Jeg har blitt min egen kjøreskolelærer

/ Annonse //

Konkurransen om å være familiens beste sjåfør har tatt en uventet vending!

Som du kanskje vet eller ikke vet, så er Christina og jeg midt i en konkurranse der vi kniver om å være familiens beste sjåfør. Dette gjør vi i samarbeid med SpareBank 1 og deres Smart bilforsikring, et helt genialt produkt som gir deg bedre pris på bilforsikringen din basert på hvor god flyt du har i trafikken.

Dette gjøres ved at man installerer en smartplugg i bilen som følger med på bråbremsing, akselerasjon og hard svinging. Data fra smartpluggen lastes inn i appen Spinn og der får man resultatene svart på hvitt. Kjørescoren viser din daglige score i en kalender, slik at det er mulig å følge med på hvordan man utvikler seg over tid.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Liten smartplugg, stor betydning.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
100 av 100 på brems? Wohooo! Men 86 på gass, da… hupps.
 

I utgangspunktet skulle vi egentlig ha en konkurranse mellom Christina og meg for å se hvem av oss som kjører med best flyt og dermed sparer familien for mest penger, men etter at smartpluggen kom på plass har jeg innsett at resultatene egentlig blir litt feil. For jeg jukser!

Eller det vil si, jeg kjører jo ikke sånn jeg pleier å kjøre når jeg vet at smartpluggen måler alt jeg gjør. Jeg kjører roligere, gasser på saktere, bremser jevnt og rolig, og prøver å unngå alle brå bevegelser. Det er litt som å være på jobbintervju eller å ha en kjøreskolelærer i bilen.

Eller enda verre: Jeg har blitt min egen kjøreskolelærer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Har du testet bremsekraftforsterkeren da, hmmm?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kjørelærer´n tar notater..
 

Jeg kan hele tiden høre hvordan jeg evaluerer meg selv og noterer små og store blemmer i notatboka. Derfor føler jeg også at jeg hele tiden må oppføre meg eksepsjonelt og vise meg fra min beste side. Og det virker!

Jeg kjører med stadig bedre flyt, kjørescoren min blir bedre og bedre, og jeg merker at det er mer behagelig å sitte på med meg selv. Og det morsomme er at jeg merker at jeg kjører bedre også i den andre bilen vår som ikke har smartplugg. Altså er det ikke bare juks, men det funker faktisk! Jeg er i ferd med å bli en bedre og tryggere sjåfør 🙂

For hensikten med smartpluggen er selvfølgelig ikke å ha det moro med å evaluere seg selv i trafikken, men å kjøre med god flyt for dermed å være en tryggere og bedre sjåfør. Bilister med flyt forårsaker nemlig statistisk sett færre ulykker, og dette belønner SpareBank 1 med å senke prisen på bilforsikringen. Ganske enkelt genialt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En bedre sjåfør enn i går 🙂
 

Enda ligger jeg noen hakk bak Christina i løypa, for hun kjører mykt og elegant som en ål i en bøtte med smør, men for hver dag som går blir forspranget litt mindre.

Men uansett hvordan det måtte gå, er det fint å vite at jeg ikke bare kjører med bedre flyt og dermed er en mindre fare i trafikken, men at jeg i prosessen også sparer penger på bilforsikringen. Vinn vinn!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Les mer om Smart bilforsikring fra SpareBank 1

6 kommentarer
    1. I min jobb ser jeg hvor lite som skal til og hvor fort det kan gå galt i trafikken. Å kjøre forsiktig, holde god avstand og tilpasse farten etter forholdene er derfor noe jeg er svært opptatt av. MEN, denne dingsen synes jeg virker veldig overvåkende? Hva logges hos forsikringsselskapet? Jeg ville nok ikke kjøpt den. Det er også litt trist vist prisen på forsikringen er årsaken til endret kjørestil. Men, på en annen side, whatever works? Vi ser jo dessverre at det trengs. Dessverre tror jeg også at værstingene, de som faktisk burde hatt dette produktet, har holdninger som gjør at de neppe vil kjøpe produktet?

    2. Hvor monterer du/plugger inn den saken der?drittkule bilder,man er seg selv lik er det vel noe som heter😄

    3. Hei Katrine! Dingsen er absolutt ikke ment til å overvåke, derfor følger den ikke posisjon, hastighet, GPS eller lignende. Den måler bare hvor god flyt det er på kjøringen 🙂 Man kjøper ikke dingsen egentlig, den følger bare med som et verktøy til Smart bilforsikring.

      Prisen på forsikringen er ikke hovedsakelig årsaken til endret kjørestil, men et godt insentiv. Som en belønning for en jobb godt utført 🙂 Og som du sier: Whatever works. Og for meg funker det faktisk, kanskje fordi jeg er et innbitt konkurransemenneske. Men det er faktisk en øyeåpner å se at man scorer lavt på f.eks bråbremsing og harde svinger når man vet at det potensielt øker faren for ulykker.

      Selv verstingene i trafikken må vel være opptatt av å spare penger, så kanskje det kan være insentivet de trenger for å skaffe seg denne bilforsikringen? Ikke vet jeg, men jeg liker initiativet og måten SpareBank 1 har gått frem for å prøve å gjøre en forskjell 🙂

      Highfive,
      Peter

    4. Takk for det, men må innrømme at de er photoshoppet en smule, haha! 😉
      Smartpluggen settes inn i noe som heter diagnoseporten. Her er litt info om den, hentet fra SpareBank 1 sine nettsider:

      “Bilprodusentene åpner opp for å hente ut data fra bilen gjennom diagnoseporten. Dette er en standardisert port i bilen som produsentene er lovpålagt å ha. Diagnoseporten er en kontakt i bilen din hvor smartpluggen skal settes inn. Den er som regel plassert under rattet og er ofte merket OBD (forkortelse for On-Board Diagnostics). OBD får data fra f.eks. motor og girkasse, og kan gi beskjed ved feil.”

      Håper det var til hjelp 🙂

    5. Første tur med Spinn på vei til jobb i dag 🙂
      Gass: 94 Brems: 100 Sving: 97
      Score: 97 🙂
      Sant som du sier, man blir sin egen kjørelærer og er lett på foten 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg