Peter Surpomp skal på TV

I morgen kommer “Mannen som hater Halloween” på TV for å prøve å forklare seg x-)

masked children for Halloween
Licensed from: adrenalina / yayimages.com

 

Før helgen skrev jeg et innlegg om at jeg hater Halloween og synes det er en skikkelig drittdag. Sjeldent har jeg satt så mange sinner i kok.

Det skal sies at responsen for det meste har vært positiv, men jeg har også fått en anselig mengde provoserte mailer om hva for en kjip, surmaga fyr jeg er. Og i dag ringte jaggu meg TV2 for å invitere meg til direktesendt avhør intervju i morgen tidlig. Og det må jeg jo slå til på 😉

For det er ikke det at jeg hater Halloween. Ikke sånn egentlig. Jeg mener bare at for barn i mine barns alder er Halloween fint lite annet enn en rendyrket godterifestival, og det synes jeg er noe forbannet herk.

Det er ikke slik at jeg har en slags personlig vendetta mot selve Halloween-feiringen, men det jeg derimot hater med Halloween er dette:

Lørdag 21. oktober solgte Coop Mega 100 000 kilo smågodt på tilbud. Før det ble utsolgt. Og da klikket folk i vinkel. Svindel! SVINDEL!!

100 000 kilo smågodt. Det er ganske mye smågodt. 100 000 kilo smågodt tilsvarer vekten av ca. 20 fullvoksne elefanter. Og det er bare på Coop Mega. Hvor mye blir det til sammen på alle dagligvarekjeder landet rundt? Ekstreme mengder.

elephant
Licensed from: pixel / yayimages.com
 

Alt det smågodtet går i all hovedsak rett ned i bittesmå barnemager. Samtidig vet vi at det er en eksplosiv økning av fedme, overvekt og diabetes type 2 blant norske barn og unge.

Og det er vel dette mitt hat til Halloween handler om: Dagligvarekjedenes totale mangel på samfunnsansvar og kyniske prissetting som til syvende og sist gjør lite for foreldrenes lommebok, men mye for barnas forringede helse.

Så kan man selvfølgelig si at dette er ikke er butikkenes skyld, men foreldrenes fordømte ansvar, og at man i hvert fall ikke trenger en moraliserende idiot som meg til å passe på seg, men 100 000 grunner sier at jeg har et poeng. Dingler man en priskrig i ansiktet på folk, vil de bite på.

Dette er selvfølgelig dagligvarekjedene smertelig klar over. De gir totalt blanke i hvor mye sukker som stappes i små barn, alt det handler om er at du ikke skal legge igjen en eneste krone hos konkurrentene. Og det synes jeg er så jævlig ufint.

Så skjønner jeg selvfølgelig at barna synes det er moro å gå fra dør til dør og sanke godteri på grossistnivå, jeg synes bare det har gått en usmakelig inflasjon i hele konseptet med priskrig og godtebøtter.

Poenget mitt er bare dette: Vi trenger ikke 100 000 kilo smågodt. Vi trenger ikke butikker som horer seg ut for å selge mest mulig billig dritt til landets små som vil ha det mest, men trenger det minst.

Closeup of candies with pumpkins
Licensed from: Sandralise / yayimages.com
 

Takket være tilbakemeldinger fra dere har jeg derimot lært at det er veldig mye mer ved Halloween for litt eldre barn, slik som Halloween-disco, fest, dans og lek. Og det er helt fantastisk! Men de fleste Halloween-aktiviteter utover å gå fra dør til dør og tigge om e-stoffer, gjelder mest litt eldre barn. For yngre barn er det ikke så mye å velge mellom.

Men det er jo helt nytteløst å bare sitte på gjerdet og klage, så derfor skal jeg heller gå inn for å gjøre mer ut av Halloween og være en del av den endringen jeg etterspør!

Som å arrangere skummel skattejakt i skogen, lage rebus-løp rundt huset eller låne barnehagen og invitere til Halloween-fest for store og små. Servere zombiepizza med avkuttede fingre og blodig hjernegelé til dessert. Den type ting.

Jeg kan gjerne elske Halloween jeg, men på de rette premissene. For jeg synes det bør være mer til en festdag enn bare å skyte barna med godterikanon.

halloween decoration
Licensed from: Dan Kosmayer / yayimages.com
 

/ Sees på God Morgen Norge på TV2 i morgen (kl. 09.30-10.00). Hilsen Peter Surpomp.

21 kommentarer
    1. Er ikke så kjempegira på halloween jeg heller, men etter jeg var i USA så ble jeg faktisk litt helomvendt..(ja du leste riktig). I Olympia, der jeg var, var det et helt nabolag som gikk sammen for å skape en skikkelig event. Her snakker vi all out, med sinnsyke kostymer, høytalere med halloweenmusikk på takene, gravlund i hagen osvosv. Men det som overbeviste meg da.. var at alle barna og familiene som var innom, donerte enten penger, mat eller klær til den veledige organisasjonen det nabolaget hadde valgt, slik som veteranhjem eller hjemløsboliger. Har vi kunne gjennomført noe sånt her også, så får også barna flere mål enn bare få godteri

    2. Hvis du (eller noen andre) har noen tips om sunt godteri, frukt eller grønnsaker som kan deles ut istedenfor godteri hadde det vært veldig kjekt å høre. I julen synes jeg det er fint å kunne gi f.eks. klementiner til julebukkene (som ikke kommer lenger…:P ), men jeg har ikke kommet på noe lurt til Halloween. Noe som er skummelt / kult og dermed spennende for ungene å få, til tross for at det er sunt. 🙂

    3. Ja, det er mye fint for de eldre barna, men når de kommer hjem fra festen/disko/hva det måtte være, så går de like fullt ut med bøttene og sanker godteri. Her vi bor arrangerer foreldrene Halloween-fest for hele barneskolen. Den er over klokka 20 så fra 20.05 har vi det gående i en time. Mange av barna blir faktisk kjørt fra dør til dør av foreldrene sine – selv midt i et boligfelt med liten avstand mellom husene. Spar på kreftene!

    4. Ja til godteri og skumle/ morsomme kostymer til barna på Halloween. Verden har så sjukt mye mer å bekymre seg over enn akkurat denne dagen. Skulle ønske fokuset var på de stakkars så som aldri har smakt verken god mat eller noe med sukker i, for verden er et jævelig sted men Halloween er slettes ikke grunnen. Og butikkene er ikke skyld i overvektige barn og diabetes type alle, det er personene som faktisk går å handler!

    5. Jeg synes fortsatt det er viktig å skille mellom Halloween i seg selv og hva butikkene gjør med den. Alle høytider blir utnyttet- nye som gamle. Bare se hvor tidlig julemarsipanen kommer! For oss er Halloween blitt et hyggelig lyspunkt i en mørk høst med skummel mat, en fancy dessert og en skattejakt. Det virker som om priskrigen har kommet for å bli, ikke la det ødelegge noe gøy.

    6. Dere burde sjekke ut HalloVenn i Sandefjord! I Runarhallen fra kl 18, se Facebook for mer info. Her har 5 åringen hatt nedtelling hele siste uka:)

    7. Du tar feil når du tror alt godteriet blir spist. Det sitter mødre og venter hjemme når poden er ute og tigger, og så kaster mor mesteparten av godteriet når poden kommer hjem, fordi det ikke er innpakket… Akkurat det synes jeg er en hån mot de som faktisk har kjøpt for å gi til ungene som kommer på døra. Tåler ikke ungene eventuelle bakterier som følger med (uinnpakket) smågodt, så hold ungene hjemme!

    8. Her vi bur er det ikkje vanleg å feire Halloween , men har ein 6 åring som har spurt igjen og igjen om vi ikkje kan feire Halloween.
      Då eg spurte han korleis ein feira Halloween var svare: Vi må ha masse godteri og søtsaker, kanskje vi kan ha muffins også??
      Så enig med deg….ei høgtid som kun går ut på å spise godteri i store mengder, appellerer ikkje til meg….
      Ser mange foreslår å dele ut frukt og sunne ting i stedet. Julebukkene (som faktisk fortsatt kan dukke opp her) blir kjempe skuffa om dei får ein mandarin. Dei fleste barn har vel stor tilgang til frukt heime. Så om ein stappar frukt i godteposen på Halloween , vil eg ikkje bli overraska om ein får trick i retur….

    9. Eg kunn ikke ha vært meir enig –
      godterifesten Halloween e en uting !!! Men eg e jo ei skikkelig sura som også syns Valentinesday bære e en gavepakke tel handelsstanden. Heia kverdagslykken. Ja tell å sætt pris på partneren sin kvær dag . Eg vil heller ha blomster på en vanlig, standard kverdagsonsdag …( hør du det, Endresen 😂)

    10. Send ut barna dine med et skilt på brystet der det står:Ønsker bare mandariner og rosiner! Da får du dekt dine ønsker for dine barn;)

    11. Du framstod litt surmaga i forrige innlegg, men synes du gjorde en god jobb med å formidle det egentlige budskapet her 🙂 og jeg er veldig enig med deg!

    12. Altså det er jo ikke godteri som er det store med halloween for mine troll. Her er det det skummel som er der kule . Få se skumle filmer. Kle seg skumel/krepy ut. Godis er ikke det viktigste. Og foresten tror faktisk det meste av godis som ble solgt havnet i voksen mager. Vi er verre en unger. For vi har jo lov.

    13. Ikke for å være kjip men ….I gata vår arrangerte vi voksne Halloweenfest for barna våre hjemme i årevis med enkel, hjemmelaget utkledning, skummel mat og morro. Jeg opplever det i beste fall komisk at du sitter på TV2 og snakker om å lage i stand fest hjemme for de minste barna som om det er en ny/god ide.

    14. Det er snakk om en dag i året!! La ungene bli bombandert av godteri. Så får det bli foreldrene sitt ansvar resten av året

    15. Jeg har alltid misunt svigersøster og storebror som bor på Leknes (Lofoten).
      For der har dem i alle år arrangert “Hallo venn” hvor alle samles til lek og moro i idrettshallen!

    16. Jeg mener foreldre ene alene har ansvaret for hvor mye godteri barna inntar. Jeg respekterer foreldre som velger å få barna sine til å droppe halloween, og forventer samme respekten tilbake – selv om jeg kler opp jentungen min i et etterlengtet Elsa-kostyme og følger henne fra dør til dør. Når det kommer til de store kjedene som styrer på med priskrig, så kunne ikke jeg brydd meg mindre. Vi har da vel selvdisiplin?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg