Bilder av en blomst

Her en dag fikk jeg plutselig en rar idé: Jeg lager et innlegg om en blomst. Ikke noe mer enn bare bilder egentlig. Så fikk jeg kalde føtter og tenkte at det kanskje ble litt dumt. Men så ble jeg sittende og se på bildene. Og tenke. Og høre på litt avslappende musikk.

Skuldrene senket seg, roen begynte å pjuske meg på ryggen og jeg innså: Av og til føles det utrolig godt å bare legge alt annet til side og bare se på en blomst. Det høres kanskje rart ut, spesielt hvis du akkurat nå sitter på jobb, på bussen eller har en skrikende baby på armen.

Men vi lever livene vår i så vanvittig tempo, det skal skje noe hele tiden, at vi ofte glemmer å stoppe opp, puste og bare være. Eller se på en blomst. Noe så fantastisk vakkert skapt av naturen for oss å nyte som et malerisk kunstverk. Farger så sterke at de kan gjøre deg glad.

Og i sånne øyeblikk blir jeg ofte sittende å tenke på gud. Jeg tror ikke på gud, men ingen kan si noe helt sikkert. Mange begrunner troen på gud med at noe så vanvittig som verden, menneskene, naturen og alt som finnes mellom himmel og jord og utenfor er så vanvittig komplekst at det må stå en intelligent skaper bak. Og det er selvfølgelig utrolig fascinerende å tenke over, men hva hvis det er motsatt?

Hva hvis alt dette bare har blitt til av seg selv? Er ikke det om mulig enda mer fascinerende? At blomstene strekker seg mot solen fordi de vil ha lys, ikke fordi en gud har programmert dem til det, men fordi blomstene selv vet det, tenker det og gjør det? Jeg synes i hvert fall det.

Rare tanker som dette er sånt som plutselig kan boble opp til overflaten hvis man bare tar seg tid til å senke skuldrene, legge vekk verden og se på en blomst. Om enn for bare et minutt. Livet er ikke et kappløp, livet er en reise. Så nyt tiden mens du har den og husk å se ut av vinduet en gang i blant.

Kanskje du ser en blomst 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

* Følg Blomsterhjerte på Facebook *

5 kommentarer
    1. Kva blome er det?
      Neida.. joda, enig i det du skriv *thumbs up! Lett å gløyme å berre senke skuldrane og trekke pusten innimellom. Du er så flink til å formulere deg og få fram meininga med innlegga dine.

    2. Ingen aning, haha! Så den bare på et hagesenter og synes den var fin 😀 Ikke ofte jeg kjøper blomster, men den luringen der falt jeg for.
      Og tusen takk for det! Hyggelig å høre at mine rare tanker kan bli til fine innlegg 🙂
      /god helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg