Hagen er en lykkepille

Vet du hva dansk forskning og et kinesisk ordtak har til felles? Begge er enige om at hagestell gjør deg lykkeligere 🙂

/ sponset innlegg

 

Det finnes nemlig et kinesisk ordtak som går slik: “Vil du være lykkelig en dag, så drikk deg full. Vil du være lykkelig et år, så gift deg. Vil du være lykkelig resten av ditt liv, så få deg en hage”.

Danskene har gått mer vitenskapelig til verks og forsket seg frem til at hagearbeid får humøret til å stige og gir færre depressive symptomer. Og vet du, det kan jeg faktisk si meg enig i!

For da solen endelig slo til for fullt denne uken og både gressklipper og hageslange tittet frem, slo det meg hvor mye jeg faktisk koser meg med hagearbeid. Jeg har vel egentlig aldri gjort det før, men i fjor tok jeg en skikkelig sjau for å få plenen grønn og fin.

Jeg rev opp mose, raket, luket, gjødslet, kalket, sådde, vannet og ba til høyere makter. Gressplenen ble god som gull, og i den prosessen innså jeg at hagearbeid faktisk gjør meg glad!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For det er noe nærmest fortryllende over å klippe gresset til den meditative lyden av en summende gressklipper, mens solen varmer i kinnene. Kjenne lukten av nyklippet gress og høre lyden av glade fugler som jubler fra tretoppene. Tusle rundt med hageslangen og gi påfyll til tørste blomster. Luke litt her, spe på litt der. Sjelepleie.

Trenger ikke ta en langhelg i Riga uten barna – en halvtime til å klippe gresset eller luke litt i plenen er egentid så god som noe. Og i år har jeg en ekstra god grunn til å smile, for nå har vi kalt inn et hemmelig våpen i kampen for å få grønnere plen enn naboen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Vi har nemlig kastet den morkne gamle vannslangen og fått oss slangetrommel fra Fiskars!

Fiskars Waterwheel er en lett og praktisk slangetrommel som gjør vanningsjobben til en rask og enkel affære. Vanlige slangetromler er ofte store og klossete, men Fiskars slangetrommel er designet for å ligge horisontalt, noe som gir 360 graders bevegelse, uten at du trenger å være redd for at den skal velte eller at slangen skal sette seg fast.

Slangtrommelen har et praktisk oppbevaringsrom hvor du finner krankoblinger, justerbar sprøytepistol, klemme for spreder og gressplugg. Produktene er kompatible med de fleste andre hageprodusentenes produkter, noe som gjør at man enkelt kan kombinerer dem med hageproduktene man allerede har.

Fiskars Waterwheel settes opp på 1-2-3 og deretter er det bare å fyre av og komme i gang med vanningen 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Foruten Waterwheel og en komplett serie vanningsprodukter, har Fiskars også absolutt alt annet du måtte trenge for egentid i hagen; sakser, spader, gressklippere, rake, rive, rubbel og bit. Legger du litt penger i godt hageutstyr nå, har du mange timer med gledelig sjelepleie i vente i sommer.

For godt verktøy er tross alt halve jobben, men det er lite lykke å finne i en spade som knekker og en morken, gammel vannslange som lekker som en sil.

Så prøv heller vanningsprodukter og hageutstyr fra Fiskars og oppdag hvorfor både kinesere og dansker er enige om at veien til lykke går gjennom hagen 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

    1. Det jeg satt å tenkte på var hvor gøy det var å løpe gjennom vannsprederen med iiiskaldt vann, å bli vått og tullete, gress festet seg til beina, og du kasta deg på platningen og varma deg før du hoppa ut i det igjen. 😛 haha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg