Et tegn fra oven

Jeg er ikke en religiøs mann altså, men dette er ganske sykt.

I går fikk jeg nemlig en slags åpenbaring: Jeg må gjøre noe lurt med sparepengene mine. For med dagens rentenivå kan man like gjerne ha pengene i madrassen som å ha dem i banken.

Tidligere i år begynte vi å spare penger til barna i et fond og det har så langt gått bra. Derfor tenkte jeg: Hva om jeg tar alle sparepengene mine, fiser dem over i et høyrisiko-fond og lar dem rente seg til himmels og tilbake? Ja! God plan! Det går vi for!

Så presenterte jeg planen for Christina, og hun ble, som forventet, skeptisk. For jeg er gassen i forholdet, hun er bremsen. Der jeg er ukritisk positiv vil hun alltid tenke mer rasjonelt. Er det så lurt? Du? Spekulere i aksjer? Nå?

Så fikk jeg hele talen om usikker fremtid, uforutsette utgifter og alt det der. Jeg hadde fått blod på tann og så bare for meg gull og grønne skoger, men greit, jeg skal gi det noen timers tenketid og ta en beslutning i løpet av kvelden.

Senere på kvelden dro jeg på kurs mens jeg i bakhodet hadde bestemt meg. Uforutsette utgifter, du liksom. Det er bare sånt man hører om på Luksusfellen. Må tørre å ta litt risiko i livet også. Føkk it, jeg går for det!

Men så.. som ved et trylleslag!

Først var jeg et fjerdedels fluehår unna å rygge rett inn i en annen bil. Hadde det ikke vært for at en av de andre kursdeltakerne sto i nærheten og så hva som kom til å skje, og derfor brølte ut så jeg rakk å hugge inn bremsen i tide, hadde jeg stått overfor en dyr, kjip og vanskelig situasjon. Vi snakker centimeter unna. Max!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så mens jeg satt og skalv og priste meg lykkelig på vei hjem, fikk jeg en kilende følelse om at dette kunne være et slags tegn. Slike ting kan skje. Hold på penga.

Men samtidig… det gikk jo bra da. Og med dette skremmeskuddet kom jeg til å være enda mer forsiktig i fremtiden. Æh, vi kjører på – sparepengeplanen består!

Forbannet over at jeg ikke tok det første hintet, kjørte universet på med ett til.

For da jeg kom hjem 10 minutter senere, var oppvaskmaskinen kaputt. Helt ut av det blå! Den har gått som en klokke i årevis, men akkurat denne dagen hadde den plutselig bestemt seg for å ta kvelden. Merkelig? Det blir merkeligere.

Jeg renset filter, tok ut vann, restartet den og gjorde alt en ufaglært og uhandy mann kan gjøre, men nei. Den var færdi. Og da slo det meg: Én ting kan være en tilfeldighet, to ting er et tegn. Dette er ikke tiden for spekulativ sparing.

Men det sykeste er at akkurat i det jeg slo meg til ro med den tanken, fikk jeg start på oppvaskmaskinen igjen! Jeg fikk satt på et program og den begynte å drenere vann fra maskinen.  Halleluja, dette må være en slags belønning fra universet for mitt kloke valg.

Jublende fornøyd innså jeg at ting ordnet seg likevel, og at tiden ER moden for aksjer og risiko likevel.

Og da døde maskinen. Helt seriøst. Total kortslutning, og siden har jeg ikke fått liv i den.

Så greit, kjære univers: Jeg tar den. Ingen risiko skal tas her i dag. Fornøyd? Så, vennligst beveg deg videre til neste offer før taket faller ned x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ God, trygg fredag 😉

8 kommentarer
    1. Hvitevarer er ment å vare omtrent like lenge, så hvis du har kjøpt alt på en gang, så kan du vente deg mye mer fremover.
      For noen måneder siden så gikk sikringen når jeg satte på vaskemaskinen. Maskinen var full i våte klær som jeg bare “måtte ha”, men maskinen lot seg ikke åpne. Jeg brukte nok litt mer makt enn nødvendig for jeg klarte å knekke håndtaket på døra. Så sa jeg til gubben at jeg vil ha ny maskin “NÅ” og gubben ba meg om å roe meg ned, så skulle han se på den. Han har aldri fiksa en vaskemaskin i sitt liv, så jeg hadde liten tro på at han ville klare det, men han fikk da lov å åpne ryggen på den å kikke inn.. 😉
      Det gikk bare et kvarter så hadde han funnet feilen.
      Sikringen gikk når han satte inn varmeelementet, så han mente det måtte byttes. Så da googlet vi nummeret på elementet og fant en reservedelsbutikk på nett som hadde både varmeelement og ny dør til oss. Hele fornøyelsen kom på ca. 600 kr. med frakt. Det beste var i grunnen det fornøyde trynet på gubben… 😉
      PS! Min erfaring med oppvaskmaskiner er at det er vannpumpa som ryker først. Ellers så ligger det rusk inne i pumpehjulet som må fjernes. Bare et lite hint til handymannen i huset.. 😉

    2. Bytte børster i motoren kanskje?
      Hvis det er det, så koster det deg fire hundre kroner og en ettermiddag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg