Spiser vi bæsjen til hønene?

Vi sitter i sofakroken, det går mot kveld. Fantorangen har allerede lagt seg og barne-tv går mot slutten. Bare Sauen Shaun igjen, så er det førstemann opp for å pusse.

Plutten sitter og ser på skjermen at bonden får et egg smelt rett på brillene. Egget knekker og renner nedover ansiktet hans. Hysterisk. Jeg ser bort på ham. Han tenker. Lenge.

Jeg lar ham sitte der og fundere, og til slutt kommer det:

– Pappa… Spiser vi bæsjen til hønene?

Hah! Jeg må umiddelbart kvele en latter, men så slår det meg… Ehm, hvordan skal jeg forklare dette?

 

– Heh, nei altså, neida. Egg er ikke bæsjen til høna, egg er bare…

Jeg må stoppe meg selv halvveis ut i setningen for å tenke. Jeg kan jo ikke si at egg er hønas ufødte barn. Kan ikke si det til en 5-åring.

Så jeg prøver igjen. Prøver å gå for den litt pedagogiske retningen denne gangen. Man er jo far, må vite. På tide å lære arvingen litt om verden.

– Nei, du skjønner at eggene vi spiser er det man kaller ubefruktet. Det er jo et litt morsomt ord. Nesten som frukt, bare.. noe helt annet. Uansett, egget er altså verken bæsj eller små kyllinger, men egentlig mer som…

Da først innser jeg hva egg faktisk er. Og da blir jeg litt uvel. For egentlig, hvis man tenker over det, så er det jo faktisk… vel… mens på boks.

Jeg grøsser ved tanken og lirer av meg noe tullball om at egg er egg og sånn er det bare, før jeg snur meg rundt i sofaen og ruller meg sammen i en ball. Jeg gir opp. Det får bare bli opp til skolen å forklare ham alt det der med høna og egget, selv har jeg mer enn nok med å komme meg over sjokket.

Jeg mener: Hvordan skal jeg noensinne klare å spise egg til frokost igjen?

 


Hmm?

 


Hmmmm?!

 

/ Mvh, Ødelagt for livet

* Følg Hanehjerte på Facebook *

23 kommentarer
    1. Vi tok den “enkle ” versjonen om at eggene vi spiser ikke er gravide. De gravide eggene blir til kyllinger 🐥. Det redda oss.

    2. Eldstemann her mente at høna sjekka alle eggene selv og sendte de uten kyllinger til butikken. Enkelt og greit!

    3. Hvorfor kan du ikke si det til en 5-åring, det er jo sannheten?:)
      Oog ja, egg er jo hønsemens, jævlig ekkelt, derfor spiser ikke jeg det. 2 året uten.

    4. Ehm nå må jeg irettesette deg litt (i fare for å bli kalt feminist, men kanskje det bidrar til at du får matlysten tilbake :-p). Du som er far må jo vite at et egg er et egg og ikke mensen, mensen kommer jo som en konsekvens av at det har vært en eggløsning og utstøting av slimhinne ettersom egget ikke ble befruktet. Nå tviler jeg også i grunn på om høna i det hele tatt har menstruasjon, men det er ihvertfall kun “egg” du spiser. Så da kan du legge fra deg den tanken når du sitter og spiser, om du får mer matlyst etter all menspraten derimot er jeg litt usikker på 😂

    5. Haha! Matlysten fløy ut vinduet for en stund siden, men denne forklaringen hjalp. Litt. Tror fortsatt jeg holder både egg og bacon på gress et par dager til, haha!

    6. Min sønn (da 5 år) mente bestemt at plommen i egget var most kylling. Det var jo helt logisk siden den var gul…

    7. God morgen pappa! Skal gjøre det enda litt eklere for deg 🙂 noen av eggene vi spiser er faktisk befruktet! Hos frittgående organiske høns skal det vare en hane per så mange høns 🙂 Derfor kan man faktisk ruge ut kyllinger av disse eggene i rugemaskin. Ergo; vi spiser ikke bare mens på boks, men også små kylling-spirer… 😉

    8. Nå har du jo allerede fått biologileksjonen din, så skal ikke mase om det. Hjemme hos oss har vi drevet anatomiundervisning siden tvillingene måtte holde i bordkanten for å stå. Vi parterer nemlig kjøttet vårt selv. Så de har forstått at “Det der er en hjort som er død og uten hode på seg. Og alt inni magen er tatt bort.” Satt navn på alle delene. Videre tittet i parteringsboken og identifisert hjerte, lunger og lever, som de har brukt egen kropp til å plassere.
      Da blir det plutselig ikke så vanskelig med det egget: “Noen egg blir til kyllinger, som vokser seg store, og så spiser vi dem. Andre egg spiser vi med en gang.”
      Nå tror jeg ikke de forstår konseptet med død helt og fullt, selv om de veldig godt vet forskjellen på levende og død når det gjelder insekter, små dyr og planter (Datteren forsvant med en død mus katten hadde båret inn. Hun ville ha den med i barnehagen på “ta med”-dag. Vi sparte barnehagepersonalet for opplevelsen.)så det kommer nok mer spørsmål etter hvert. Men foreløpig er den løst!

    9. Morsomt innlegg- og kommentarer. Jeg slet da min lillegutt for noen år siden spurte hvorfor Jesus døde på korset . Det var ikke enkelt å forklare det til 5-åringen 😀

    10. Haha! Dette minnet meg om en gang jeg stod på butikken og overhørte far og sønn. Ungen pekte på et fenalår og lurte på hva det var. Pappaen svarte ærlig og enkelt: “en dau sau..”… :p lurer på hvor ærlig han ville vært om han fikk spørsmål om egg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg