg om dette innlegget(!) som kommer i morgen. Da forklares alt, hehe.
 

Men før vi går videre, la oss bryte det ned til en sannhet vi ikke kommer unna: Bloggere lever av reklame. Sånn er det bare. Mange liker å poengtere dette som om det er noe nytt og spektakulært, men også TV2 lever av reklame. Ingen kan jobbe gratis og for oss bloggere betyr det hovedsaklig å gjøre samarbeid med ulike annonsører.

Det finnes andre måter å tjene penger på blogging også, slik som å poste affiliate-lenker, ha annonser på siden, delta på events og mye mer. Man får også betalt for visninger, men for de aller fleste vil dette være bare en marginal del av inntekten. Det er de sponsede oppdragene man i all hovedsak lever av.
Men før man kommer så langt må man ha et publikum.

For i bunn og grunn handler det om at man må ha såpass mange lesere at annonsørene finner det interessant å ha reklame på bloggen din.Så handler det også om å ha lesere i riktig målgruppe for tiltenkt produkt. Man ønsker jo at produktet som omtales skal treffe så mange av leserne som mulig, men det hjelper lite med 100 000 12-åringer hvis du ønsker å selge gåstaver.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uten å ha et eksakt tall på hvor mange lesere man må ha, vil jeg gjette på at annonsørenes interesse generelt sett begynner på et par tusen visninger om dagen. Kanskje mer kanskje mindre, men man kommer ikke unna at flest mulig lesere er mest mulig interessant.

Videre må man ha en blogg som ikke bare har høye lesertall, men også godt innhold. For når man som blogger reklamerer for et produkt, vil produktet automatisk assosieres med deg. Det er derfor viktig for annonsørene å velge en blogger som representerer deres produkt på best mulig måte. Det hjelper lite om du har 1 million lesere om alt du skriver er skandaløse ting som ingen annonsører kan stille seg bak.

Tenk Tiger Woods. Veldig kult å ha et samarbeid gående med ham mens han var verdens beste golfer og bare det, men ikke fullt så attraktivt idet han ble eksponert som en utro løgnhals.

Så må jeg også få si en ting som mange nok ikke vil høre: Å tjene penger på blogg er vanskelig. Det tar lang tid å komme til det punktet der du plutselig er interessant for annonsørene og inntil da vil du ikke tjene mer enn lommerusk på klikkbare linker, visninger etc.

Mange tror at annonsørene står klare for å hive penger etter deg så fort du starter en blogg, men realiteten er som jeg skrev i et tidligere innlegg, at bare ca. 20-30 av Norges 300 000 registrerte bloggere kan leve av bloggen. Jeg vil gjette på at rundt 100-200 øvrige bloggere har en viss inntekt på noen hundrelapper i måneden, men utover det vil jeg si at de resterende 299 770 tjener lite til ingenting på bloggen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og det er selvfølgelig helt fint, poenget med å blogge er ikke nødvendigvis å tjene penger, jeg prøver bare å forklare realiteten i situasjonen. Ingen vil noensinne kaste penger etter deg.

Senere denne uken skal jeg skrive et innlegg med mine 10 beste bloggtips som kanskje kan være til hjelp, men roten til hver eneste bloggkrone er den samme okke som: Lesertall. Og tro meg, lesere kommer ikke over natten bare fordi du føler for det, du må jobbe for det. Helst hver eneste dag, kanskje over lang tid.

Det gikk ca. ett år fra jeg startet bloggen til jeg tjente min første krone. For mange vil det gå fortere, for mange vil det gå saktere. For de aller fleste vil det ikke skje i det hele tatt. Ikke meningen å høres kynisk ut, men det er vel like greit å kalle en spade for en spade når vi først er i gang. Men hvis du har en drøm, en visjon, en pasjon, et brennende engasjement for å fortelle din historie, formidle, glede, inspirere, motivere og provosere, sier jeg go for it!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lag godt innhold gjentatte ganger over tid, og ikke gi deg. Men vit at det ikke holder å skrive bare et tilfeldig innhold i ny og ne, for bloggleserne sitter ikke og venter på deg. Oppdaterer du ikke bloggen jevnlig eller lager godt innhold som engasjerer, finnes det alltids en annen blogger som gjør det. Og hvis leserne forsvinner, tar de med seg annonsørene på vei ut døra.

Jeg sier ikke at det er umulig å tjene penger på blogg, jeg sier bare at nåløyet er ganske trangt. For hver blogger som lever av bloggen, finnes det 9999 andre som ikke gjør det. Men hey, oddsen for å vinne i Lotto er rundt 1 til 5 379 616, men likevel trekkes det nye vinnere hver eneste uke.

Så da er det faktisk mye bedre odds ved å satse på blogg 😉

Lykke til! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5 kommentarer
    1. Ganske så bra innlegg. Eg er vel blant fler tallet som aldri heilt nådde det målet om å leve av blogging på mine yngre dager :-p
      Siste tiden er vel ikkje blogg motivasjonen eller noe heilt på topp heller…
      Men veldig greit og informativt innlegg du lagde

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg