Trass eller gorilla?

Har barnet ditt plutselig blitt besatt av mørke krefter? Slapp av, det er sikkert bare litt trass.

Closeup portrait angry child, Boy Screaming hysterical demanding, having nervous breakdown isolated grey wall background. Negative human Emotion Facial Expressions, body language, attitude, perception

For trassalder er noe av det rareste jeg vet. Det høres jo litt rart ut at barna plutselig skal komme i en alder der de klikker for hver minste lille ting. Har man ikke opplevd trassalder på nært hold er det lov å spørre seg om det faktisk finnes.

Men ta det fra meg som er på mitt andre barn: Ja, trassen finnes. Ved djevelens skjegg, snuskete dobørster og alt som er fælt: Trassen er veldig, veldig ekte.

Jeg hører de sier at man ikke skal kalle det trassalder lenger, men selvstendighetsalder. Jeg er ikke en av de folka. Selvstendighet impliserer at perioden har noe produktivt over seg. Det har den ikke, det er en skikkelig drittperiode. Og jeg mener at fremfor å sukre pillen med forfinede begreper, kan man like gjerne kalle en spade for en spade.

Jeg tror nemlig det kan være bedre for både barn og foreldre å slå seg til ro med at det finnes en slik periode, og puste med magen. For som foreldre vil man jo gjerne ha høflige, veloppdragne, pliktoppfyllende barn. Så når datteren din en dag klikker i vinkel fordi hun får et grønt glass istedenfor et gult, kan det være greit å vite at det ikke nødvendigvis er barnet som har blitt halvt gorilla eller besatt av mørke krefter. Det er bare litt trass.

Closeup Headshot side view Portrait Angry Child Screaming, fists up in air isolated grey wall background. Negative Human face Expressions, Emotion, Reaction, Perception. Conflict confrontation concept

Jeg husker i hvert fall at det hjalp meg veldig da vår eldste kom i en alder der verdensproblemer dukket opp for hver minste ting. Prating hjalp ikke, trøsting hjalp ikke, kjefting hjalp i hvert fall ikke.

Ikke noe å ta på vei for, ingen vits å ringe barnevernet og fortelle at man har feilet som foreldre. Det er bare litt trass.

La oss ta en typisk trass-situasjon: Du og barnet ditt skal ut døra. Du åpner døra og går ut først. Burde være grei skuring, men barnet ditt klikker i vinkel. Hyler og skriker om at du må komme tilbake, hun skal klare det selv, hun skal gå først.

For all del, du kan gjerne prøve å prate deg vei ut av det. Du kan stå på ditt og drasse barnet ut, men da må du være beredt på 30 minutters panisk apebrøl. Greia er at du snakker ikke egentlig til barnet ditt. Du snakker til trassen.

Bare gå inn igjen, lukk døra og se hva som skjer. Barnet åpner døra selv, går ut først og lyser opp som en sol. Alt er tilgitt, alt er glemt!

Det virker kanskje ikke logisk, men sånn er reglene i denne perioden. Normalt sett vet jeg at dette høres ut som et kjempedårlig råd som garantert gir barn som snurrer foreldrene rundt lillefingeren, men jeg mener at trassalderen må håndteres som et helt eget fenomen. Og i den perioden tror jeg man har alt å vinne på å være mer ettergivende. For en periode.

Med eldstemann husker jeg at jeg trodde vi hadde mistet taket. Han hadde tatt kontroll over oss og vi var tidenes dårligste foreldre. Men så plutselig en dag fikk jeg lov til å gå ned trappen først uten at hele verden falt i tusen knas. Trassen var over og jubelen sto i taket. Vi hadde fått godgutten vår tilbake.

Så følg mitt råd eller ikke, det er helt opp til deg, men det har i hvert fall funket for oss. For når datteren din som normalt sett er ei søt litta tulle, går inn i full vinkelklikk på badet fordi du har brukt feil tannkrem… Er det virkelig verdt å kjempe for? Trenger du egentlig å ta den kampen?

For alle aldre mellom 0-2 og 3-99, er svaret ja. Men under trassalderen? Nei. Skyll børsten, prøv igjen, problemet løst. For all del, du må gjerne prøve, men da vil jeg anbefale hørselsvern. Industristyrke.

Så slapp av. Du har ikke mislyktes som foreldre. Barnet ditt er ikke en umulig gorilla. Det er bare litt trass.

happy child girl with hands thumbs up

/ Enig? Uenig? Sleng igjen en kommentar 🙂

* Følg Trassehjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Du er evig optimist hvis du tror at treårstrassen er den eneste trassalderen. De kommer jevnlig i årene fremover. Sjuårs-, trettenårs-,syttenårstrassen osv osv 😉
      Og den er verre for hver gang 🤣
      Lykke til videre ☺

    2. Tusen takk for det innlegget, akkurat sånn har vi det hjemme nå, en 3 åring som vinkelklikker for det minste ting.
      Bra at det ikke bare er vi som har det så ille.
      Skal prøve dine råd, her har det gått på å snakke fornuft (som ikke hjelper)å kjefte litt (som bare gjør ting 100 ganger være) 😊

    3. Haha!😂 Har en på 3 år, så kjenner meg veldig godt igjen! Ikke alle kamper det er vits i å ta nå om dagen. En fasinerende og slitsom alder!

    4. Vi har en på 7. Vet ikke om det kan kalles trass, men han tester grenser noe enormt. Han gjør ting han vet han ikke har lov til, og vi må si nei, mange ganger, helt til han gir seg. Vi gir oss i hvert fall ikke. Og han kommer med argumenter om at på skolen har de lært at alle bestemmer over seg selv. Og vi forklarer at ja, du bestemmer over din egen kropp og dine grenser i forhold til den, men det er vi som setter grenser i forhold til hva som er lov og ikke her hjemme, vi bestemmer leggetid, når det er middag og når leksene må gjøres. Men han prøver seg likevel. Han er en godgutt uten like, men meget bestemt og tester oss godt. 😀

    5. Har ei frøken på 2,5 år som er i den perioden nå. Har også en gutt på 6 år. Trassalderen FINNES! Og det er fryktelig slitsomt mens det står på.
      Lykke til videre i trassen! 😂

    6. Vi har en sånn gorilla nå. Jente på 2. Dagene er mer crazy enn jeg noensinne kunne tenke meg trassalderen var. Det er som du sier, det er hvertfall IKKE noe poeng i å snakke seg vekk fra eller gjennom det, å hvertfall ikke kjefte. Hjelp for et sinne. Men det går over en dag det å 😆 Men det er godt å lese om faktisk,man kan tenke sitt om seg selv til tider.

    7. Ikke helt enig med deg her da overgangen kan bli desto værre 🙂 kjipt å være i trassalderen å få viljen sin hele tiden og når den passerer så skal man plutselig begynne å sette grenser. Kaotisk for barnet synes jeg 😅 Men bra det funker for dere, dere kjenner tross alt deres barn best 😊

    8. Pre-teen, er det ikke det det kalles også, kommer tilbake i sterkere utgave når det blir tenåringer! Vi har også prøvd alt med førstemann. Tar det litt mer med ro med andremann her, is i magen og gleder oss til det ikke er krise om skiva er delt i fire og ikke to, som han fant ut han ville ha litt for sent:-)

    9. Denne ganger er verken navn eller mail med. Her er det også trass. Og som du poengterer så fint, alle må gjennom det.
      Men når naboen ringer barnevernet da? Da er dansen igang…og du kan jo ikke akkuat fortelle ungene dine hvorfor de ikke kan ha trassalder som andre barn lenger heller.
      For å gjøre en lang historie kort, fortvilelsen er bunnløs….

    10. Jeg har jo tvillinger….De er fire, men det er NÅ de virkelig tester oss! Og nei, vi gir ikke etter for alt, men er der imot forberedt på å bruke tid. Når den ene tvillingen klikker fordi jeg tar skoene først på den andre, og forlanger at jeg skal ta dem av igjen, så ting skjer i riktig rekkefølge, da får ungen bare hyle til det er tomt. Når jeg har lager favorittretten til middag, for endelig en gang å få det litt rolig ved matbordet, og en av de håpefulle legger seg i en bue i sofaen og hyler at han vil ha FISK!!!!! da får han bare hyle. Men jeg tillater en større frihet til å ikke ville ha det ene eller det andre klesplagget på, så lenge vedkommende henter et erstatningsklesplagg selv. Det bruker som regel å fungere.
      Men enig med deg: det er bare en periode man skal igjennom. Heldigvis er den forholdsvis kort.

    11. Hei😊 Trass? Hvor kommer det fra egentlig? Noen begynte å si det fordi barna ikke ville høre og satte ned “beinet”.. ?
      Da, i en alder av 30 år jeg nok fortsatt i trassalderen- siden jeg er ikke alltid enig i hva andre sier/mener..😉Har bare lært meg til å snakke istedenfor å hyle/grine.. Hehehe
      men det har seg slik at det er i 3 årsalderen de faktisk begynner å forstå ordentlig at de selv har egne meninger, og at ved forskjellige situasjoner de ikke er helt enig i foreldrenes avgjørelse da de velger å si imot. Og de erfarer at de faktisk får det til!😉 Husk at de kjenner foreldrene sine bedre enn foreldrene kjenner seg selv da😜
      Noen velger (som man maaaaange har sett “skrekk” eksempler fra før man får barn- feks på butikken. Haha!) å legge seg ned og hyle for å få viljen sin.. og foreldre er svake med barna sine så dette funker så å si hver gang!
      Derfor blir dette gjort- prøv selv å gjør som dem, de blir forfjamset og kanskje litt små flaue om du gjør det de gjør for å få viljen din.
      Altså, jeg orket ikke sånn hylende kid på forskjellige steder bare fordi hun ikke fikk den leka eller vi tok trappa istenfor heisen feks, så jeg gjorde som dattera mi- kort fortalt, nå går vi alltid sammen og prater. Null stress!
      Vi foreldre er for dårlig til å spørre dem og lære de til å sette ord på følelsene sine😊 – så da ble det heller -> h*n er i trassalderen skjønner du..😏
      De lærer ekstremt fort, erfarer hver dag, og uansett hva man sier -de vet, forstår og kan myyye mer enn hva vi voksne tror😅
      Så trass? Neh..
      Ikke alltid lett å si med ord at man er sint fordi skolisse ligger feil -akkurat i det man skal gå ned trappa, men øving gjør mester😉 Og har man ikke lært å takle frustrasjon/sinne på en annen måte så tar man den man kan🤘🏻
      Vi voksne har levd lenger og erfart at skolissa kan man rette på når man har gått ned trappa uten at det går dårligere av den grunn- barn har ikke levd og erfart så lenge.. utroligste hva de “reagerer” på, husk alltid to sider av en sak👌🏼
      jeg syntes det er fryktelig kult å lese bloggen din og konatil! Dere er supre foreldre (så vidt jeg vet😜) så ikke ta dette som kritikk😊
      Ha en strålende dag alle dere😃

    12. Jeg er sånn halvveis enig. Ikke planer om at mine fikk viljen sin på idiotiske tulleting da de var i den alderen, som flere andre her sier har jeg i jobben min sett unger som snurrer foreldrene rundt lillefingeren og da lurer jeg på hvordan det blir når de blir større.
      Snuppa mi hadde en periode i 3-4 årsalderen da hun tullet veldig ved matbordet og da hun etter to advarsler fremdeles tullet like mye tok jeg unna tallerkenen hennes med ordene:”Javel, da er du ikke sulten og kan gå fra.” Og så fortsatte jeg å spise mens jeg snakket med storebroren og overså henne totalt. Det var selvfølgelig ikke den reaksjonen hun var ute etter, så da ville hun ha maten sin og spiste til hun var mett. Hun gadd ikke gjøre det så mange ganger.
      Mulig de hadde en trassperiode i 6-årsalderen, men tenåringstrassen som mange nevner som helt uholdbar har vi sett fint lite til. Det har vel smelt med dørene noen få ganger og joda, jentungen og jeg har hatt våre sammenstøt, men jeg har stått på mitt (jeg er den voksne og vet hva som er riktig og galt) og det har endt med at hun kommer tilbake, gir meg en god klem og ber om unnskyldning når hormonene har roet seg (og hun evt. har fått i seg litt mat…). :o) Men jeg har også bedt ungene om unnskyldning når jeg har vært den som har tatt feil. Det skulle bare mangle.

    13. Helt enig i det du skriver Peter, jeg tror det er viktig med litt takhøyde. Selvfølgelig må det jo være visse grenser, men det å reagere litt har aldri skadet noen. Bedre det enn å være langsint spør du meg.

    14. En småbarnskollega av meg var på kurs for ikke så lenge siden i forbindelse med småbarn. Der fikk han vite at den nyeste forskningen viser at vi alle har 3 perioder i livet hvor raseri og kort lunte kommer frem hos de fleste.
      Disse tre periodene er rundt 3 års alder, rundt 13 års alder og rundt 40 års alder. Den sterkeste perioden er hos 3 åringene, nest sterkeste er tenåringene og den “svakeste” er i 40 årene. (40 års krise anyone? Dette kan forklare hvorfor mange føler et sterkt behov for å “bryte” opp eller finne på noe helt annet i den alderen).
      Og hvorfor er det så sterkt sinne da? Jo, hormoner. Av en eller annen grunn så tar hormonene over, aggresjonen øker og lunten blir desto kortere. De hormonene kan være noe drit. Hvorfor evolusjonen har gjort slikt vet jeg ikke, vitenskapen holder nok på å finne ut av det.
      Jeg ville bare gi min støtte og si at trassalderen finnes og er helt reelt. Det bare kan vises på forskjellige måter. Min datter var aldri sur/sta eller totalt urimelig, men hun ble kjempetrist. Lei seg og trist for absolutt alt. Hennes aggresjon fikk henne til å grine. Hvordan hun blir nå når hun blir tenåring er det ingen som vet enda 🙂

    15. Har tre unger. De har fått masse oppmuntring og positivtilbakemelding på positiv oppførsel. Når de har trasset, vært på grensa til å være frekk, og driti opp det og de som er rundt de. Da har jeg virkelig gitt tilbakemelding. Mere lettvint når de blir større og forstår mere. Men jeg og fruen er nok veldig tydelige og klare på hva som er Okei å gjøre. Vi er gode venner med ungene våre og opplever at de er trygge.
      Tror vi voksne må være trygge voksne og våge å vise hvem som bestemmer. Ungene blir absolutt hørt og de får komme med sitt.
      Jeg jobbet som førskolelærer i en stor barnehage. Opplever mange foreldre som sier de sliter, men ungene er heldt Okei i barnehagen. Der er det klare grenser og ungene er trygge. Nytter aldri å grine seg til ting.
      Dere har funnet deres måte å gjøre det på og det er bra. Noen sier borte snill og hjemme troll. Ofte noe i det.
      Lykke til alle foreldre.
      Hilsen
      Bjørn Stokmo fra ett kaldt og surt Nord-Norge

    16. Hvor lenge har du vært far egentlig…?
      Du skal nok gjennom noen beinharde økter til, før du kan uttale deg med tyngde rundt dette temaet.

    17. Høres ut som om vi flyter rundt i samme båt, gitt. Hvorfor ordbruket? Jo, for har vi egentlig noe som helst kontroll i disse tider? Nei, absolutt ikke! Som du skriver så er det best å ikke ta kampen, men innse at for noen måneder (eller Gud hjelpe, ett år…!) må tåle ramaskrik og gjøre om igjen fæle ting du gjør som forelder… som at du åpner bildøren for å være snill, løfter inn minsten i bilsetet for å spare tid, tar matbiten han har strevd med i fler minutter og stikker gaffelen i for han, våger å trekke ned doen når du selv har vært på do uten å spørre toåringen om han ville gjøre det for deg først. Lista fortsetter i det uendelige 😉 så ja… ro din båt om du tør, men jeg foretrekker å drifte rundt på stille vann – hehe!
      Lykke til videre, håper det gir seg snart😅

    18. Det er sant det Anne sier. Det kommer mer trass. Barna dine har ikke nådd skolealder engang har de vel ? Eldstedatteren vår skrudde av ørene fra hun var 4 til nå. Og nå er hun 7. I lange perioder altså. Vi bare…OKEi!? DET var trass.. Selvom du sier at det er trass gjør det ikke noe bedre.. Det er… til tider.. utrolig frustrerende.. Kom også på at Lillebror når trassalderen snart. Han som er så snill, smørblid og morsom.. Og snart slipper han det mørkeste ut.. H.j.e.l.p.e.s…. :O Men… det går vel over… for en stund XD Ha en fortsatt fin kveld. 😀

    19. Vært fattern i fem år og føler vel at det burde holde? Er uansett ikke så farlig med tyngde, dette er bare mine tanker på min blogg. Har ikke tenkt til å stille til valg på dette 😉
      /highfive!

    20. Hei Bjørn!
      Dette høres ut som godt reflekterte tanker og en fin balansegang, akkurat slik man vil ha det. Skal innrømme at jeg føler jeg mister litt grepet når det trasses som verst, men da er det enda viktigere som du sier å våge å vise hvem som bestemmer 🙂

      Skulle gjerne sagt at det er kaldt og surt her også, men det er nok dessverre kjempevarmt. Flytt til Larvik, velkommen skal du være 😀
      /highfive

    21. Helt enig! Og jeg mener det må være lov å være litt streng i blant. Har vurdert å skrive et eget innlegg om det og tror jaggu jeg må ta meg selv på ordet, for det er faktisk lov å være streng også. I blant føler jeg at det er litt mangelvare blant foreldre anno 2017, så der ligger det en tekst og lusker i sivet 😉
      /highfive

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg