Lei av bananfluer?

Lag verdens mest effektive bananfluefelle på få sekunder 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det skjer hver eneste høst/sensommer. Du kjøper bananer og tenker ikke noe mer over saken. Men plutselig stiger en lysegul liten jævel til værs. Så en til. Så to til, og plutselig er hele bananflueslekta på besøk.

Hvor kommer de fra? Hva vil de? Og ikke minst: Hvordan tar man knekken på dem?

Detaljert kunnskap om bananfluenes gjøren og laden kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men det jeg derimot kan gjøre er å gi deg tidenes mest effektive triks for hvordan du blir kvitt dem.

Du trenger bare 4 ting, hvorav 3 du nærmest garantert har allerede:

  • Et glass
  • Gladpack / plastfolie
  • Zalo
  • Eplecidereddik

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slik gjør du:

1. Ta et glass, fyll på med en klunk eplecidereddik. Bare et par centimeter nederst i glasset.

2. Drypp noen dråper zalo oppi.

3. Ta plastfolie på toppen av glasset og prikk et par hull med en kniv.

4. Sett glasset i nærheten av bananer.

5. Gratulerer, du har nå laget tidenes beste bananfluefelle.

Bananfluene går nemlig helt bananas av lukten av eplecidereddik. Lukten overgår til og med deres forkjærlighet for bananer, men så fort de har sneket seg ned gjennom plastfolien kommer de aldri opp igjen. Litt uvisst hvorfor, men det funker. 100 av 100 ganger.

Så da vet du det. Aldri mer klaging over de irriterende små fluene, bare bygg en enkel felle på 30 sekunder og si adios muchachos til bananfluene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

8 kommentarer
    1. Jeg tar bare lit vann med mye zalo eller sunlight i en liten skål, ingen eplecidereddik eller plastfolie. Fluene stuper nedi og kommer seg aldri opp igjen.

    2. I min erfaring funker det fett uten plast også! Også med andre typer eddik. (Rødvinseddik, balsamico etc.) Zaloen bryter overflatespenningen, så fluene drukner når de lander, og man trenger derfor ikke lokk 😊

    3. Plasten er kun for å dempe eddiklukta, ikke for å fange fluene😊 Min mor bruker øl med zalo oppi- virker bra det også!

    4. Dette trikset har jeg også brukt i mange år. Helt til jeg fant noe som er enda mer effektivt; rødvin! Satt og koste meg med et glass en kveld, og på 15 min hadde to bananrakkere stupt oppi glasset. Og da satt jeg ikke en gang på kjøkkenet, hvor de egentlig oppholder seg. Så rødvin funker også fjell!

    5. Joa, rødvin er også bra, men da må man liksom åpne en rødvin. Skal ikke si at det er feil altså, men på en mandag morgen før jobb er det kanskje lettere med en klunk zalo i litt eddik 😀

    6. Njaaaaa, vet ikke om jeg er helt enig. Har sett noen fluer som sitter på innsiden av plasten, men som ikke finner seg veien ut igjen, så føler at den har en fangende effekt også. Men kaste bort god øl på zalo og fluer? Det var da vakent så flotte vaner vi har da x-)
      /highfive

    7. Hmm, ser ut til at det er mange ulike måter å gjøre dette på ja. Men zalo ser ut til å være en gjenganger. Neste gang vi blir invadert, skal jeg sette opp 5 ulike varianter og se hvilke felle som fanger flest 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg