“Slappa, det ordner seg”

Mitt gamle livsmotto har aldri sviktet meg. Frem til i dag..

Men det startet så godt.

Opp til klokka og tid til å ta fatt på dagen med hvilepuls.

– “Husk at du må være ekstra tidlig ute i dag da, Peter.”

– “Ja da ja da, pappa har kontroll.

– “Bare husk at du må dra litt før meg og -“

– “Slappa, det ordner seg.”

Frokosten på gang, musikk i huset, kaffe i fleisen. Står og lager grøt som putrer, ikke veldig stresset. Godt med tid. Fortsatt.

– “Er du klar med grøten snart, klokka tikker og jeg tenkte bare -“

– “Hallo, slappa. Det ordner seg.”

Grøt på bord og alle spiser. Prater litt og gleder seg. Ny uke, nye muligheter og favorittgenseren er nyvasket. Blir sittende og prate, tar en kaffe til. Plutselig, å dæven, klokka ja.

Stolen skyter bakover idet pappa kvekker til. Shit pommes frites, vi må jo dra! Nå! 5-åringen må av sted, helst for lenge siden. Og jeg har ikke dusjet engang. Ikke alle dager har tidsfrist, men denne har det. Må ikke komme for sent, men teite pappa ligger allerede langt bak i siste ytre.

Satset på at minuttene spilte på lag, glemte alt han skulle. Fra kosemorgen til stressemorgen på null komma svisj og nå er hvilepulsen som dugg for solen. Hallo harahjerte.

Rekker ikke dusje, rekker ikke tisse, rekker knapt få på seg skoa, kom igjen pluttolini, vi må stikke nå. Men nei, nei nei nei, jeg har jo glemt å pakke!! Turklær, sekk, vannflaske, skift, støvler, regntøy, alt man trenger når alt ble tatt med hjem på fredag. Å herregud, det er jo en hel garderobe med ting! Det kommer til å ta meg evigheter og jeg skulle vært der allerede og er det mulig å være så forbanna idiot at man –

Jeg bryter ut i stresspanikk.

Som en hund jaktende på sin egen hale, løper jeg i sirkler rundt meg selv. Roper og gauler, banner og svor. Vi kommer aldri til å rekke det! Er det mulig?! Vi er skrudd!!

Og der står Christina.

I hendene en boks med tellekanter. Oppå boksen, en pose med klær. Oppå posen, en sekk med resten. Alt brettet, fullt og klart. Drikkeflaske, støvler, regntøy og skift. Rent, pent og nyvasket. Så rekker hun meg den velorganiserte stabelen, ser på meg og smiler:

– “Slappa. Det ordner seg”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ God mandag! 🙂

6 kommentarer
    1. Åh, du er heldig! Ble veldig nysgjerrig: hva i all verden var det du skulle rekke? Haha, aksepterer det selvfølgelig om det er noe du ikke vil dele.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg