Blir du med å skifte sokker?

Lenge har vi ledd av lillesnuppa som liker å gå med to ulike sokker, men i dag følger vi i hennes fotspor. Og det håper jeg du vil også, for i dag har du mulighet til å gjøre noe stort, ved å gjøre noe utrolig lite.

Bare skift sokker.

 

Portrait of beautiful young girl smiling

 

21. mars er nemlig den internasjonale Downs Syndrom-dagen og i den forbindelse arrangeres den veldig sjarmerende Rockesokk-kampanjen. Kampanjen går ut på noe så fint og uskyldig som at man skal gå med to ulike sokker hele dagen for å hylle mangfoldet og vise at man setter pris på at vi alle er forskjellige.

En fin liten gest, men også så utrolig viktig. Denne morsomme videosnutten viser hvordan det kan se ut i praksis, og som du ser: Selv gode gamle Kåre Willoch rocker ulike sokker 🙂

 

Se filmen i større format her

 

Så i dag blir det å speed-date i sokkeskuffen, og komme opp med artige kombinasjoner. Kanskje en hvit tennissokk og en rutete dress-sokk? Eller hvorfor ikke gå helt bananer og kombinere en meterlang fotballstrømpe med en bitteliten ankelsokk?

Kjenner jeg lillesnuppa rett, kommer hun til å gå for noe sånt som dette:

 

 

Uansett hva det blir så skriver vi tirsdag 21. mars i sokkens tegn, og jeg gleder meg til å hive på meg rockesokkene og bære dem med stolthet. Det virker kanskje ikke som stort, men jeg synes det er et kjempefint tiltak som krever så lite, men som likevel kan bety så mye for noen som virkelig trenger det.

Jeg er klar, plutten er klar, frua er klar og lillesnupp er kjempeklar.

Så er spørsmålet: Er du?

 

Cute little girl with painted hands. Isolated on grey background.

 

/ Del gjerne med gode venner – la oss spre kjærligheten <3

* Følg Rockesokkhjerte på Facebook *

33 kommentarer
    1. Jepp! Vi rocker sokker hver dag vi! Den som vil ha like sokker på seg, må Gidde å finne paret selv er regelen her i huset! 😅❤

    2. Meget fint tiltak!
      Men jeg som aldri rocker sokker – må jeg da rocke sokker i to dager for at det skal gå opp? … Eller er det lov å kaste kun brukte sokker til vask og la partnerne vente utålmodig i skuffen ubrukt. Jeg trenger råd fra rockesokkeksperter.

    3. Går med forskjellige sokker hver dag eg. Alltid ett stress å finne like så det har eg gitt opp. Eg e med😄

    4. Hei!
      Her har vi praktisert Rockesokk i snart 30 år, og datteren min som nå er i Forsvaret sliter skikkelig fordi hun må ha to like sokker til uniformen!
      Hanne

    5. Jenta mi har holdt på med det fra ho var 4 år og er snart 6. Må vere veldig forskjellig og, kan ikke ta noen som ligner :p

    6. Har bare svarte sokker selv for at eg skal slippe å lete meg gal etter to like :p Må ordne meg to par idag sånn at eg også for to ulike på en dag som denne 😀

    7. Her har vi ulike sokker på i dag for å støtte noe som vi egentlig burde støtte hverdag 🤔 Jeg har en rosa og en grå sokk i dag 😊

    8. Dette er en kampanje som frontes av abortmotstandere. Organisasjonen Menneskeverd kjemper aktivt imot abort.
      Absolutt ja til Down-dag, men ikke i samarbeid med organisasjoner som kjemper i mot kvinners rettigheter:(

    9. Som Kaia skriver over er dette en organisasjon som aktivt jobber mot retten til selvbestemt abort. Jeg har også marker dagen i dag og er for et samfunn med mangfold, men jeg er også for at kvinner skal ha rett til å bestemme selv.
      Kanskje dumt å fronte/fremme denne organisasjonen så fremt du ikke deler deres meningsgrunnlag. I så fall ville jeg presisert at du kun er enig med deler av deres budskap.

    10. I dag er det verdens Downs syndrom dag, og jeg støtter ved å gå med ulike sokker resten av året, mens på denne ene dagen i året hvor jeg også kan feire, fordi jeg har bursdag, da går jeg barbeint :)<3

    11. Hyggelig innlegg, og mangfold er en fin ting! Men om det er slik som Kaia og Helene sier, da beholder jeg mine to like sokker på;-)

    12. Sjekk Menneskeverds holdninger til menneskeverd og rom for ulikheter. De er totalmotstandere mot abort, kunstig befruktning og ekteskap mellom likekjønna. De har i tillegg gjort denne kampanjen til SIN, når det er andre organisasjoner som har stått i bresjen for dette lang tid før dem, både i Norge og utenlands.

    13. Selvsagt er jeg med ! De er de herligste menneskene på jord hvorfor behandle de forskjellig fra alle andre .
      #rockesokk

    14. Idag gikk jeg med to ulike sokker!! Bra du opplyste om dette, hadde ikke gjort det hvis ikke. Men nå har jeg lært elevene mine om det også, så til neste år er vi enda fler!

    15. Vet du hva Kaia? Da er vi faktisk helt enige 🙂
      Jeg ønsker med denne teksten å fronte Rockesokk-kampanjen. At jeg har valgt deres video er bare fordi de kontaktet meg først og snakket varmt om et veldig fint tiltak. Det støtter jeg. Jeg støtter derimot ikke deres syn på abort og har derfor heller ikke frontet deres saker utover videosnutten som går på det denne saken omhandler.

    16. Hei Helene,
      Du har faktisk helt rett. Jeg støtter denne kampanjen, men deler ikke deres syn hva gjelder abort. Ikke på noe som helst måte, faktisk.

      Jeg kommer derfor til å fortsette å støtte denne kampanjen fremover og jeg står for at jeg deler videoen deres i dette innlegget, men kommer nok til å velge en annen avsender i årene som kommer.

    17. Menneskeverd er ikke imot noe som helst, men er for at aborttallet reduseres. De ønsker at færre skal se abort som eneste alternativ hvis fosterert har downs syndrom, noe som gjør de veldig egnet til å fronte kampanjen #rockesokk, og som ikke er det samme som å være mot alt mulig som nevnes i kommentarer her. De er for at alle mennesker har verdi, og at det skal være rom for holdninger med fokus på liv og mangfold og valgmulighet. Pappahjerte: er du helt sikker på at du virkelig ikke støtter litt av abortsynet deres på noen som helst måte? Poenget med aksjonen er nettopp å vise at mennesker med downs også har verdi, noe abort-statistikk i Norge ikke viser…

    18. Heisann Sonja,
      Utifra teksten på nettsiden deres føles det som at de har et litt mer restriktivt syn på abort enn du sier, men jeg har ikke lest fotnotene. Samme kan det egentlig være, jeg synes folk må få mene det de vil 🙂

      Abort er et veldig betent tema, spesielt når man legger det opp mot barn med downs, NIPT-blodprøver etc. Men jeg skal ærlig innrømme at mitt syn på abort har endret seg mye etter at jeg selv ble far. Før anså jeg nok abort mer som et slags drastisk prevensjonsmiddel, men nå kjenner jeg at det stikker langt mer i hjertet. For det er jo faktisk et liv. Ikke det samme som prevensjon, det er et liv som har begynt, om enn i det bittesmå.

      Samtidig tenker jeg at de som tar abort nok har sine grunner. Jeg tror ikke det er noe man gjør med lett hjerte, for som jeg har forstått så er abort en traumatisk og veldig tøff opplevelse. Det burde man kanskje snakke mer om, for jeg mistenker, utifra min egen manglende kunnskap, at mange nok ikke vet nok om hva det egentlig er, hvis du skjønner hva jeg mener. For det er jo faktisk et bittelite liv der inne.

      Og det er nettopp på grunn av det du skriver at jeg ønsket å dele filmen. Ikke på grunn av Menneskeverds holdninger til abort, men deres holdning til mennesker med downs. Og det synes jeg filmen og kampanjen har lykkes stort med. Aldri har jeg sett denne kampanjen har fått så mye oppmerksomhet som i år og det er bra!

      Det er det jeg ønsker å fokusere på i dette innlegget. Ikke alt annet Menneskeverd evt står for eller ikke 🙂

    19. Fikk ikke til å svaret på svaret ditt til kommentaren min over, men vil bare si tumbs up! Du slår meg nemlig ikke som en mann som støtter opp under det synet denne organisasjonen fremme på enkelte områder. Jeg gikk også med forskjellige sokker for å markere, da det er en internasjonal kampanje som denne organisasjonen har “kuppet” her i Norge. Så flott at du setter fokus på usortert samfunn og at du tar avstand fra andre budskap Menneskeverd fremmer 👍👍👍

    20. Hei. Flott at du støtter denne kampanjen 🙂 Jeg vil være litt usaklig og kommentere det som mange før meg har kommentert, nemlig det Menneskeverd står for. Jeg har stor forståelse for at det er ulike meninger om abort. Menneskeverd har ikke som sin agenda å fjerne abortloven. Men jeg tror det er viktig at det finnes en organisasjon som […] ønsker å fremme gode alternativer til abort. Informasjon, tilrettelegging, støtteordninger og praktisk hjelp er noen av de virkemidlene Menneskeverd har tro på, og jobber for. Vi kjemper for et styrket rettsvern for barnet i magen og jobber for å få ned de høye aborttallene i Norge (hentet fra Menneskverd.no). Så vidt jeg vet er det ingen annen organisasjon som jobber så målrettet mot dette, og derfor syntes jeg det er flott at det er noen som tørr. Det burde være flere enn abortmotstandere som verdsetter det tenker jeg.
      Når du sier at du ikke støtter deres syn på abort på noen som helst måte, for så å si at abort er et tema man bør prate mer om, er du selvmotsigende.
      SÅNN – det var det jeg hadde på hjertet(bare noen dager for seint).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg