Lesestund med en overraskelse på lur

Hver kveld rundt kl. 19 legger jeg meg i senga sammen med plutten. Vi finner frem en liten bunke med bøker og plukker ut 3-4 av dem. Så leser vi og koser oss helt til en av oss blir stuptrøtt. Som oftest meg.

Men ikke i kveld, for i kveld hadde pappa en helt spesiell overraskelse på lur. Tidligere i dag fikk jeg nemlig melding om at boka jeg har oversatt, hadde kommet fra trykkeriet og sto klar på postkontoret og ventet på meg!

Jeg kastet meg i bilen og hentet den tunge boksen. Jeg gledet meg som et lite barn til å lese gjennom, men ventet til jeg lå på sengekanten sammen med plutten i kveld. Og den var heldigvis helt fantastisk!

Nå er jo jeg en anelse inhabil da, men på plutten å bedømme var boka en stor suksess. Han storkoste seg med boka som vi tidligere bare har lest på engelsk, og endelig kunne han også følge med på ordene 🙂

 

 

Jeg tror også han synes det var litt stas at jeg hadde oversatt den, selv om han nok hadde synes det var enda kulere om jeg faktisk hadde laget hele boken selv. For hver gang vi kom til en morsom tegning, stoppet han og spurte om jeg hadde laget den. Hvorpå jeg måtte forklare at jeg ikke har laget hele boka, bare oversatt teksten.

Jeg er litt usikker på om han egentlig forsto forskjellen på det. Viser seg at en 5-åring ikke har noen klar formening om hva ordet “oversette” betyr, for det står jo tross alt mitt navn på den. Så i hans hode tror han nok fortsatt at jeg har laget hele boka. Og det er helt greit for meg 😉

 

 

En herlig lesestund ble det uansett, og for første gang på lenge var jeg ikke i nærheten av å sovne underveis. Og du…

I morgen blir det konkurranse der 3 heldige vinnere stikker av med hver sin signerte utgave 🙂

 

 

/ Tjolahopp tjolahopp, den boka var topp 🙂

* Følg Bokhjerte på Facebook *

6 kommentarer
    1. Dere bør vise tommelen til mini til legen og få utredning for ehlers danlos syndrom. Det er viktig med tidlig tilrettelegging dersom det skulle vise seg å være tilfelle:))

    2. Hei til deg som kommenterer ang Ehlers Danlos syndrom her. Ser at dette har blitt tatt opp her tidligere også, går ut i fra at det er samme person. En tommelbøy som det der er genetisk betinget, og overhodet ikke noe spesielt symptom på noe annet enn at andre i familien også har sånn tommel 😉 Regner med at konatil og pappahjerte ikke har latt seg bekymre, men syns det er dumt å drive sånn skremselspropaganda for noe som er helt normalt. (Og ja, jeg er helsepersonell og vet godt hva Ehlers Danlos er)

    3. Nå var det på ingen måte mitt formål å “skremme”. Det er jo ingen farlig tilstand, men en det er fint å vite om for å kunne gjøre nødvendige tiltak:) Merkelig at du som “helsepersonell” ikke synes det er greit å hvertfall utelukke diagnosen. Ville du ikke sjekket barnet ditt for cøliaki hvis det hadde hatt symptomer på det? Men igjen; ikke ment som skremsel, lever selv med diagnosen og har det mer enn fint:)

    4. Beklager hvis jeg var litt krass i tonen her, selvfølgelig er det riktig å undersøke hvis barn utviser symptomer på mer eller mindre alvorlige diagnoser. Men jg vil understreke at selvom bøyd tommel _kan_ være et symtom på Ehlers Danlos, er det langt mer sannsynlig at dette er noe han har arvet fra foreldrene 😉 Som vi ser på bildet over her, har Peter samme bøyen.

    5. Itt no problem, bare fint at du bryr deg 🙂
      Jeg har selv vært hos fysioterapeut og fått “påvist” hypermobile ledd, blant annet i det samme tommelfingerleddet, så tenker at det ligger no der 🙂

      Men fy søren, nå minnet du meg på den episoden der vi var på helsestasjonen med plutten som liten, og helsesøster synes han lå litt bak utviklingen på grovmotorikk. Istedenfor å se det an litt og tenke at barn utvikler seg i ulikt tempo, hoppet hun rett på “Mulig SMA (Spinal muskelatrofi)” som jo er en ganske grusom sykdom å få påvist. I flere uker gikk vi og gruet oss, og måtte til Tønsberg på spesialutredning. Når vi kom dit ble legene nærmest forbannet, for de tok bare én titt på Plutten og kunne konstantere med at han er en heeelt vanlig gutt. Det var en ganske kjip erfaring. Så greit å følge med på symptomer, men alt med måte, hehe. Absolutt ikke et stikk til deg altså, bare kom på den episoden nå 🙂

      God helg!

    6. Takker for det, T 🙂
      Har selv fått påvist hypermobile ledd blant annet i tommelen, så tenker at det heller ligger noe der, hehe. Men fint at du sier fra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg