Mensen? Ææææsj!

Dette innlegget er ikke for pysete mannfolk.

Beautiful Ashamed Girl
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com
 

For noen dager siden fikk jeg en merkelig mail fra en journaliststudent: Hva synes du som mann om mensen? Finnes det en slags ukultur rundt det, og hvilken rolle spiller mensen i dagens samfunn?

Først tenkte jeg bare: Hæ?

Så tenkte jeg: Eehm… mensen, er ikke det litt ekkelt a?

Det tok meg derfor ikke mange sekunder å innse at hun hadde et poeng, for det er ingen tvil om at det spesielt blant den mannlige delen av befolkningen er en slags stille aksept for at mensen er noe urent og ekkelt. Jeg har jo tenkt sånn selv. Ikke at jeg har tenkt aktivt over det, det har bare alltid vært sånn.

I visse kulturer er det til og med helt stuerent å si at menstruerende kvinner er urene og skal behandles deretter. Og vet du hva? Det er faktisk ikke greit!

Ikke at jeg har tenkt til å legge meg opp i andre kulturer og religioner, men hva gjelder oss her hjemme i Norge: Hvorfor skal det være allment akseptert å si at mensen er noe ekkelt og uverdig? Er ikke det egentlig en ganske direkte form for kjønnsdiskriminering?

Jeg sier ikke at jeg digger mensen altså, jeg mener bare at 2017 virker som det perfekte året for å dra den uuttalte diskrimineringen ut av mørket og frem i lyset. For i disse kroppsbevisste tider med #metoo og body shaming, hvorfor er det ingen som snakker om #mensenshaming?

Woman taping-up mans mouth
“Tyst med deg, din lakatarm” (Licensed from: phovoir / yayimages.com)
 

Tidligere hadde amming den samme mørke skyen hengende over seg, men der begynner holdningene heldigvis å komme seg. Kanskje er det på tide at underlivet tilegnes samme respekt? For det er faktisk ikke greit at kvinner nærmest skal måtte skamme seg over sitt eget underliv én gang i måneden.

Jeg kan også se for meg at passivt diskriminerende holdninger til menstruasjon kan virke spesielt negativt for unge kvinners selvbilde. Og sånn kan vi ikke ha det. Skulle vi menn liksom gått rundt og skammet oss fordi vi har veldig lite fotogene testikler og funksjonsløse bryster? Nei, la oss heller hylle forskjellene og vri det til noe positivt.

Kvinner burde jo være stolte av mensen! Det er et tegn på at de er fruktbare, og om noe burde kvinner vært like stolte av mensen som vi menn er av våre erigerte peniser. Og tro meg, det er ikke lite 😉

For vi elsker jo å skryte av hvor maskuline vi er. Elsker å sitte rundt leirbålet og skryte av at vi kan skyte og flå en elg så blod og innvoller spruter, men så fort det kommer en liten dråpe blod i vår egen kjærestes undertøy, hyler vi som stukne griser og løper avsted med halen mellom beina.

Så dette er mitt lille opprør mot egne og andres holdninger, og en stemme for å få slutt på mensen shaming. Jeg sier ikke at vi skal kalle inn til fakkeltog og veive blodige bind foran Stortinget, jeg mener bare at 2017 virker som det perfekte året for en lenge etterlengtet holdningsendring.

Dette gjelder ikke bare menn for øvrig, men kvinner også. Slutt å unnskylde dere som om det er noe å skamme seg over. Slutt å si ting som: “Eh ja nei beklager men du skjønner at tante rød har kommet på besøk, så… ehm..”.

Vær stolt! For mensen er tross alt ikke noe annet enn et helt normalt tegn på en helt normal kvinnekropp i sin beste alder. Menn som synes det er ekkelt og rart kan hilse testiklene sine. De er ikke akkurat noe å ha bilde av i årboka, de heller 😉


 

/ Del med gode venner – la oss få slutt på #mensenshaming

* Følg Mensenhjerte på Facebook *

16 kommentarer
    1. Digger innlegget!!!
      Men… mensen er ikke er definitivt tegn på at man er fruktbar. Kan være greit å omformulere den setningen, ettersom at det faktisk er en prøverørsblogger rett over deg på topplisten?

    2. Synes faktisk mensen er litt ekkelt, jeg da….
      Det er naturlig å gå på do også, det betyr ikke at man trenger å snakke så mye om det (hvilket man heller ikke gjør).
      Reklame for dopapir med ekte bæsj, anyone?
      “Forbereder seg på kjeft”

    3. Flott tema😀
      Syns det er greit å høre at mensen er greit fra en mann av og til.
      Vi kvinner er ikke veldig glad for å ha mensen men det er en like naturlig ting for kvinner å ha som ereksjon er hos menn. Kommer på de mest ubeleilige tidspunktene og ubehagelig er det også.

    4. Hundene har mens en gang i året, sånn omtrent, (det hadde forsåvidt vært passe ofte for oss også).. .
      Det er egentlig bare en pest og en plage, med mange tileggspalger for mange. Smerter, migrene, “ulvehunger”, humørsvingninger, noen blør så mye at de må spise ekstra jerntilskudd, og kan ikke være med på aktiviteter som ikke innhar ett toalett i nærheten (fjellturer osv..) i opptil flere av mensdagene. Noen er heldige og har mens bare to-tre dager, men andre har den over en uke.
      Jeg anser mens som en konstruksjonssvakhet, det burde kommet noen oppgraderinger på det altså, sånn at vi slapp å bruke så mye tid og resurser på mens. Ikke er den noe miljøvennlig heller…. 😉

    5. Flott skrevet, og kunne ikke vært mer enig. 😀 Dette innlegge ble delt på min vegg, for dette syns jeg mange må lese.

    6. Min mann kommer fra en annen kultur enn meg, hvor mensen blir snakket om som det er det mest naturlige i verden, altså av mennene. Og dette uten at de rynker på nesen. De kan snakke helt naturlig og normalt om det, og kvinner er ikke flaue for å snakke om det og å spørre etter bind høylytt foran ALLE fordi det er noe naturlig og NORMALT som skjer i en kvinnes kropp! Så det finnes faktisk kulturer som er mye flinkere enn f eks oss nordmenn mtp dette,og det gjør meg glad 😊

    7. kjempefint at du slår et slag for mensen! Men vær så snill, ikke sammenlign “mensenshaming” med #metoo. At menn synes blødningene våre er ekle kan ikke sammenlignes med systematisk trakassering og voldtekt av sårbare yrkeskvinner og -menn i nesten alle bransjer. Det blir alt for dumt å sammenligne stereotyper og negative holdninger med overgrep og kriminelle handlinger, selv om de kriminelle handlingene stammer fra de samme holdningene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg