Bein i nesa og store baller

Jeg sitter i sofaen og går gjennom bilder på kameraet. Blar meg forbi barn og trampoline, hund og mat. Så stopper jeg plutselig ved et bilde og bryter ut i latter.

Et grusomt nærbilde av Christina med halve ansiktet oppi et tacoskjell. Kameralinsa helt oppi nesa og øynene i vidvinkel.

Det er uten tvil det dårligste, minst flatterende bildet jeg har sett av henne på en god stund. Typisk et sånt bilde man sletter uten å tenke seg om.

Men hun spiser taco da. Og jeg sitter og skriver på en sak om å spise taco. Så jeg spør, bare på tull og for å se reaksjonen hennes:

– “Er det greit at jeg bruker dette som toppbildet i en sak på bloggen?”

Hun ser på bildet og vrir seg vekk i avsky. Så humrer hun og ler, mens hun rister oppgitt på hodet. Så ser hun tilbake på skjermen, løfter raskt på skuldrene og sier:

– “Æh, hvorfor ikke. Kjør på.”

Jeg blir bare sittende og blunke. Hæ? Skal du bare løfte nonchalant på skuldrene og gi tommel opp for dette?!

Hvor mange damer kunne gjort det egentlig? Gladelig la deg poste det absolutt dårligste bilde du har tatt av dem på en 4-5 år?

Og det var da jeg innså det: Den dama der har baller. Bein i nesa og store baller. Ikke bokstavelig talt heldigvis, men i overført betydning har hun steiner på størrelse med et lite fylke. Og det synes jeg er så kult! For det er en sjelden egenskap det å ikke være redd for å by på seg selv og være selvironisk. Tørre å være usminket, bare være seg selv.

Det høres jo banalt enkelt ut, men i en mediehverdag preget av kropper operert og retusjert herfra til månen og tilbake, er det helt naturlige, det ekte, det uperfekte, en mangelvare.

Sjelden du ser folk legge ut det desidert dårligste bilde av seg selv på facebook. For man vil jo gjerne fremstå best mulig. Gjerne litt bedre enn man egentlig er. I hvert fall ikke dårligere. I hvert fall ikke med halve fjeset begravd i et tacoskjell. Folk flest gjør ikke sånt. Christina gjør sånt.

Og derfor digger jeg den dama 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/  Bein i nesa og store baller

11 kommentarer
    1. Såg for meg et grusomt bilde når eg leste teksten :’) Men må faktisk sei eg blei skoffa, syns ikke bilde va så gale eg då 😀 haha! Kanskje fordi eg ser mye verre ut på 95% av bildene eg tar! Lenge leve selvironi, C er kul 😎

    2. Hehe. Kona begynner å bli vant til at jeg legger ved noen bilder her og der som ikke akkurat er “snasne”. Som i dag, har 15 års bryllupsdag og måtte jo bare lage et blogginnlegg om det..;) Ta gjerne en titt for kone med badehette og vindunk samt meg med retrohår 😀

    3. Dere har så sykt tilgjort “humor”
      Ser for meg dere sitter i sofaen:
      Christina: “hva skal vi finne på for noe lol å skrive nå?”
      To rare apekatter er dere. Og ingen tar bilde oppi ett tacoshell på den måten. Ingen.

    4. Det ler litt hver gang en mann, eller noen som helst egentlig, sier at noen har baller. Fordi baller er definitivt en manns svake punkt..
      Våre deler tåler atskillig mer altså, føding feks! 😀

    5. Vel det å «ha baller» er vel ikke akkurat ensbetydende med å være tøff da? Dama di har tæl og bein i nesa 😊

    6. Verste bilde på 4-5 år sier du (?). Hm. Synes hun var kjempesøt, jeg. Hun ER kjempesøt, uansett vinkel eller tid på døgnet. Liker ikke begrepet perfekt. Det handler om matematikk og kunst, altså er det en illusjon – hvert fall blant mennesker. Ingen er perfekt, selv ikke de vakreste av de vakre (selv om de er farlig nære). Uansett – disse nesten perfekte menneskene tror jeg neppe har det noe bedre enn andre.
      Vi er helt tilfeldig skapt, og ikke spesialdesigna av “Gud”. Det synes jeg er fint. Tilfeldig er sjarmerende og det er menneskelig. Flesteparten av Instagram-modellene doller seg opp, tar hundrevis av bilder av seg selv, velger ut det mest flatterende, manipulerer og redigerer det til de grader før det kommer på Instagram. Det er ikke ekte. La oss slutte å sammenligne oss med det, la oss bare slutte å sammenligne oss med noen i det hele tatt.
      “A flower does not think of competing to the flower next to it. It just blooms”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg