La barna kjede seg

Drit i dyreparken, la barna kjede seg i sommer.

– “I dag har vi ikke gjort noenting! Bare vært hjemme og ryddet. Fy søren så kjedelig for barna” tenker jeg mens jeg vasser rundt i leker til knærne. Togsettet de ikke har lekt med på over et år, skumgummisverdene fra i fjor sommer, den rare dansebamsen som spiller discomusikk og lekekjøkkenet som i lang lang tid bare har stått og samlet støv.

– “Nei nei nei, det var jo ikke sånn her det skulle bli, vi skulle jo more oss!” tenker jeg mens barna hyler av glede på trampolina.

– “Vi skulle jo til Dyreparken, vi skulle jo til klatreparken, vi skulle jo-” stresser jeg videre mens barna fisker til seg en is fra fryseren, hopper opp i hengestolen og gosser seg mens de flirer og ler.Og da først slår det meg: Drit i dyreparken. La barna lage moroa selv. For det er ikke sånn at de beste sommerminnene serveres på et sølvfat. Den beste moroa lager man selv.

Ta mine beste barndomsminner fra sommeren. Turer til Ingierstrand, utsikten fra toppen av 10-meteren, lukter av Frognerbadet, smaken av saftis på en glovarm dag. Men hva husker jeg best av alt? Kjøreturene til Frankrike. To hele dager i en varm og tettpakket bil, lenket fast til en sittepute og helt uten ipad. To hele dager til å kjede vettet av seg og glo ut av vinduet til øynene tørket ut. Som ironisk nok er et av de kjæreste sommerminnene jeg har.

For det skjedde noe i den bilen hver sommer. Viten om at på enden av den endeløse kjøreturen, ventet et forfriskende bad i et deilig basseng. Der ventet Frankrike, softis, strand og sommer. Men først, et helt kontinent på langs. Time etter time gjennom rare land og landskap. Telle biler, høre Postens sommerkassett om igjen og om igjen, krangle litt med søstern, prate med mamma og pappa, få litt godteri, sove litt, se på skyer, tenke. Masse.

Jeg kan ikke én gang huske at jeg tenkte at jeg heller ville være i dyreparken eller et sted mye nærmere. Jeg gledet meg bare veldig til å komme frem. Og jeg hadde god til å glede meg. Er ikke det en stor del av gleden, dette med å glede seg? Se frem til noe, ha et mål i horisonten. Ikke våkne med en sølvskje i munnen hver eneste morgen og bli båret på kongestol fra aktivitet fra aktivitet.

Sånn tenkte nok vi før ferien. Om vi bare skal være hjemme i sommer, skal vi saktens sørge for å gjøre det til tidenes hjemmeferie. Minst to aktiviteter om dagen, skikkelig opplegg hver eneste dag, ikke et ledig sekund til å puste.

Det tok oss heldigvis kort tid å innse at det var et stresshelvete for både voksne og barn. Vi følte ikke at vi gjorde nok, de følte vi gjorde altfor mye. Ting begynner raskt å smake tamt om man blir gåsestappet med det. Også gleder. Du gleder deg ikke like mye til et bad hvis bassenget ligger i hagen som hvis det ligger to hele dager i bil unna. Tro meg, jeg vet 😉

Derfor har vi i dag tatt en skikkelig hvileskjær.Vi har knapt nok forlatt huset og stort sett bare ryddet, men aldri har jeg sett barna mer aktive og samstemte i leken. Så la barna kjede seg litt, det har de bare godt av. Det høres kanskje banalt ut, men jeg tror det er viktig å ikke glemme verdien av å kjede seg.

Det er jo ikke slik at barn blir sittende og glo i veggen om man ikke aktiviserer dem. Nei, de gjør noe med det, de aktiviserer seg selv. Finner noe å leke med, finner noe å gjøre. Det må ikke være 17 sirkuselefanter rundt dem til enhver tid, det kan også bare være en pinne.

Har du noensinne hørt om et barn som kjedet seg i hjel? Neppe. Man leser derimot stadig om at barn og unge blir utbrent på grunn av høyt aktivitetsnivå. I foreldrenes paniske jakt på å unngå kjedsomhet, blir barna rett og slett utbrent, når alt de kanskje ønsker seg er mer tid med mamma eller pappa.

Og jeg kan forstå det, for barn trenger å slappe av de også, akkurat som oss voksne. Etter skolen, etter barnehagen og i ferien – det ikke være opplegg hver eneste dag. Barna vil ligge med beina høyt og nyte en kaffepause, de også. Det er lov å kjede seg, det er deilig å kjede seg, det er bra å kjede seg. Kjedsomhet gir ro, tid og rom for tanker. Kjedsomhet avler kreativitet.

I morgen skal vi på lekeland og det blir helt sikkert fantastisk, men i dag har vi kjedet oss og det var helt nydelig det også. Så fremfor å prøve å rekke alt i sommer, prøv heller å rekke litt mindre. Senk kravene, ro ned og gi barna mer tid. Dyreparken er der i morgen også, men tiden er bare her og nå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

* Følg Kjedehjerte på Facebook *

 

8 kommentarer
    1. Det er jo nettopp dette vi har prøvd å fortelle deg de siste dagene! 😀 Mannfolk vet du – må liksom finne ut det sjæl. ;o) Kos dere videre! :o)

    2. Haha! Jeg har hørt at den beste taktikken når det kommer til mannfolk, er å veldig diskré plante en idé i hodet på dem, gi det noen dager og la dem selv føle at de kom opp med ideen. Kvinnelig list på sitt beste 😉

    3. Enig! Noe av det beste med den evig lange sommerferien som barn var å ikke ha planer. For det er uten planer at en verden av lek, kreativitet og spontaniteten åpner seg.. Herregud så gøy vi hadde det! Vi bygget hytter i trær. Vi kastet dyner, puter, soveposer, og snop i trillebåren, dro den med oss ned i hagen vår, slo opp telt og campet utenfor. Undertegnede var selvsagt mørkredd, så mor lot kjellerdøren stå ulåst til frykten slo inn for fullt. Da var det bare til å gå inn å legge seg i sin trygge etasjeseng. Men hey, teltet stod det, morgenen etter. Så vi tok frokosten der i det minste. Vi var sammen store og små, der den ene ideen var gøyere enn den andre. Alt uten teknologi eller planlegging, ingen plan, annet enn å være ute og kose ræven av seg.
      Selvsagt kan det være greit å ha en liten plan, i det minste på hva man virkelig ønsker å få gjort ila ferien. For ferien er over på et blunk, og det (kanskje) verste i verden er å sitte igjen i august å tenke “søren, vi glemte å gjøre dét i ferien” eller “Ferien over allerede? Skulle ikke vi gjøre sånn og sånn i ferien? Til neste år kanskje”, og alle vet at “til neste år kanskje”, betyr aldri.. Kjed dere, ha noe på planen innimellom og nyt hvert minutt av ferien!:D Og, dette skulle aldri bli en lang avhandling. Men sånn gikk det når jeg ikke hadde noen plan 😉 😉
      God sommer!

    4. Mine foreldre har lært oss ungene at det å kjede seg ikke eksisterer. Jeg kan aldri huske at jeg har kjedet meg og vi var ingen familie som fartet rundt bestandig. Som mamma alltid sa at om vi sitter å snakker,strikker eller leser bok så kjeder vi oss ikke,men tvert i mot koser oss og kroppen får en etterlengtet hvile.Jeg er så glad for at min mor lærte oss dette og det er noe mine unger også lærer seg,de kjeder seg aldri men har derimot mange rolige gode stunder med bøker,leker og samtaler. Og blir det litt for tett innpå inne, ja da er bare å gå på utsiden av huset,se litt på blomster,sitte på tappa å snakke eller bare være til:) Ha forsatt en fin sommer,gøy å følge deg:)

    5. Jeg er litt enig i det du skriver. MEN om man lar barna være inne, må man ta konsekvensen av det! Dette handler ikke om at enten så er barna inne eller så er de ute. Men barnn roter så syyykt mye når de er inne. Dette kan sikkert variere litt fra barn til barn.Jeg vet ikke med dine barn, men mine barn… (Og jeg er ikke redd for å skrive det.).. ROTER. Jeg er sånn at etter jeg har stått opp og spist frokost, så MÅ jeg bare samle flokken og ta dem med ut. Ellers så ser det ut som det har vært krig her. rett og slett. Mine er 3 og 7. 3 åringen min trenger ryddekurs! Jeg vet ikke om du har lest: Når alle sover.. Men sønnen min er Boba. =/ Akuratt nå går han rundt med en stol som han har satt oppned så later han som om det er en støvsugerbil…. Har ikke mangel på fantasi ivertfall..Ha en fortsatt fin sommer!
      Mvh Mette

    6. Kjenner meg igjen i mye av tankegangen, MEN – desverre er det ikke slik at alle unger er “selvgående” hele tiden. Vi bor også et sted uten mye unger i nærheten, og selv om vi har trampoline og trær å klatre i så kan dagene bli lange. Og der kommer IPaden inn. Jeg kapitulerer mer enn jeg burde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg