Kryss fingrene for oss i kveld!

I kveld skal vi ut og fly, og jeg er fryktelig spent på hvordan det skal gå.. x-)

Airplane in Sky
Licensed from: leaf / yayimages.com
 

For alle som noensinne har flydd med Ryanair vet at man skal holde tunga rett i munnen når man dealer med de folka der om man ikke ønsker en påsmell av dimensjoner. Misforstå meg rett, jeg synes Ryanair er kjempefint jeg, men det krever at man tar sine forhåndsregler.

For tro ikke at Ryanair ønsker å tilby deg de billigste plassene penger kan kjøpe fordi de er så glad i deg. De gjør det for å kuppe konkurrentene. Og når de først har deg på kroken, se da kommer påslagene.

Og det er ikke typ 10 kroner for kaffe, neida. Jeg oppdaget for eksempel i går at hvis man ikke sjekker inn online før man kommer til flyplassen, koster det intet mindre enn 500 kroner per snute å sjekke inn på flyplassen! Det er 2000 kroner for en familie på fire, det.

Den er kjip hvis du ikke var klar over det, men sånn er spillereglene hos Ryanair. Alt koster ekstra, og da mener jeg alt. Billettprisen du ser på nettet er i aller høyeste grad veiledende.

Jeg tenker alltid på å bestille hos Ryanair som en slags lek. Klarer jeg å betale bare det billettene koster, har jeg vunnet. For jeg vet at deres eneste mål er å finne noe jeg må betale ekstra for, slik at de kan ta den prisen billetten “egentlig” koster. Jeg mener fortsatt på sett og vis at det er greit, for det er Ryanair. Det er litt som å ri på en sulten bjørn; du bør vite hva du går til.

For som det fleste vet, så koster alt hos Ryanair ekstra, og da mener jeg alt. Så langt har vi betalt det hvite ut av øyet for å få med to kofferter om bord (ja for bare håndbagasje er inkludert, må vite) og i går fikk vi oss en skikkelig sur overraskelse.

Ja, for bare fordi man er en familie på tur, betyr ikke det at man er garantert å sitte sammen. Å langt derifra, ikke med mindre man er villig til å … du gjettet riktig: betale ekstra.

Men da vi fant ut det sent i går kveld, var flyet nært fullbooket og faktisk for sent til å betale seg ut av knipen. Takk og lov så har de i hvert fall garantert at små barn får sitte sammen med minst én voksen. Så akkurat nå ser det ut til at jeg blir sittende sammen med barna 7 rader bak Christina, 4 rader bak farmor, 11 rader foran farfar.

Interior of airplane with passengers on seats.
Laaangt der fremme er mamma et sted #familiepåtur (Licensed from: kasto / yayimages.com)
 

Vi har selvfølgelig printet ut boardingkort, da det er et straffegebyr på rundt 500 kr billett om man glemmer å gjøre det i forkant. Dessuten har vi veid og målt hver eneste koffert og veske, for gud forby at du har overvekt i bagasjen. Da nøyer de seg ikke med et lite tilleggsgebyr, men tar seg betalt i kjøttvekt som de skjærer rett fra lårbeinet.

Men det er gøy da. For det er Ryanair, liksom. Sånn er leken. Jeg vet hva jeg går til og selv om vi til nå har betalt ekstra for “fire” kofferter (to kofferter begge veier) og forhåndreserverte seter hjemover, tror jeg fortsatt vi ligger et godt stykke unna prisen til konkurrentene.

Så da gjenstår det vel bare å krysse fingrene for ingen ytterligere prispåslag og se frem mot en 4-timers flyreise der man der man sitter som lunken sild i en klam tønne mens barna blir stadig mer rastløse og skinnleggen gnager seg inn i stolryggen til raden foran. Glemte jeg forresten å si at flyreisen starter allerede en time etter barnas leggetid?

Jeg klager ikke altså, jeg sier bare at mulighetene for katastrofe så absolutt er til stede. Men det er prisen å betale for å leke “gjett bilettprisen” med Ryanair.

Så hvis du ser en mann som står og hamrer på flydøra i 10 000 fots høyde og roper at han vil ut, så er det ikke en gal terrorist eller noe, altså. Det er bare meg og jeg begynner å bli litt lei 😉

Low angle view of happy airplane captain standing with arms out against airplane wing
Licensed from: moodboard / yayimages.com

 

/ Kryss fingrene for oss i kveld!

18 kommentarer
    1. Hohoho, vi reiste nedover hit til Malaga for tre uker siden. Avgang 19.15. Ankomst 23.45. 2 barn. En på snart 3 år og en på 6 mnd. Foråsidetsånnsåbleleggetidenforskjøvet. Og takk gud for at det var så få på flyet, at vi hverken hadde noen foran eller bak oss. Heldigvis er hjemreise tidlig på morgenen 😉

    2. Hei!
      God tur til Spania; det er en fin tid å reise på,men ta til dere mitt motto: “Tåle, eller betale!”. En gang med Ryanair holdt for meg, for å si det sånn.. Kos dere i solen 🙂

    3. Trodde bloggeliten hadde råd til vanlig rutefly?;p Litt på tull, men lurer også litt! Hehe!
      God tur:D

    4. Hei!
      Ikke ok å reise selskap som utnytter sine ansatte! Ryan tillater ikke fagforeninger og syns generelt ikke at deres ansatte har krav på rettigheter som pensjon, ferie, lønn ved sykdom etcetc. Kom igen du kan gjøre bedre enn dette! Når billettene koster 399 blir det ikke så mye igjen til lønn og rettigheter og sånt vi andre gjerne tar vi gitt vet du.

    5. Enig med Linda over her, å bruke Ryanair er ikke bra. Dessuten er det så trangt at man kan få klaus av mindre.

    6. Det er mange flyselskap hvor du må betale ekstra for bagasjen og for å velge sitteplass i forveien.
      Samme er detmed Lufthansa men de har bedre plass og seter enn Ryanair og du får gratis drikke og en gratis sandwish!!👍
      Pga det med å betale for plassen så droppa jeg og venninna mi det sist vi flydde og vi tok sjansen. Og vi endte opp med ved siden av hverandre på alle 4 flyvningene.. 4 pga mellomlandinger.. det var ikke la
      nge flyturer så hadde ikke vært krise å ikke sitte ved siden av hverandre. Om vi skulle betale for å sitte ved siden av hverandre i forveien så var det 90 kr per flyvning.. altså nesten 400 kr for 4 flyturer..

    7. Jeg begriper ikke at noen med samvittigheten og selvrespekten i behold kan støtte et selskap som Ryanair. Én ting er å tolerere at en selv og reisefølget blir behandlet som dritt, samt at selskapet gjør sitt ytterste for å lure deg, noe helt annet er behandlingen deres av de ansatte. Noen få hundrelapper mer per pers, så blir du behandlet ordentlig, får faktisk mat på turen, og selvfølgeligheter som bagasje og å sitte sammen koster ikke høyre arm. I tillegg vet du at de ansatte har et minimum av rettigheter og en anstendig lønn. Why??

    8. Enig med Linda. Man burde vite bedre enn å fly Ryanair. Man kan jo faktisk ikke gi penger til en bedrift som holder på sånn!!

    9. Ikke bare RyanAir tar ekstra betalt for koffert, der gjør blant annet Norwegian, SAS og Widerøe også. Oog, alle flyselskaper tar kilospris på overvekt på noen typer distanser, mens andre distanser er det fastpris. Har heller aldri sjekket inn på forhånd, og jeg har aldri betalt ekstra for å sjekke inn på flyplassen.
      Ikke misforstå altså, hater RyanAir. Er det mulig å ha såååå små seter og sååå liten benplass!?! Og maten, har du smakt sen? Helt jævlig.

    10. Måtte ta rutefly sammen med bermen, da privatjet-en for tiden er inne til reparasjon. Men på serr, flyr Ryanair pga reiseruta. Passer perfekt med flyvning til og fra Torp 🙂

    11. Ryanair passet oss best da de er de eneste som flyr til og fra Torp til passende tider. Kunne ev vurdert Norwegian, men da måtte vi landet i Gardermoen på vei hjem og det hadde blitt litt over middels knotete når bilen står på Torp.

      Hva gjelder alt det politiske rundt Ryanair har jeg ikke hengt meg sånn opp i. Hvis de behandler de ansatte så dårlig, kan de ikke se seg om etter andre jobber da? Det hørtes kanskje veldig overfladisk ut, men jeg tenker at så lenge de fortsatt er i business, kan det jo ikke være helt krise. Jeg hadde i hvert fall ikke giddet å jobbe lenge på et sted som behandlet meg som søppel.

    12. Vi fløy med Ryanair til London i sommer, og jeg fikk samme opplevelse til deg. Kostet en formue med bagasjen, og da vi kom til flyplassen viste det seg at vi bare hadde bagasje den ene veien (tilbake). Måtte ut med flere tusenlapper der og da. Min konklusjon var at dette “spillet” ikke lønner seg, så neste gang kjøper jeg nok hos Norwegian eller noe, og betaler heller litt mer med en gang 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg