Hva gjør du hvis barna har spist fluesopp?

Eller falt i iskaldt vann? Eller satt en drue i halsen? Eller brent seg kraftig? Eller får i seg et ukjent antall paracet? Hva gjør du?

 

 

Det er grusomt å måtte forholde seg til slike problemstillinger, men mye verre om det noensinne skulle skje og man ikke vet hva man skal gjøre.

For det er ting man kan gjøre. Viktige ting som kanskje kan redde liv! Dine egne barns eller andres. Men hva? Det er derimot ikke like godt å vite. Og akkurat derfor er det helt genialt å ta et førstehjelpskurs. Ikke fordi man skal lære å gassbinde en hval, men for å få en viss pekepinn på hva man faktisk kan gjøre om uhellet skulle være ute. Kunnskaper og ferdigheter som en dag kan redde liv.

I forrige uke var vi på et førstehjelpskurs arrangert av barnehagen, og i løpet av bare to små timer lærte vi så utrolig mye!

 


Vet du hvordan du utfører Hjerte-Lunge-redning? Det trodde jeg at jeg gjorde. Jeg tok feil.

 


30-2, 30-2 til ambulansen kommer.

 

Man blir ikke utlært lege over natten, men et førstehjelpskurs gir deg i hvert fall noen grunnleggende ferdigheter som en vakker dag kan redde liv. Og det er som sagt bare snakk om én kveld. Et par små timer med småprat og øvelser.

Hvordan man utfører hjerte-lunge-redning, hvordan man legger noen i sideleie, hva man gjør hvis noen setter noe i halsen og hva man gjør hvis barna plutselig har fått i seg noe fra medisinskapet.

 

Doctor showing first aid for choking infant

 

Selvfølgelig håper man at noe sånt aldri skal skje, men skulle uhellet først være ute tenker jeg man er glad for at man vet hvordan man skal reagere. For man lærer man overraskende mye på et par timer og det kan bety et hav av forskjell den dagen man plutselig stirrer en akutt nødssituasjon i øyet.

For med bare sekunder på seg til å reagere, kan en kveld med småprat, twist og kaffe plutselig bety forskjellen på liv og død.

 

Nurse with child patient in UK Accident and Emergency

 

/ Gi bedre odds til dem du er glad i – Ta et førstehjelpskurs 🙂

Ta det første steget allerede –> Skriv ut denne plakaten

13 kommentarer
    1. Ooooog ring meg på 113. Jeg veileder og hjelper deg. God påske, jeg skal jobbe. Flott at du belyser viktig tema. B.

    2. Passet en liten en som fikk en drops i halsen. Hadde lært heil ich metoden. Dropset spratt ut og jeg var så glad. Fy det er så fort gjort med uhell. Så førstehjelp er gull.

    3. Når det er barn ELLER drukning er det først 5 innblåsninger og SÅ 30×2 til ambulanse kommer. Lærte i hvertfall jeg på førstehjelpskurs for noen uker siden

    4. Kjekt med slike kurs, få øve i rolige perioder slik at du er beredt når det gjelder. Kan ikke begynne å øve når det oppstår en akutt situasjon så slike kurs sku vært pålagt alle foreldre igrunn 🙂 De fleste ulykker skjer jo i hjemmet!

    5. Som instruktør for Røde Kors kan jeg ikke få rost deg nok for å ta opp dette. Ser med jevne mellomrom hvor viktig det er at folk kan førstehjelp. Og for hvert eneste kurs jeg holder, er det flere som har lært seg noen basic ting om hva de skal gjøre i den aller første fasen.

    6. Flotte greier.
      Har hatt mange av disse kursene i mitt liv, og hver gang er en bra repetisjon siden vi ikke gjør dette daglig (takk og lov).
      hilsen
      kai

    7. Takk for påminnelse! Har aktivt kull hjemme, men aner ikke hvor jeg har lagt det, og da er det ikke stor hjelp. Har også skrevet ut giftinformasjonens plakat, men den ligger i en eller annen haug hvor den ikke gjør nytte. Så jeg tror veldig mange av oss trenger en slik påminnelse. Det hadde jo bare vært tragisk og totalt unødvendig om noe slikt skulle gå galt. ❤

    8. Elsker at du tar opp dette tema! Jeg skulle ønske alle hadde vært på førstehjelpskurs, og hvertfall alle som har med barn å gjøre. At ikke foreldre føler selv at de burde ha det er rart spør du meg. Jeg spør alltid folk som skal passe dattera mi om de vet hva de skal gjøre om hun feks setter noe i halsen. Jeg var på førstehjelpskurs en gang for ett par år siden, og uken etterpå var jeg med å redde livet til naboen min på 30 år da han plutselig falt om. Hadde det ikke vært for at jeg nettopp hadde hatt et slikt kurs vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert, eller om jeg hadde vært trygg nok på meg selv til å vite at jeg gjorde det riktige. Det må være en vond følelse å ikke vite hva du skal gjøre om uhellet er ute. Takk for at du skriver om det slik at kanskje flere tar førstehjelpskurs!

    9. Oj, så utrolig bra! Det er akkurat slike tilfeller jeg tenker at plutselig kan inntreffe. Derfor skulle jeg også ønske at alle tok seg et førstehjelpskurs. For meg handler det nok litt om det du skriver om å være trygg på seg selv nok til å vite at man gjør det riktige. Uten kurset ville jeg nok heller ropt høyt etter noen som kunne hjulpet til. Nå vet jeg at det er bedre å gjøre noe enn ikke noe, og jeg har lært meg det grunnleggende. Og det er en god følelse å ha, og som du opplevde: Det kan faktisk redde liv! Håper så mange som mulig kommer seg på kurs fremover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg