Peter svarer leserne #5: “Helvetes møkkaunger”

Jeg har et ganske høyt tak når det kommer til kommentarer, men dette ble i meste laget…


 

HelvetesMøkkaunger skriver:

– “Problemet er at småbarnsforeldre synes verden skal stoppe opp og ta hensyn til dem, bare fordi de har knulla litt og klemt ut en liten snørrmaskin. Det er enkelt, kjøp en pakke med kondomer. Eller få barn og hold kjeft. Ingenting irriterer meg mer enn masete småbarnsforeldre som mener at jeg skal ta hensyn til deres liv og barn. Jeg tror ikke det mulig å drite mer i det enn jeg gjør. Jeg tolerer såvidt mine egne barn, så forestill deg hva jeg synes om andre folk sine barn.

Bare se på denne vitsen av en tekst du har skrevet, før hadde du ikke barn men nå har du barn og da forstår jo du alt, ikke sant. Alt forandrer seg med barn og barna er viktigst og bla bla bla bla. Også forteller du verden om det. Som om verden bryr seg. Ungen din var sjuk sier du? Og hva så? Det er ditt problem og du trenger ikke spre det utover.

Det er rart, folk får barn også slutter hjernen å fungere. De går fra nogenlunde oppegående mennesker til idioter som kun maser. Og en annen ting, når du er på butikken og den lille snørrmaskienen din setter igang og skriker og bråker så er det best at du får den til å holde kjeft. For hvis jeg er i nærheten og du ikke gjør noe, så gjør jeg det. Egoistiske kravstore møkkafolk, det er det småbarnsforeldre er.”

 

Kjære “Helvetes Møkkaunger”. Det første som slår meg når jeg leser dette, er et gammelt ordtak som går som følger: “De reddeste bikkjene bjeffer høyest”.

For kom igjen, hvem er det du prøver å lure? Du skriver at du ikke bryr deg, men vet du hva? Du bryr deg. Kjempemye.  Du innser det kanskje ikke selv, men skal jeg fortelle deg to ting folk som ikke bryr seg ikke gjør?

1. De leser ikke pappablogger.

2. De legger ikke igjen kommentarer.

Du gjør begge. Ikke bare det, men du har lagt igjen en lang kommentar på et innlegg jeg postet for over 5 måneder siden! Selv ikke jeg leser så gamle innlegg på min egen blogg. Det ironiske er at du først skriver at du har egne barn og deretter skriver at småbarnsforeldre er egoistiske, kravstore møkkafolk. For, min gode mann, hva gjør det deg til? 😉

Men ok, la oss holde oss til saken. Du er kjempesur på småbarnsforeldre som mener at barna deres er verdens midtpunkt. Akkurat der kan jeg til dels være enig med deg. For småbarnsforeldre ER irriterende på den måten. Ikke skal de være med på fest, ikke kan de prate om noe annet enn barna og gud forby at du står i veien når de kommer rullende med barnevogna.

Men vet du hva? Sånn er livet. Bare å bite i det sure eplet og begynne å lete etter søtsmaken. For hvem bryr seg om å være sistemann på fest når man sammenligner med følelsen av å se barnet ditt komme løpende mot deg som et eneste stort smil med åpne armer når du henter i barnehagen? Dette vet du jo alt om, som både har egne barn og leser pappablogger på fritiden.

Jeg har faktisk skrevet om dette for veldig lenge siden i innlegget “Blir man kjip av å få barn?”. Innlegget ble skrevet i februar 2014, så det overrasker meg ikke om du nylig har lest det også 😉


“Egoistiske, kravstore møkkafolk!”
 

Jeg kunne helt sikkert latt meg provosere av den særs uraffinerte språkbruken din, men det er sikkert bare en liten identitetskrise. Ingen fare, kjære deg, det er helt normalt. Vi har alle vært der, jeg vet at jeg har vært gjennom et par i hvert fall. For det er rart å gå fra å være den viktigste personen i sitt eget univers, til plutselig å stå i kulissene og trekke i tråder. Fra å være kongen på fest til å bli en flaskekokende målskive for gulp og blåbæryoghurt.

Men fremfor å bruke så mye energi på å late som om du ikke bryr deg, kan du ikke heller legge det samme engasjementet i å være den endringen du etterspør? Start en facebook-gruppe, start en blogg eller gå inn i politikken. Hva er det dagens småbarnsforeldre gjør feil? Hvordan kan vi gjøre det bedre? Kanskje du kan endre folks perspektiver og faktisk gjøre en forskjell, fremfor å sitte og syte nytteløst som en drittunge på nettet.

For å sitere legenden Michael Jackson: “If you wanna make the world a better place, take a look at yourself then make a change”. Eller for å sitere en annen legende, MMA-stjernen Conor McGregor: “Losers focus on winners. Winners focus on winning”. Du kan velge sitatet som passer deg best. Eller ta begge om du vil, helt sikkert greit med noe nytt i vokabularet uansett.

For en som tilsynelatende sitter med alle svarene, burde det være enkelt å få din stemme hørt. Det betyr ikke å kjefte på andres barn i butikken. Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror for eksempel det vil være mer nytte i å oppfordre folk til å delta på et foreldrekurs (anbefaler COS-kurs), fremfor å løpe rundt i nærbutikken og true 5-åringer.

Så med mindre du faktisk er villig til å endre din holdning eller gjøre noe med den ukulturen du misliker så sterkt, blir jeg pent nødt til å be deg om å følge ditt eget råd. Hva var det du skrev igjen? “Få barn og hold kjeft”.

/ 😉

55 kommentarer
    1. Hm. Jeg ville ikke hatt en sånn pappa som han du skriver til her, han høres ikke ut som han er noen koselig og snill pappa, men en som kjefter og smeller i tide og utide.
      Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke uhemmet digger alle mennesker som er under 120 cm høye, jeg elsker mine egne to høyere enn himmelen, men andres unger? Njah. Og mange småbarnsforeldre er latterlig selvopptatte – men besteforeldre er faktisk enda verre! Om du hadde vært ørevitne til en del av bestemødre vi har på besøk her på jobben min, det er altså av den største viktighet å ha det største, smarteste, klokeste og flinkeste barnebarnet! *haha*

    2. Noen mennesker altså 😱 Hadde han vært min pappa ville jeg ikke følt meg så veldig ønska tror jeg… og jeg ville vært veeeldig flau over at pappaen min hadde en slik holdning.
      Han høres ut som en usikker 17åring! Rett og slett!
      Veldig bra svart peter!
      Greit vi mammaer og pappaer lever i en foreldrebobøe, men vi gjør tross alt verdens viktigste jobb! Vi skal oppdra små mini mennesker, og det er en krevende og alt oppetende jobb. Men verdt hver en eneste irritasjon, tåre, bekymring og frustrasjon! For hvert smil, hver latterkule så glemmer man alt det andre.
      Og hadde han der sintemannen kommet på butikken for å få mitt barn til å holde kjedt, ja da tror jeg at jeg hadde fått han til å holde kjeft! Nå er drt veldig sjeldent at mine barn blir vrange på butikken, men det hender! Er de trøtte, slitene, sultene og i rette humøret så skal det lite til.. g hadde da en sint og sur mann kommet for å sette barna mine på plass, ja da hadde han fått høre det!
      Så heia peter! Og heia alle mammaer og pappaer! Dere alle gjør en fantastisk jobb! Og jeg føler med dere hver gang barna får ett raseriutbrudd offentlig, for det finnes så mange umodene frekke og EGOISTISKE mennesker der ute..

    3. Wow. Jeg bøyer meg i støvet over det FANTASTISKE svaret ditt! Kjente jeg både ble sjokkert og provosert av kommentaren hans, men dette svaret nailet du 😀

    4. Takk for at du alltid har et solid comeback på sånne kommentarer. Jeg digger måten du skriver på! Humor, spydighet, ærlighet og omsorg. Alt i en pakke. Kinderegget kan bare gå å legge seg:)

    5. Knockdown!! 😉
      En kan si mye om barn og småbarnsforeldre, men altså -uten barn hadde jo faktisk ikke verden gått fremover. Det hadde stoppet opp. Så det er bra noen “knuller litt og presser ut små snørrmaskiner”. Og ekstra bra er det når de små snørrmaskinene får foreldre som lever og ånder for dem, og oppdrar dem til å bli høflige voksne som ikke skriker til andres barn på butikken 🙂

    6. Herremilde, åpenbart at kommentaren til sinnataggen traff close to home hos deg, og dermed måtte forsvareres med tenner og klør. Jeg har tenkt det samme som han når jeg har sett denne bloggen tidligere, og føler det var på tide at noen sa det, om så Sinnafar sa det på en noe infantil og lite effektiv måte. Det er ganske åpenbart at du tror alt dreier seg om deg og ungene dine, og at du virkelig ikke har noen ekte selvfølelse, som bevises av den tunge identifikasjonen som forelder. Hvem er du egentlig hvis du tar bort papparollen? Du aner ikke – værre rådløs. Du hadde vært så fortapt i verden at du hadde lagt deg ned for å dø. En høyest essensiell rolle det er ganske åpenbart du aldri kommer til å kunne tilby barna er å være et maskulint forbilde – noe som er ytterst nødvendig for å få fornuftige, empatiske barn.
      Og dere som sier ting ang sinnafar som “Ikke en pappa jeg ville hatt” hva vet vel dere? Han slår meg som en ærlig og jordnær fyr som irriterer seg over grenseløse og destruktive ego i andre, en fyr som for alt vi vet kan utgjøre en veldig god, fornuftig far. Det er mye mer skadelig og dille for mye med ungene, det vil bare resultere i at de føler seg veldig spesielle og står i fare for å utvikle visse narsissistiske personlighetstrekk mm.
      Skal du dra enda et “shit-move” og vie et eget innlegg til denne kommentaren jeg skrev på 3 minutter hvor du bruker 2 timer på å bryte den ned og svare ordentlig for deg, hvor du påpeker din overlegne raffinerte språkbruk og sitererer “legender” for å forsvare den skjøre realiteten din? Du innser at innlegget du skrev for å forsvare deg mot kommentaren til sinnafar bare er godt pakket inn aggresjon, noe som gjør deg helt lik han(bare feigere) og ikke en dytt bedre? Jeg er forsåvidt litt sint og giftig selv til tider, men dette er til syvende og sist godt ment. Tough love, brother.

    7. Han der tror jeg jeg har møtt ute. På McDonalds, sammen med en liten tass på 3-4 år som klatret litt rundt. Denne lille poden fikk krass beskjed av faren sin om å sette seg ned, og det lød slik: Nå setter’ru ‘rei ned før jeg slenger’rei ned.
      Det var sikkert en hyggelig pappadag for den lille fyren.
      Ellers er selvfølgelig barna verdens midtpunkt. De skal jo for pokker oppdras til å bli trygge, selvsikre og velfungerende voksne – noe den fyren der tydeligvis ikke ble. Han får sende regninga til foreldrene sine. De har tydeligvis gjort en slett jobb.

    8. Tja…
      Noen har knu**et og presset ut “HelvetesMøkkaunger” også en gang i tiden. Det var nok en tabbe av foreldrene, siden vedkommende fremdeles er en helvetes møkkaunge. 🙂

    9. Helt enig med deg 🙂 og ler litt av de der sinnafolkene der ute. Men én ting ertdet en kjerne av sannhet i, som en annen også nevner her i en kommentar. Dagens foreldre har en tendens til å veldig ofte knytte sin identitet til foreldrerollen. Ikke bare fordi de har en blogg som heter pappa….et eller annet eller Mamma….et eller annet, men sånn generelt. Og jeg er en av dem så jeg er ikke sugmaget 😉 Har bare fundert litt på det i det siste. Hvor utrolig opptatt vi ofte er av foreldrerollen, at vi er stolt av å ha fått barn, stolt av å ha barn, osv. Alle har jo fått barn, alle steder og til alle tider. Det er ikke akkurat en prestasjon… Men stolt over barna våre, det syns jeg heller vi skal være. Og gi dem selvtillit og trygghet.

    10. Hvorfor bruker du tid og plass på bloggen til å svare disse få grinebiterne? Det er jo en helt klar overvekt av de positive tilbakemeldingene!:)
      At du hever deg over den type språkbruk er kanskje en sannhet med modifikasjoner;p Eneste forskjellen er jo at du bruker avanserte hersketeknikker og finere innpakkede stikk istedenfor direkte ufint språk.

    11. Jeg synes ikke at peter tenker at han og hans barn er midtpunktet i verden.. Men selvsagt skriverhan om det hans liv handler om og selvsagt vil han skrive om at ungen er syk fordi det er viktig for han. Veldig mange av de som leser denne bloggen er enten småbarnsforeldre eller vil gjerne bli det etterhvert og synes det er spennende å lese om hans liv.hvorfor gå inn og lese på en blogg ofte hvis du har null interesse av å lese om småbarnslivet..
      Selvsagt så vil bloggere virke selvsentrerte ettersom de skriver om eget liv og seg selv..

    12. Herregud.. er selvsagt bedre å dille med unher enn å ikke vise tålmodighet, oppmerksomhet og kjærlighet.
      Barn som IKKE blir dilla med får nok MER aggresjonsproblemer (noe jeg sett selv hos folk jeg kjenner) og vil nok alltid føle at mamma og pappa er der. Den følelsen hjelper veldig på selvtilliten til en person. Du er faktisk ikke alene i verden..

    13. Æsj, avslørt 😉
      Nei du jeg synes faktisk det er fint å svare folk som kommer med slike kommentarer, både til skrekk og advarsel om hvordan man oppfører seg i et kommentarfelt, men også fordi jeg ønsker å besvare det de faktisk lurer på eller gi et lite stikk tilbake.

      Jeg får jo rundt 99% positive tilbakemeldinger som du sier og jeg svarer på disse også og lager innlegg av dem, men det blir litt rart å lage innlegg ut av rosende kommentarer hele tiden, hehe. Tenker også at det er mest å ta tak i i en kommentar som dette. Kanskje kjenner jeg meg til dels igjen i det han/hun skriver, for det var jo litt slik jeg tenkte før jeg selv fikk barn. Om enn formulert en smule annerledes 😉

      /highfive!

    14. Hei Chris!
      Næh, egentlig ikke, men som mann kjenner jeg at når noen kommer inn på min blogg og slenger om seg med store gloser, må de forvente å tilsvarende svar tilbake.

      Jeg mener absolutt ikke at alt handler om meg og barna mine, snarere tvert imot har jeg gjort barna mine mer anonyme på denne bloggen og prøver å skrive om ting som er relevante for alle småbarnsforeldre og ikke bare min familie. Og hva gjelder meg, så er jeg fullt klar over at jeg egentlig er helt uinteressant for den gemene hop. Det er bare den gjenkjennelige situasjonen som er interessant 😉

      Synd du blander skitt og kanel her, for du har noen gode punkter underveis, men så roter du deg bort med personangrep om at jeg hadde lagt meg ned for å dø uten papparollen og at jeg ikke er et maskulint forbilde. Men akkurat det vil jeg faktisk takke deg for! For det har inspirert meg til å skrive et innlegg som skal hete “Hva er maskulin?” for i 2017 er det faktisk en interessant øvelse å se hva som er maskulint i våre dager. Er det han som banner mest og slår hardest, eller han som tør å vise seg sårbar? Jeg sitter absolutt ikke på fasit, men ikke tro at jeg ikke er maskulin bare fordi jeg svarer litt nedtonet på en aggressiv kommentar. Jeg har trent både boxing, ju jitsu, mma og kan helt sikkert ta deg i både håndbak og benk, men samtidig har jeg ikke noen problemer med å innrømme at etter at jeg fikk barn har jeg blitt et følelsesmessig kaos som kan finne på å sippe av Golden Buzzer-øyeblikk på youtube.

      For øvrig enig med deg i at det er sjofelt å si at HelvetesMøkkaunger (vi antar at det er en mann) fremstår som en dårlig far, for det har vi ingen anelse om. Men la oss være ærlige: He had it coming. Når du skriver at du såvidt tolerer dine egne unger, må du regne med å få reaksjoner.

      Også enig i at man ikke skal dulle for mye med barna. Der er jeg enig med både deg og “HM”, for jeg mener faktisk at det er lov å være streng og jeg er nok langt strengere enn mange tror, og også der har jeg et innlegg på trappene.

      Jeg synes ikke det er et shit-move å svare på en såpass breial kommentar. Tvert i mot er jeg ganske stolt av meg selv som klarte å holde meg i sæla, tross den litt indirekte trusselen mot slutten der. Og uansett: Hvorvidt jeg velger å skrive en rask kommentar, bruke 2 timer på et eget innlegg eller 20 timer med en egen youtube-serie i svart hvitt og fine farger for å besvare deg, er vel i all hovedsak opp til meg? For å fortsette min endeløse tirade av rare sitater, denne gangen fra den “legendariske filmen The King´s speech: “My castle, my rules” 😉

      Dette med overlegen raffinert språkbruk var dine ord, ikke mine, men jeg takker deg, hehe. Men jeg skal love deg Chris, at da jeg først startet å skrive på svaret til “HM” var det ikke mange pene ord å finne, men som blogger kan jeg nesten ikke tillate meg å svare i affekt. Jeg synes det er uproft, dessuten prøve jeg å finne poeng i det folk skriver, om enn hvor uraffinert. Om jeg skulle svart på samme lest, ville det blitt som… (Hmm… flere legender jeg kan referere til? Ja!) da Eric Cantona tok flykick på en tilskuer. Hvis jeg ikke klarer å heve meg over de verste usaklighetene og svare på en skikkelig måte, har jeg tapt. Så trenger vi ikke være enige om det altså, men det er nå i hvert fall sånn jeg ser det 🙂

      Takk for god kommentar (som tok meg minst 20 minutter å svare på, hehe)
      /highfive

    15. Altså, dette er DIN blogg, og med en bloggtittel som “Pappahjerte” så er det vel naturlig at du skriver om DITT liv som pappa? Det er valgfritt å lese denne bloggen, og jeg tipper at du ikke har for vane å ta med deg megafon rundt omkring for å fortelle omverdenen om hva som foregår med ungene dine. Klart småbarnsforeldre kan være irriterende til tider, men det kan jaggu resten av befolkninga være og!

    16. Ja, det er viktig å være PK og innynde seg hos singelmødrene som leser bloggen i tilfelle man skulle trenge en senere.
      Men man bør holde seg langt unna singelmødre, alt de er ute etter er å sikre seg selv og avkommet sitt.
      Dont be a fool! Hold singelmødrene godt på avstand!

    17. …..det skremmende er at den der sure holdningen,høyst sannsynligvis kommer til å gå i arv.. evig karusell av gift som forpester andre sin hverdag… det må vell være likestillt til hans egne meninger.. hvorfor skal hans sure bitre liv tas mer hensyn til enn hjernedøde småbarnsforeldre?
      ..bedre i tåka -og lykkelig, enn generelt bitter på livet og alle man møter på veien.. .

    18. “Det er mye mer skadelig og dille for mye med ungene, det vil bare resultere i at de føler seg veldig spesielle og står i fare for å utvikle visse narsissistiske personlighetstrekk mm.”
      Kjære alle sammen: SLUTT å tro at omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet til barn gir bortskjemte narsissistiske voksne! Slutt. Med det samme! Det er ikke negativt at ett barn vokser opp og føler seg spesiell. Man kan ikke skjemme bort ett barn med kjærlighet. Og for å understreke mitt poeng:
      ABB fikk blant annet diagnosen narsissist. Og han kan vel ikke sies å være det mest suksessfulle, empatiske menneske som har tråkka på den planeten her. Gjør meg en tjeneste å les om hans oppvekst. Og prøv å gjett: tror dere moren hans overøste han med kjærlighet, eller tror dere hun ignorerte han og mislikte han? Kan gi dere ett hint: Når hun gikk gravid, uttalte hun at hun bar på en djevelunge som sugde livskraften ut av henne. Står om oppveksten hans i db.no eller VG! God lesning!
      Satser på oppmerksomhet og kjærlighet for mine barn jeg!

    19. Ikke spesielt smart å skrive at du så vidt tolererer dine egne barn !!! Burde denne mannen i det hele tatt ha barn . Kjenner at det provoserer meg . Han var sikkert en sikkelig møkkaunge selv .

    20. Apropos butikk og andres unger. Jeg jobber i en klesbutikk som blant annet selger barneklær. Noen ganger kommer foreldre med barn som bråker eller løper mye rundt eller roter osv. Jeg venter alltid på at de skal bli snakket til av foreldrene, men ofte skjer ikke det. Syns du da det er greit om jeg gjør det, ber dem om å slutte f.eks? Har ikke barn selv, så blir usikker i slike situasjoner, for vil ikke at foreldrene skal tenke “fremmede skal ikke oppdra mine unger, jeg kan snakke til de selv om jeg vil” og bli fornærmet rett og slett.

    21. Heisann
      I bunnen og grunnen så tar jeg ingens side i denne saken, helt klart en person som ikke hører hjemme her. Hovedsaken for meg her er egentlig at dette brukte å være en positiv og avslappende blogg som var hyggelig å lese.
      Etter att disse “petter svarer leserne” har blitt til, der du svarer sinte folk, så synes jeg ikke det er noe hyggelig her lengre.
      Jeg leser helst en hyggelig blogg med et lite blikk inn i noens hverdag og avogtil lære seg noe nytt. Men uten hat og dritt snakk fra begge sider av skjermen.
      Beste hadde vært om disse kommentarene hadde blitt slettet og glemt. Det er alltid noen som ikke er enige, og de burde bli slettet istedet.
      For det er jo disse som blir vinnerene i saken når de får et helt blogg inlegg dediktert til seg selv.
      Håper på forandring.

    22. Jeg synes også det er veldig rart å frykte at man gir barna for mye kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg tenker det er mer naturlig å frykte det motsatte. Samtidig mener jeg at det er viktig å også være rettferdig streng mot barna, så de ikke vokser opp til å tro at de eier verden, men dette er vel alle egentlig enige om. Jeg tror folk flest har mest igjen for å passe på seg og sitt og ikke være så opptatt av hva alle andre gjør feil (i deres øyne). For er det én ting som er sikkert hva gjelder oppdragelse av barn, så er det at ingen barn er like og ingen sitter på fasit 🙂

    23. Heisann Alexandra! Takk for ærlig tilbakemelding 🙂
      Helt enig i at dette skal være en positiv og avslappende blogg og det har ikke egentlig vært meningen å bare svare på negative kommentarer i “Peter svarer leserne”. Det har bare falt seg naturlig, da disse kommentarene har lett for å engasjere. I tillegg har jeg ikke fått så fryktelig mange positivt ladede spørsmål å besvare i det siste.

      Det beste hadde sikkert vært å la slike kommentarer skli, men samtidig så synes jeg at jeg må få svare for meg når noen kommer inn på min blogg og slenger med leppa. Men jeg prøver å gjøre noe konstruktivt ut av svarene, slik at det skal ha nytte for alle, ikke bare den ene personen jeg adresserer.

      Men jeg skal bli flinkere til å bruke spalten til å svare på positive kommentarer også, for først og fremst skal jo denne bloggen være en lun kosekrok, ikke en boksering.

      / Ha en fin lørdag!

    24. Hei Tina!
      Det er et kjempegodt spørsmål og jeg skjønner at du spør. Jeg mener at det absolutt må være mulig å si ifra, spesielt hvis barna er til sjenanse og bryderi i din butikk. Det er en hårfin grense å balansere på, så du må nok regne med at foreldrene kan bli provosert, for som du sier “fremmede skal ikke oppdra MINE unger”, men det må være lov hvis det gjøres litt diskré og med respekt. Å buse ut slik HelvetesMøkkaunger foreslår tror jeg bare skaper problemer, men å ydmykt spørre om det er mulig om de kan dempe seg litt, må være lov. Dette for situasjoner som er til sjenanse for andre eller som skaper problemer for dere ansatte. Men jeg skal absolutt ikke si at der lett, for sånne situasjoner er vanskelige. Har ingen fasit dessverre, men du har i hvert fall min velsignelse til å prøve. Lykke til 🙂

    25. Jeg er helt enig med han fyren som skrev det (om deg/bastarden din)
      Hater unger osv selv
      Du er faen meg patetisk med patetisk familie liv.
      slutt å blogg om deg og dine horer og bastard 🙂
      Piss Off 🙂

    26. Svar til Chris over her:
      Et maskulint forbilde er ikke synonymt med et godt forbilde. Som Peter skriver i svaret, vil jeg si meg enig i at det å være sårbar er en veldig maskulin egenskap. Det er modig og tøft å tørre å vise seg sårbar som mann.
      Jeg vokste opp med en far som hadde samme tanker som deg. Han trodde han var verdens beste pappa som viste seg tøff, modig og som skulle få meg til å bli like tøff. I dette tilfellet var dette uttrykt som fysisk og psykisk vold, og jeg ønsker ingen kontakt med denne mannen i dag og sliter med PTSD nå som voksen. Jeg greide ikke å vokse opp i et hjem der det ikke var tillat å vise følelser, der alt handlet om å vise seg fra sin beste side hele tiden og hvis man lekte litt for høylydt fikk jeg kjeft.
      Det er ikke sikkert det var det du mente med et “maskulint forbilde”, selv om det var det for meg. Barn er små, skjøre og naive mennesker som må behandles med kjærlighet og omsorg for å kunne vokse. Når barnet føler seg trygg hjemme, vil det ønske å utforske mer når det vokser til å bli “tøff og modig”. Men ingen barn kan vokse mentalt og være modige i seg selv uten en trygg havn, og dette er foreldrenes største rolle.
      Så heia deg Peter, jeg håper mange menn har deg som forbilde og ser at man kan være en god pappa, omsorgsperson og maskulin manne-mann samtidig. Det handler om tilpasning. Hvis du som mann har et behov for å være mann og maskulin, gå ut med kompisene dine eller ha vill og maskulin sex med kjæresten din – ikke ta det ut over barna!

    27. Amen til svaret ditt lenger opp! Autoritative foreldre er tingen! Streng, men varm!
      Unger blir ikke uoppdragne av for mye kjærlighet, unger blir uoppdragne av mangel på oppdragelse.
      Liten avsporing der altså.. 😂

    28. “Barn er små, skjøre og naive mennesker som må behandles med kjærlighet og omsorg for å kunne vokse. Når barnet føler seg trygg hjemme, vil det ønske å utforske mer når det vokser til å bli “tøff og modig”. Men ingen barn kan vokse mentalt og være modige i seg selv uten en trygg havn, og dette er foreldrenes største rolle.”
      Fantastisk skrevet i denne kommentaren. Denne kopieres og lagres {3

    29. Selvom det var langt fra verken ditt (peter) eller dusten’s poeng, så må jeg bare si… At jeg blir kvalm av mennesker som syter over småbarnsforeldre fordi de ikke vil være med på fest, må dra hjem tidlig etc… Skjønner ikke alt maset – enten jeg har barn eller ikke, har jeg ikke noe oppmøteplikt.. Jeg ser meg heller ikke som “kjip” – jeg hadde derimot forstått det dersom jeg forlangte at andre IKKE skulle dra på fest (og heller møte meg på kafe på dagtid mens normale mennesker er på jobb).. Kan ikke forstå at andre mener det er så synd i de fordi småbarnsforeldrene blir hjemme… Stikk på fest uten de og bli hakket mer selvstendig – småbarnsforeldre har sine egne barn de må holde i hånda og følge på ulike ting.

    30. Jeg flira litt for godt av denne setningen: “Det er rart, folk får barn også slutter hjernen å fungere.” Jeg tror nok ikke det var meningen, men i et forsøk på å slenge dritt om andre klarer HelvetesMøkkaunger å gjøre narr av seg selv! 😀
      (Når jeg ser negative kommentarer enten det er på blogger, youtube (<- youtube er jo yngleplass for negative kommentarer!) eller andre steder, tenker jeg at det må være utrolig slitsomt å ha et så negativt syn på verden!)

    31. Når du legger ut svar på negative kommentarer du får, syns jeg det hadde vært mye mer å være stolt av om du kunne gjort det uten hersketeknikkene. Føler det mister litt av effekten når du svarer på en like syrlig (men bedre innpakka) måte. Argumenter heller saklig hvorfor noen tar feil, i stedet for å latterliggjør deres meninger og synspunkter. Det er lov til å mene forskjellige ting, og argumenter, på en sivilisert måte.

    32. Et noe lignende spm som over her. Da jeg parkerte bilen min og skulle inn til byen, kom en mor og en sønn tilbake til sin bil. Sønnen gikk der og SPARKET steiner. Jeg var selvfølgelig redd han skulle treffe min bil og sa tydelig at han ikke fikk lov til det. Moren så litt rart på meg. Ærlig talt? Såpass mener jeg dagens foreldre skal fortelle ungene selv. Det er flaut når en fremmed jente på 20 år må gjøre det!

    33. HM høres ikke ut som en med empati eller kunnskap om barn til tross for at personen har barn selv. Enten er han/hun et troll eller har det tungt med seg selv og er bitter for små ting. Nei, altså andres barn er andres problem men en gunnleggende forståelse må jo til for å ikke være en pur drittsekk. Ler av folk som skriker om negativ oppmerksomhet verre enn et barn…gratulerer så mye og håper dette har gjort livet ditt bedre.
      Altfor for få som vet om og deltar Circle of Security, burde vært obligatorisk.

    34. Åå kjære anonym,
      Tusen tusen takk for denne kommentaren! Så trist å høre at du opplevde en tøff barndom, men så fantastisk å lese hvilken innsikt du har og hvordan du kan vende din egen vanskelige opplevelse til noe godt for dine egne barn og/eller andres.

      Må si meg enig med Mia, denne delen av kommentaren din skal jeg kopiere, lagre og bruke:

      “Barn er små, skjøre og naive mennesker som må behandles med kjærlighet og omsorg for å kunne vokse. Når barnet føler seg trygg hjemme, vil det ønske å utforske mer når det vokser til å bli “tøff og modig”. Men ingen barn kan vokse mentalt og være modige i seg selv uten en trygg havn, og dette er foreldrenes største rolle.

      <3 <3

    35. Ville det ikke bare være lettere for deg å slutte å lese denne bloggen..? Hvis du hater barn og synes denne bloggen er patetisk, hva i all verden gjør du her da? Kjøttløk.
      Ikke la døra smelle deg i bakhodet på vei ut, da.

    36. Ser at min mening allerede er skrevet i andre kommentarer, så dette er snarere en ekstra stemme. Heller ikke jeg er umåtelig begeistret for innleggene der du svarer leserne. Leste bloggen daglig før, hvor denne fremstod som en varm og vittig blogg med spradiske filosofiske betraktninger, til å bli farget av hevnlystne svar og subtil latterliggjøring. Liker ikke det og synes det er synd å si at jeg besøker denne bloggen langt sjeldnere etter at disse svarene begynte å komme. Dessuten, du får siste ordet i alle innleggene dine og jeg synes ikke det er en god ting at den som blir angrepet/svart ikke kan generere et nytt svar. Synes dermed dette opplegget ikke tjener bloggen din annet enn at du muligens får ut frustrasjon?

    37. Den aller første bloggen jeg begynte å følge for noen år siden var din. Jeg digget humoren din og gledet meg til hvert innlegg. Etter hvert har jeg ramlet litt av. Er sjeldent inne å leser på bloggen din lenger. Du har fått mange fine kommentarer opp igjennom og jeg tenker kanskje du har blitt litt høy på pæra? Det er kanskje derfor du blir litt hårsår også når det kommer kritikk mot deg. Du går rett i forsvar. Du har valgt å utlevere livet til deg og dine to barn i det offentlige rom. Det vil komme ros, men det vil også komme ris. Det er ikke til å komme utenom. Kan ikke du, som mange andre bare skrolle forbi dem, i stedet for å lage innlegg om det? Jeg savner den hyggelige bloggen det en gang var. En ydmyk Petter med humor og glimt i øyet.

    38. Heisann Lene,
      Neida, har ikke blitt høy på pæra, men synes folk som skriver slik som HM, fortjener å få et svar. Synes absolutt ikke mitt svar var veldig defensivt, ei heller tok jeg meg veldig nær av hva vedkommende skrev, men når noen slenger om seg med så mange ufinheter, må de forvente å få passet sitt påskrevet.

      Ser ikke helt hva i det svaret som tilsvarer at jeg er høy på pæra, men det er jo kanskje litt vanskelig for meg å vurdere siden jeg er veldig inhabil hva gjelder å vurdere meg selv, haha!

      Det er uansett ikke så mange innlegg som dedikeres til slike innlegg. Husk at jeg skriver 1-2 innlegg hver eneste dag, så at jeg har laget typ 3 innlegg totalt der jeg svarer på slike kommentarer er vel ikke så ille. 99 % av innleggene er vennligsinnet tøys, fjas og familiekos 🙂
      /highfive

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg