Ukas krangel: Du forstår meg ikke

Angry couple mad at each other in their living room

Tidligere denne uka satt vi i bilen på vei hjem fra en litt ugrei handletur med ungene. Fulle av overmot hadde vi dratt på et kjøpesenter etter barnehagen for å handle mat og klær til dem begge. Etter en lang dag i barnehagen mens alle fire var slitne, sultne og tomme for energi.. Også kjent som oppskriften på katastrofe 😉

Og det gikk som det måtte gå: Hele turen endte i et stressmaraton og Christina gikk til slutt på veggen. Jeg husker spesielt da jeg spurte om hun kunne stikke bort og bestille sushi til hele familien, og hun så på meg med desperasjon i blikket, gliste med et påklistret smil og svarte bak et fengsel av tenner: “Jeg.. Jeg er helt ferdig, jeg”.

Det var rundt da jeg forsto at hun faktisk mente det. Vi hadde ikke fått kjøpt halvparten av det vi skulle, men når frua vifter med det hvite flagget, kan det være greit å begynne å se etter bilen 😉

I bilen på vei hjem var det sånn passe god stemning. Helt til jeg begynte å mase om ikke Christina kunne hjelpe meg med noe på mobilen…

Jeg hadde nemlig bedt følgerne mine på Snapchat om å sende inn sine tørreste vitser og jeg hadde håpet at Christina kanskje kunne lese opp et par av dem og legge ut på snapstoryen min. Noe hun egentlig takket motvillig ja til, men hver gang hun løftet på telefonen begynte minst ett av barna å prate og avbryte slik at hun aldri kom i gang. Til slutt la hun irritert fra seg telefonen og sa hun ikke orket.

Og da skjedde det.

man having idea, business concept

For aller helst ville jeg mase på henne og si at hun bare fikk ta seg i nakken og slutte å klage. Herregud, det er bare å be ungene være stille og spille inn et par snapper, ingenting å ta sånn på vei for det vel?!

Men så husket jeg noe jeg hadde sett tidligere på dagen, i en episode av tv-serien: “En Moderne Familie”. Familiefaren Phil drar nemlig alene på Spa og blir sittende og prate med de andre damene på spa-et. Kona hans ringer og er sur for noe han har sagt, og alle damene på spa-et overhører samtalen via høyttaler.

Etterpå diskuterer Phil hva som har skjedd på hjemmefronten med spa-damene, og de lærer ham hvordan kvinner fungerer.

Hvordan de tenker og hva de egentlig mener når de sier noe. Hva han burde si, hva han absolutt ikke burde si, hva han kan ha sagt for å irritere henne og hvordan han best kan løse det.

Phil hører på rådene, kommer hjem til kona, bruker teknikken han har lært av spa-damene og det funker som juling. En situasjon som kunne endte i en surmaget krangel, ender med kos, kyss og en stor takk for at han forstår henne.

Men dette er bare på tv, vil det fungere i virkeligheten?

For jeg tenkte ikke over at dette var noe jeg kunne bruke først, men da vi satt der i bilen og alt var bare stress og Christina var sliten og jeg akkurat skulle til å mase på henne igjen, slo det meg: Jeg prøver “spa-dame-trikset”. Jeg sier det jeg tror hun vil høre, så ser vi om det funker.

Så istedenfor å si:

– “Æh, kom igjen a, det er bare to-tre snapper, det klarer du! Herregud, det tar deg bare 2 minutter liksom. Kom igjen, chop chop!”

… noe som helt garantert hadde ført til en iskald skulder og en flammende tirade for historiebøkene, sa jeg:

– “Æh, drit i Snapchat, drit i telefonen. Det har ingenting å si. Vet du hva? Nå skjønner jeg at du er sliten. Jeg syns du var sterk som kom deg gjennom den handleturen, for den var sinnssykt stressende. Og du tok barna mye mer enn meg. Jeg tror faktisk hvem som helst hadde klikket i en sånn situasjon. Du er bra du, mamma.”

Om det fungerte?

happy young man wink sign

Jeg tror aldri jeg har sett Christina mer innlysende lykkelig, lettet og nyforelsket! Fremfor en kjip situasjon og dårlig stemning, fikk jeg en stor takk og en kjæreste som så på meg med helt nye øyne. Det var som natt og dag. Mitt lille eksperiment kunne ikke drømt om en større suksess!

Og det rare var at der og da var det liksom noe som klikket på plass. Hvorfor i all verden kan man ikke heller berømme hverandre oftere? Hvorfor ikke gi hverandre litt credit for en jobb godt utført og prøve å forstå hverandre, fremfor å bare kjøre på og ta ting for gitt?

Plutselig var mitt lille eksperiment blitt min nye virkelighet, og det føles overraskende bra. Ikke bare fordi frua ble fornøyd, men siden jeg prøvde å tenke som henne, forsto jeg henne også bedre. Det vil igjen gjøre ting langt enklere for meg, i tillegg til å få meg til å fremstå som en bedre mann. Og det er aldri feil 😉

Og jeg vet at dette helt sikkert får meg til å fremstå som tidenes største tøffel, men det er helt greit, for Jacob Oftebro er fortsatt singel og jeg trenger alle de bonuspoengene jeg kan få 😉


 

/ Thank you, Phil Dunphy <3

* Følg Kvinnehviskerhjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Jeg bøyer meg i støvet – og sender deg en stooor takk, på vegne av (alle) denne kvinne (r)😂🤔❤

    2. Jeg reagerer på at du ville presse henne til å gjøre noe uviktig, som hun ikke orket/ ønsket. For meg er det litt respektløst. Hadde det vært viktig er det greit, men snap er ikke viktig. Det er mulig at jeg overreagerer, men jeg likte det ikke. Godt at du prøvde det gode. 🙂

    3. Det høres jo litt dramatisk ut når du skriver det sånn, men jeg skjønner hva du mener og det var vel også derfor jeg skrev dette innlegget 🙂 For å be noen om å legge ut en liten snap er i utgangspunktet ganske harmløst, men ikke når timingen er helt 100% feil 😀

      Eller som min kjærer ungdomsskolelærer Trygve sa en gang jeg hadde gjort noe ugang (igjen): “Det finnes en tid og et sted for alt”, før han sendte meg på rektors kontor (igjen).

    4. Hvis man har litt fornuft og empati og ser at et menneske sliter og er stresset så er vel aldri mer press over noe så dumt nødvendig..hvem prioriterer det over en stresset partner som gjør sitt beste med å holde styr på slitne barn når man er sliten selv??..dette ble for dumt for meg. Man må anerkjenne partneren og er det så vanskelig å skjønne kvinner virkelig?

    5. Syns du er fantastisk jeg 🤗 Phil Dunphy er ikke så dum han heller 😉 Tenk om flere, både menn og kvinner, hadde strøket den første tanken og heller anerkjent partneren på måten du gjorde i den situasjonen! Det ville reddet mange forhold 😊❤

    6. Folk som kommenterer her finner de minste ting å henge seg opp i.. Syntes du gjøre en knallgod jobb, både med familie og blogg😃

    7. ”Helt til jeg begynte å mase om ikke Christina kunne hjelpe meg med noe på mobilen…” Du mener vel om hun kunne hjelpe deg, ”ikke” blir jo feil å bruke i setningen 🙂
      Men som de andre her så liker jeg Hvordan løste opp 🙂

    8. Det var da veldig så skinnhellige vi skulle være da? Uansett, jeg innrømmer jo feilen selv, så dette blir å sparke inn åpne dører. Ved nærmere ettertanke sier jo du egenrlig akkurat det samme som meg i din kommentar, bare litt skarpere formulert. Skulle fått deg blogg, du 🙂
      /haaaifai

    9. Nei da, “ikke” kan absolutt brukes sånn, i hvert fall i mitt hode. På samme måte som “Vi skal ikke ta en tur på kino, da?”. Men setningen kunne også fungert uten ikke ja, jeg ser den 🙂

      Men hvis vi først skal være vanskelige, så glemte du et “du” i siste setning. Hah! 😉
      /Highfive

    10. Tusen takk for det, Tina! Tror dette innlegget har spredd seg til nye øyne og mange er innom bloggen for aller første gang, og da kan det kanskje være vanskelig å forstå den litt humoristisk spisse tonen Christina og jeg har overfor hverandre på bloggene. Og i livet for øvrig forsåvidt 😉
      / Ha en makaløst goood fredag! 🙂

    11. Haha, gjør det! Vi har ledig kapasitet denne helgen. Tredagers opplegg med overnatting og lunsj inkludert 😉

      Og ja, dette går absolutt begge veier, men noe sier meg at menn er hakket dårligere på dette enn kvinner x-)

      /god hælj!

    12. Heisann, skulle bare støtte deg på den der ikke-saken! Sier selv feks “hadde det ikke vært godt med taco nå?”, helt normalt😛😉

    13. Haha herlig! Det er jo så sant, og likevel gjør man det så sjeldent? Veldig rart det der, og gjelder jo begge veier. Skal søren meg bli flinkere jeg og! Man blir jo så glad for å høre sånt:)

    14. Phil Dunphy er en superpappahelt og burde være et forbilde for alle menn. Ingen er tøffel for å ta seg av familien sin. Tvert imot.
      Fortsett å ha Phil som forbilde 🙂

    15. Dette gjør meg så glad! Phil er nok ikke den skarpeste kniven i skuffa, men herregud som han er sjarmerende. Dessuten er “Modern Family” min desidert yndling når det kommer til serier, så at du kan lære noe derfra er jo bare knakende bra! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg