Til verden uten bruksanvisning

Stikk i strid med hva man skulle tro når man er yngre, så følger det ikke med noen instruksjonsmanual når man får barn.

Ikke på noen måte faktisk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lillesnupp, typ 10 minutter gammel ♥
 

Man må bare finne det ut langs veien og gi det alt man har. Noen dager føles det som å flyte på honning, andre ganger som å øse et synkende skip.

Så man lærer av erfaringer, tilpasser seg og utvikler seg i takt med alderen. Å være forelder består i stor grad av å prøve og feile. I starten er det vanskelig, men jo eldre barna blir, desto sjeldnere feiler man.

Men man er aldri ferdig utlært. Det innså jeg til frokost i dag.

Så hvis barna dine en dag spør deg hva bacon egentlig er..

Ikke bruk Peppa Gris som eksempel.


 

/ Lærer så lenge man lever, si 😉

* Følg Peppahjerte på Facebook *

14 kommentarer
    1. Ikke enig at det blir mindre feiling når barna blir eldre, man feiler bare på andre måter… 🤣🙃😊

    2. Livet med barn er ikke lett. Skulle ønske jeg kunne si at det blir lettere etter hvert, men dessverre. Det som lønner seg er å gi dem en sterk grunnmur.

    3. 🤣🤣
      Jeg hviska til lillesøstra mi at svinekotelettene vi satt å spiste var “smågrisene til Bjørn”(grisebabyene vi hadde møtt dagen i forveien-ren løgn selvsagt). Hennes reaksjon var IKKE lavmælt for å si d sånn.. Hun spiser fremdeles ikke svinekjøtt nesten 30 senere. 😂😂😂

    4. da guttungen var mindre, sa han en gang (mens vi spiste bacon) at det var så snilt av grisen å gi oss bacon 🤣😅
      Jeg venta en stund med å fortelle hvordan det EGENTLIG foregikk 😅

    5. Jeg har ikke barn selv, så jeg dømmer ikke, bare lurer. Men er det ikke viktig å lære barna hvor maten kommer fra? Så de forstår hva de spiser. Hvis de synes det er fælt å spise peppa gris, så er jo det faktisk en mening de har, og du løy jo ikke når du sa at de spiste peppa gris?
      Tenker bare generelt at man ikke bør finbørste over alt, for å få barn til å like noe, selv om de egentlig ikke ville likt det om de visste hva det var, om det gir mer mening?
      Som sagt har ikke jeg barn selv, og skjønner at det kan være vanskelig å få dem til å spise noe som helst.

    6. Hehe synes nevøen min var best når vi skulle slakte sauen som het Bjørn. “Nå har vi slakta bjørn og det ble Bjørnekjøtt” 😂 ikke så lett å forstå at det ikke var helt sånn når man er 3 år. Men jeg sier rett ut at nå er sauen/grisen slakta og den skal bli kjøtt…funker på frøkna mi. Men selv var jeg vegeterianer i perioder da jeg var som mest dyrefrelst som barn/ungdom 😂
      Er heller ikke enig i at en gjør mindre feil når unga blir store, men andre feil. 😉 går som regel bra 😊

    7. Våre to fireåringer har så langt vært med å slaktet kanin, haner og lam (ikke avliving). Det takler de helt utmerket, de er kjempenyskjerrige og vil ha med seg ALT. Spiser med god appetitt osv. Her om dagen satt den søte lille datteren min med katten på fanget og et tankefullt uttrykk: “Mamma, kan man spise katt?” Jeg: “Nei, det gjør man ikke?” Søte, uskyldige barn: “Fint, da slipper vi å dø katten….” 🙂

    8. Hei, jeg gikk inn igjen på bloggen din nå for å se om du hadde lagt igjen ett svar, og da jeg så overskriften «Til verden uten bruksanvisning», ett supersøtt bilde av deg og dattera di på da 10 minutter gammel, og en veldig søt tekst, ble jeg minnet om hvor utrolig søtt innlegget ditt egentlig var, og fikk litt dårlig samvittighet for kommentaren min. Vil bare si at det var ett veldig koselig innlegg, og å spise Peppa Gris var absolutt ikke det eneste jeg fikk ut av innlegget ditt 🙂 god mandag!

    9. Null stress, joggedress, Lene 🙂
      Er jo fint å lære barna hvordan verden fungerer, men som du sier, og som jeg gjerne skulle vært klar over før denne bommerten: Alt til sin tid 😉
      /highfive!

    10. 😂😂. Ikke lett når yndlings figurene til barna blir omgjort til mat nei😁
      Men viktig å lære de hvor maten kommer fra, si det som det er uten å skremme de for mye…Har selv hatt ” Torstein”, søte geitekillingen på gården på grillen, men slik er det jo for bøndene og, hvis man knytter seg for mye til hvert enkelt dyr.
      Det viktigste er jo og lære barna og bli bevisste forbrukere og velge mat fra økologisk drift, eks egg, hvor dyra har flotte berikede liv istedenfor burhøns.
      Det blir ikke så mye lettere etterhvert som de vokser til dessverre, vil nå si mer bekymringer på en annen måte. Som en annen sa så flott lenger opp i tråden: bygge de en solid grunnmur i livet. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg