Hvem trenger kvinnedagen?

Jeg husker i fjor. Da var det mye snakk om vi egentlig trenger kvinnedagen lenger. Jeg stilte meg selv det samme spørsmålet, for her vi sitter i et land der kvinners rettigheter er på stødig framferd, med en kvinnelig leder som styrer skuta, kan det være vanskelig å se forbi horisonten.

Men i natt hadde jeg en merkelig drøm.

Jeg drømte at jeg var i et rom fullt av politikere. Amerikanske politikere, og jeg var en av dem. Det var valgvake og resultatene var på vei inn. Spenningen fikk rommet til å dirre. Endelig var siste stemme talt opp og jubelen sto i taket. Vår mann hadde vunnet, vi hadde seiret. Nå gikk han opp til talerstolen og alle var så spent. Men så kom sjokket.

Han skulle ikke bli president likevel! Han hadde bare vært med i kampen for å se om det var mulig. Og nå som han hadde vunnet, ga han gladelig fra seg stillingen til en annen mann fra samme parti. Så takket han for seg og gikk. En sjokkbølge av vantro smalt i veggene.

Men så våknet jeg.

Og jeg innså at det bare hadde vært en drøm. Dessverre.

For verdens største, mest nedsettende, mannssjåvinistiske rasshøl, er fortsatt verdens mektigste mann.

Vi trenger kvinnedagen mer enn noensinne.

 

Strong young blond woman flexing muscle, portrait

 

/ Gratulerer med dagen

* Følg Kvinnehjerte på Facebook *

14 kommentarer
    1. Kunne ikke vært mer uenig med deg. Hvorfor skal den ene dagen være så viktig? Skal det liksom være så viktig å brøle høyt 8 mars? Har aldri skjønt hvorfor det skal være så viktig,vi kvinner blir både sett og hørt.Kanskje ikke i alle kulturer men der det er et problem har de endel å jobbe med. Og når det gjelder USA sin president så tror jeg det er det beste som har skjedd på lenge. Ja han har noen sterke meninger og det skal vi ikke være så redd for.Er veldig glad for at Clinton ikke ble valgt,hvordan tror du det hadde gått? Mer korrupt dame skal du lete lenge etter. Folk tror for mye på media og skummer bare overflaten,på tide at de som skriker høyest kanskje heller burde bruke litt tid på å lese litt i dybden😀

    2. Enig med deg! Så lenge det velges en president i verdens mektigste land med det kvinnesynet han har, så lenge en representant i EU-parlamentet kan stå å si at kvinner må ha dårligere lønn enn menn fordi de er svakere og mindre intelligente enn menn, så lenge unge, kvinnelige skippere får høre at de må finne seg en mer passende jobb, så trengs kvinnedagen – veldig!
      Gratulerer med dagen! 🙂

    3. En oppfordring til deg Lisa: Det er kanskje på tide at den som skriker høyest burde lese litt (evt mye) i dybden først.

    4. Jeg har et barn som liker å lese bøker. I alle bøkene er hovedpersonen gutt. Det er innimellom en jente der, men i de fleste bøkene sier hun ikke noe. I de bøkene jenten er hovedpersonen må hun få hjelp av en gutt, en prins, en mus, osv. Det ser jeg ikke i bøkene med gutt som hovedkarater. Jentene vokser dermed opp med forbilder som ikke klarer seg selv. Som alltid må få hjelp for å få til det de vil. Det er trist! Jeg vet du holder på med en barnebok nå, der hovedpersonen er gutt. Jeg utfordrer deg, på selveste kvinnedagen, til at neste gang skriver du en bok der hovedpersonen er en selvstendig jente. Kanskje slik som din egen datter er? Jeg har forstått ut ifra bloggen at hun er en jente som vet hva hun vil 😉
      Vi trenger kvinnedagen fortsatt 🙂

    5. Mari-J: Når jeg leste bøker var det mange bøker med jenter i. F.eks. en bok om en jente som drev og drømte om en ulykke der noen hun er veldig glad i blir veldig skadet eller omkommer der hun drømmer hun roper “Den er min!” før lyset blir så sterkt og hun våkner. Drømmen gjenntar seg mange, mange ganger. Boken går ut på at hun finner ut hva som skjedde den natten/kvelden. Og det viste seg at det hun hører seg selv rope i drømmen, er ikke det hun ropte i virkeligheten! Meget spennende bok!
      Eller en bokserie som heter 4 Venninner. Den er i alle fall spennende!
      Men ja, vi trenger kvinnedagen. Vi trenger den fordi mange næringer som fiskerinæringen og helsesektoren fortsatt trenger et spark i ræva når det kommer til likestilling – både av kvinner og menn. Vi trenger likere lønninger:
      “Statistikken for gjennomsnittlig månedslønn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2015, viser at snittet er mange tusenlapper høyere for menn enn for kvinner. I snitt tjener menn 46.200 kroner i månedslønn, mot en gjennomsnittlig månedslønn på 39.800 kroner for kvinner, når man sammenligner alle ansatte.”
      Altså lønninger for Kari og Ola Normann som ikke har lederstillinger men helt vanlige jobber. Det utgjør ganske mye.

    6. Lise: Du lurer på hvorfor kvinnedagen 8. mars er viktig. Her er noen grunner til deg, og alle som lurer på det samme:
      1. For å feire- og vise takknemlighet, til kvinnene før oss som har kjempet frem feminisme og likestilling som gjør at du i dag har en stemme i samfunnet. Uten dem hadde du som kvinne gått glipp av flere muligheter, som stemmerett, karriere osv.
      2. Bare fordi vi har oppnådd like rettigheter for menn og kvinner i Norge, skal vi si oss ferdig med likestilling? Hva med kvinnene som blir giftet bort i Asia, eller legaliseringen av vold i hjemmet i Russland. Kvinnedagen er en fin dag å markere at vi vender blikket ut i verden. Er vi ferdig med likestillingskampen bare fordi vi bor i trygge lille Norge? Så navlebeskuende er vi vel ikke.
      3. Det er viktig å huske at likestilling ikke bare baserer seg på økonomiske og politiske rettigheter, men også sosiale. Dermed er det faktisk ingen land som har oppnådd likestilling, selv ikke Norge. Hvordan forklarer man da alle russelåtene som objektiviserer kvinner? For ikke å snakke om medieaktører som gjør det samme i reklamene sine.
      Kanskje du burde bruke litt tid på å lese litt i dybden før du sier at kvinnedagen er unødvendig.
      Flott blogginnlegg, gratulerer med dagen!

    7. Så veldig enig med deg! Så den videoen av gubben i EU-parlamentet og med all mulig respekt altså, den mannen fortjener et skikkelig tupp i nøttene. Elsker derimot hun som tar til orde for å sable ham ned 🙂 🙂

    8. Heisann Mari,
      Fikk faktisk en mail om akkurat dette tidligere i dag. Legger ved en video fra den mailen som på veldig godt vis belyser det du skriver: https://www.facebook.com/rebelgirls/videos/1596694693691853/

      For du har så absolutt et poeng og jeg har tatt dette til betraktning for mine egne bøker fremover. Nå gjenspeiler vel boka jeg skriver litt den familiesituasjonen vi er i, og i akkurat den boka er det gutten som har hovedrollen, men jeg håper veldig å kunne skrive flere bøker der guttens lillesøster tar mer plass. Og hun skal snakke! Og hun skal være en selvstendig karakter, ikke bare en som støtter oppunder broren.

      Men jeg opplever egentlig ikke at det er så ille jeg, i hvert fall ikke i det ganske massive utvalget av barnebøker vi har. Vi leser for eksempel bøker som “Emma skal til tannlegen” eller “Fine prikker, sier Nora”, så har man jo også “Karsten og Petra”, der Petra tar minst like mye plass som Karsten. Vi har også flere bøker der mor i familien er helten i historien. Dessuten har man jo Pippi Langstrømpe, Ronja Røverdatter og andre sterke kvinner blant barns rollemodeller. Men igjen, det er her oppe i nord da. Jeg antar at står langt verre til i barnebøker andre steder i verden.

      Så ja, jeg ser poenget ditt og tar det med videre. Som de sier i videoen jeg har lagt ved (sagt til bibliotekar: “Har dere en bok om en jente som vil reise til Mars?”. Den boka vil jeg gjerne skrive 🙂

    9. Er så utrolig mange som glemmer at kvinnedagen ikke er en nasjonal dag, men faktisk internasjonal:)))) vi har fortsatt lang vei å gå!:))))
      Jeg har også sett den videoen av den polske politikeren. Må dessverre meddele at jeg munnspydde gjennom hele videoen. Derfor, derfor trenger vi fortsatt kvinnedagen.
      (Oog, er forsåvidt enig med kommentaren lenger opp, jeg vil gjerne lese fler barnebøker der jenta er den sterke, selvstendige hovedkarakteren. Eller kanskje en prins som må reddes av en prinsesse ridende på hvit hest;) ja, mange bøker har jenter som hovedkarakter, men enda fler har gutter.

    10. Enighet!

      Og kommentaren om en kvinnelig, selvstendig hovedkarakter er absolutt notert bak øret 🙂 Nå er jeg jo i gang med en bok med en gutt i hovedrollen, men enten om søsteren hans kan få en egen bok i serien eller om jeg lager en egen bok for en jente som vil reise til Mars, får vi se. Må kanskje høre med forlaget først, haha! Men uansett: Notert! 🙂

    11. Ja takk til jente som vil reise til mars! Den kommer jeg til å lese:) (selv om jeg er 19 år og uten barn;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg