Lille gullkorn: Spørre pent

Vi spiser frokost og alt er ved det normale. Knekkebrød, sanasol, frukt og litt grønt. Barna sitter og gomler mens mamma og pappa drikker kaffe og prøver å våkne til live. Lillesnuppa lener seg frem og fisker til seg koppen sin. Titter nedi. Tar en slurk. Skuffelse. Bare vann å få.

Hun ser bort på mamma. Mamma vet hva som kommer. Hun kommer til å be om noe annet å drikke. Men mamma ser bare bestemt tilbake og viser ingen tegn til svakhet. Og lillesnupp er smart, hun vet når hun kommer til å tape.

Så hun snur seg mot pappa..

– “Pappaaaaa?”

– “Mjaa?”

– “Sjokkolademeeek?”

Så tilter hun hodet litt på skrå og setter opp sitt søteste smil. Det er utspekulert og det er sleipt. Jeg vet at hun bare prøver å manipulere meg, men jeg har gått i denne fella før.

Jeg vet at hun vet at jeg er det svakeste ledd, men denne gangen hjelper det ikke å være søt som sukkerspinn. Pappa har bestemt seg.

– “Sorry snuppis, men sjokolademelk har vi bare i helgene”.

– “Sjokkolademeeeek?” prøver hun seg igjen.

– “Nix, sorry, no can do. Bare i helgene, gitt”.

– “Væsåsniiiil?”

Jeg merker jeg begynner å bli svakere. Ordene hakker løs på fasaden som en øks. Men vi kan ikke begynne med sånne unntak midt i uka bare fordi pappa ikke klarer å si nei. Eller..? Nei, skjerpings Peter.

– “Sorry, jenta mi. Bare i helgene og bare når man spør veldig veldig pent”.

Jeg vet ikke hvorfor jeg la til det siste der, men det var vel bare munnen som prøvde å prate seg ut av situasjonen.

Men lillesnuppa har sett en åpning i rustningen, et svakt punkt, en akilleshæl. Og hun går for det. Først blir det stille et lite sekund og jeg tror jeg har vunnet, men så…

– “Pappaaaa?”

– “Mjaaaa?”

– “Veldig veldig peeeent?”
 


 

/ Smelt. Sjanseløs. Sjokolademelk. Vær så god.

* Følg Sjokkohjerte på Facebook *

8 kommentarer
    1. HAHAHAAAAA den har far i huset her å snubbla rett inn i… Å poden vet at får jeg ikke av mamma… som er sta som et esel…. så hører`u ikke lenge etter… Duuu pappaaaa…..
      Men nå har far lært seg å spørre : Har`u spurt mamma? Å hva sa mamma da???
      MEN det skal innrømmes at far har en tendens å gi etter når ikke mor er i nærheta 😀 😀 😀 merkelige greier d der med fedre og barn… 😀

    2. Nydelig! Nyt det så lenge du kan… Her går det mest i tekstmeldinger om dagen… ” Mutter??? Kan du vippse over 30 spenn til en Red Bull??? Pliiis???” Ikke like søte lenger 😉

    3. Mine 2 jenter har altid 5 oktaver høyere/lysere stemme når dei spør pappa om noe I forskjell til meg😂😂

    4. Jeg er 23 og spør fortsatt pappa med lys stemme som man bare bruker når man snakker til pappaen sin😊

    5. Du slipper nok ikke unna det der resten av ditt liv.
      Her vippes det litt på hodet og gis en stor bamseklem med dådyrøyne når man trenger litt ekstra penger eller noe 👍🏻 Vel å merke 25 år nå, og alltid lettere å få ja fra far

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg