Lørdagstaco og gåte-satan

Det lå an til å bli en skikkelig fin dag, men så ødela fattern alt.. x-)

 

 

For i dag har vi hatt muttern og fattern på besøk. Og det var hyggelig det altså. Kjempehyggelig. Lørdagstaco, sommersol, is og greier.

Men det var frem til fattern gikk ut på kjøkkenet, skriblet noe på et ark og kom tilbake med dette:

 

 

Siden da har ikke hjernen min fått fred. For dette er selvfølgelig en gåte, ooooog jeg forstår den ikke. Ikke det spøtt. Jeg har vridd hjernen min som en klut, jeg har tenkt både høyt og lavt, men jeg er enten altfor dum eller så er gåten umulig. Men jeg har blitt fortalt at det skal være en logisk løsning, så da gjenstår bare alternativ #1 😉

Og siden jeg har vrengt hjernen min i flere timer nå, roper jeg desperat etter hjelp hos dere. Jææælp, er det noen som skjønner denne??

Gåten går altså slik:

Disse fire personene sitter med hodet vendt den veien du ser på tegningen. De kan ikke snu seg, bare stirre fremover. Person A sitter bak en vegg og kan ikke se de andre, og de kan heller ikke se ham. Person A og C har på seg svarte hatter, mens person B og D har hvite hatter. Personene vet at det til sammen er to hvite og to svarte hatter i rommet, men ikke hvem som har hvilken hatt. De kan ikke prate sammen og de kan heller ikke se sin egen hatt.

Så er spørsmålet: Hvilken av disse kan med sikkerhet si hvilken farge det er på sin egen hatt?

(NB: De kan ikke gjette vilkårlig, men må vite 100 % sikkert hvilken farge det er på hatten før de svarer. For hvis man svarer feil, vil alle dø. I følge fattern).

(EDIT: Det er førstemann til å svare riktig.. (viktig hint)).

 

 

Jeg vet at det skal være snakk om sannsynlighetsberegning i en eller annen form, og jeg tror jeg har fått en lignende gåte før, men etter flere timer med intens tenking, føles hjernen min som en råtten agurk.

Er det noen av dere som skjønner den? Jeg har så lite lyst til å gi fattern tilfredsstillelsen ved å ringe og si at jeg gir opp, så derfor velger jeg heller å spørre dere. Juks? Næh. Okei, litt da, men det må være lov, for nå MÅ jeg få et svar snart (hvis ikke kommer jeg til å rive hele arket i småbiter og spiser det til kveldsmat).

/ Sliten hjerne søker hjelp

35 kommentarer
    1. Person c. Han vet at han ikke har hvit hatt (dermed har han svart), fordi at om han hadde hatt hvit hatt , så hadde person D sagt svaret 😊

    2. Hvis figur D skjønner at det er annenhver mønster så kan han jo komme frem Til fargen på sin hatt,i og med at han ser de to foran han?(svar meg om det er rett asså,for detta tok meg ett min )

    3. Svaret er C 😉 men de må bruke litt tid og vente på å høre om noen andre svarer. C skjønner at den bak ser 2 forskjellige farger siden personen ikke roper at den vet svaret. Ergo skjønner C hvilken farge som er på egen hatt.

    4. Han i midten ( C ) skjønner at han ikke kan ha hvit, fordi da ville han bakerst ha skjønt at han har sort.
      Derfor vet han at han må ha motsatt av hva personen foran seg har 😉 ergo sort.
      God lørra’n!

    5. Ingen av dem, for alle er ikke i samme rom. Hvis det følger et mønster (svart/hvit) så kan det komme fram. I det tilfellet vil D kunne gjette seg fram til at han er hvit.

    6. C roper ut svaret først 🙂 siden D ikke roper ut, skjønner C at han selv og B må ha to ulike farger på hatten. Så da ser C at B har hvit og skjønner da at han selv har svart hatt. Hadde C hatt hvit hatt hadde D ropt ut først siden både B og C da ville hatt hvite hatter. Da ville Han skjønt at sin egen ville vært svart. 🙂

    7. Jeg tenker det må være slik at C skjønner at han har svart hatt fordi D ikke sier noe. Dersom B og C begge hadde hatt hvite hatter ville D visst at han hadde svart. 😊 Men det forutsetter at de kan høre om de andre svarer og der var reglene litt uklare.. ☺

    8. svart er C ! for hadde B og C hatt like farge på hattene kunne D vite at han hadde det motsatte ved å se på B og C

    9. Altså, om B og C hadde hatt lik farge på hattene, så hadde jo D visst sin farge. Dette tenker C på typ “han bak meg hadde jo sagt sin farge om han hadde sett to like farger foran seg, altså må han se en av hver” tenker C da. Videre tenker han “og siden han foran meg, altså B har hvit hatt må jo jeg ha svart, om ikke hadde D sagt sin farge”. Deretter roper C ut “SVART”. Eller noe i den duren der???

    10. D: Om han ser to hvite eller to svarte så vet han svaret umiddelbart.
      C: Om det går en liten stund og C ikke hører ett pip fra D så kan C gjette seg til at han har motsatt farge på hatten som B.
      Svaret er altså C.

    11. ..oj..hvis man går ut i fra at den som vet det, får uttrykke seg, vil jeg tro at C vet fargen på sin hatt..fordiiii..han ser fargen på hatten foran seg, hvit..og når han bak, D – ikke gir tegn til at han vet hvilken farge han har, kan C konkludere med at D ser to forskjellige farger foran seg..da må C gå ut i fra at han har motsatt farge av han foran..altså sort..øøøøh..hehe =P

    12. Ganske sikker på at alle vet hvilken farge de har på sin hatt? De har vel ikke hatt bind på øya når den ble satt på. Eventuelt så har de jo satt på hatten selv? Og da ser de jo hvilken farge den har 😂

    13. C, fordi at om B og C hadde hatt lik farge på hattene sine så hadde D visst at sin egen hatt var i en annen farge. Når D ikke sier noe, skjønner C at hans hatt og mannen foran sin hatt har ulike farger. Derav kan han med sikkerhet si fargen på egen hatt 🙂
      I den opprinnelige gåten er det snakk om at de er fanget av en psykopat og må si høyt farge på hatten sin når de er sikker, noe som gir løsningen litt mer mening.

    14. Er det kommet en fasit på denne gåten? Ellers kommer vi til å kokkelure til langt på natt.. Hahahaha

    15. Først tegner jeg opp deltakerne igjen, sammen med hvilken farge de har på hatten sin (S = svart og H = hvit)
      1 || 2 3 4
      S H S H
      For å løse gåten kreves det at deltakerne til en viss grad “samarbeider” og at tiden tas i bruk. Deltaker 1 ser jo ingenting så han kan umulig vite fargen på sin egen hatt. Deltaker 2 ser heller ingenting og kan heller ikke si noe. Deltaker 3 derimot ser at deltaker to har hvit hatt på seg, og det er her løsningen bygger seg opp.
      Deltaker 3 merker at deltaker 4 ikke reagerer. Hvorfor?
      “- Aha!”, tenker han.
      “- Deltaker 4 ser en svart og en hvit hatt, og derfor vet han ikke sin egen farge. Hadde han sett to like farger ville han jo visst sin egen farge med en gang – som han følgelig ville svart umiddelbart. Det ville også gjort det nesten litt for enkelt.”
      Så tenker deltaker 3 videre:
      “- Siden deltaker 4 ikke klarer å finne ut sin egen farge så må deltaker 2 og jeg (deltaker 3) ha ulik farge.”
      Deltaker 3 ser jo at deltaker 2 foran seg har hvit hatt, så da må han selv, deltaker nr 3, ha svart hatt.

    16. Person c vet med sikkerhet at han har ulik farge som b siden d ikke sier noe. Da vet han at de må ha ulike farger, ergo svart hatt😁

    17. Neste gåte du bør prøve deg på er Einsteins gåte. Google it! Alle her I familien koste oss med den i påsken.

    18. Du sier ingenting om at personene ikke kan snu seg. Hvis person C snur seg, ser han at han bak og han foran seg har hvite hatter. Da må han selv ha sort hatt.

    19. Usminket Annie: ja 🙂 Og det er helt genialt. Vi gjør det til våre barn og vips kan de spise Taco lefse MED fyll 🙂

    20. Haha,eg tenkte at det var A, siden det så ut som om han hadde en mobil i hånden og da hadde han tatt selfie av seg selv og sett at han hadde hvitt hatt..

    21. C, som forklart av andre.
      Det som irriterte meg med oppgaven var at jeg automatisk trodde de ikke snakket sammen, noe de tydeligvis gjør for å komme fram til svaret.

    22. Neida, de trenger ikke det. Som jeg har forstått (har ikke lest alle svarene her enda), så er fasit som følger: C, fordi han kan se en hvit hatt på B. Dermed vet han at han må ha svart hatt selv, hvis ikke ville D sett to hvite hatter foran seg og dermed forstått at han selv måtte ha svart hatt og dermed svart det. Men siden D ikke har sagt noe, må det bety at han er usikker, og dermed kan ikke C ha lik hatt som B 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg