Dagens rare bidrag til boka

Kjære leser, jeg trenger din hjelp igjen. For i dag holder jeg på med en illustrasjon til barneboka mi og håper muuuuligens å få oversendt aller første manus til forlaget!

Men før jeg kommer så langt: Hva kaller dere tærne? Har dere egne navn på dem eller går dere bare for storetå, lilletå og den pakka der? For jeg vet at det finnes mange andre varianter, men jeg vet ikke hva som er vanlig å bruke. Kan noen hjelpe meg her?

 

 

Et raskt google-søk viser nemlig bare et vanvittig opplegg jeg aldri selv bruker, og jeg nekter egentlig å tro at noen faktisk sier: Titil, Tåtil, Tillaros, Abelfru og Store Gubben Hesten. Eller er det noen som bruker dette? Har dere eventuelt andre navn? I så fall har jeg veldig lyst til å høre fra dere. Kreative forslag mottas også med takk 😉

Vi gjør selvfølgelig som sist gang: Vinnerbidraget kommer med i bokens takkeside, samt får signert spesialutgave og invitasjon til boklanseringsparty 🙂

Og siden vi er inne på det: Jeg har bestemt meg for hva gutten i boka skal hete!!! Jeg må bare ta en ekstra runde på de vanvittig mange kommentarene, for å være helt sikker på at jeg ikke har oversett noe før jeg avslører navnet. Uansett: Tusen tusen tusen takk til alle som har sendt inn bidrag! 🙂

Men nå, let´s talk about toes, baby x-)

 

 


NB: Kun min særs amatørmessige skisse.
Sluttresultatet blir forhåpentligvis 1500 ganger bedre 😉

 

/ Mvh Store Gubben Hesten

* Følg Tåhjerte på Facebook *

160 kommentarer
    1. Altså, snakker jeg med voksne og av en eller annen grunn skal snakke om føtter sier jeg tær- men snakker jeg derimot til datteren min på 14 mnd sier jeg “tottiser” 😀

    2. Hvis jeg snakker til barna så er det tottisene. Men under bleieskift på stellebordet sier jeg:tetill,tåtill, tillerot,neglefru og store gubben hesten.

    3. Stortå, Tåtipp, Ampafru, Kellemor og lille gubben Erten – er de navnene jeg har lært og brukt (telles fra stortå mot lilletå da.

    4. Fellesbetegnelse for alle tærne: Tokkelokkan
      En og en : (fra lilletåa) Totil, titil, tillerot, meglerfru og store gubbe hesten!

    5. Vi sier tottilotter. Ellers så sier vi regla. Titill, tåtill, spellaros, magerfru og store gubbelesten 😊

    6. Jeg bruker navn som stortå, tåtill, tillerot, knugghest og liten pirrijens. Haha.
      Men jeg synes folk på Jæren også har noen artige navn på tærne 🙂
      litla tådi, eban fru, tiljan tu, smala di ros, og store grobbehesten
      Lykke til!

    7. Hjemme hos oss går dei under tossene 😋 Rett og slett fordi det er det fotballgutta sier hvis dei treffer fotballen med tærne. Tossespark 😊

    8. Her tar vi regla når vi tuller; tetil, tåtil, tillerot, neglefru og store gubben hesten.
      Prater vi ordentlig om tærne sier vi storetå, lilletå, langetå, og “de to andre”, for de vet vi ikke hva heter.
      Vi bruker også tottiser, tottelotter og tåfiser..

    9. Vi kaller føttene for tåfis, tottene, pailabber.. Og tærne for lilletå, tåtille, tillerose, eplefrua, store gubben hesten. Andre ganger kaller vi stortåa for poteten, når den stikker ut av en sliten hullete sokk.. “Der kom poteten frem..”. Spennende å følge med dette bokprosjektet ditt 🙂

    10. Tåfisene. tottelotter.tæra.pottita. .å stortåa kaller vi store gubben Thorsen🙈mitt barnebarn har 2 tåfiser som har vokst sammen å det er hjertetåa.

    11. Den varianten jeg har vokst opp med (muligens tilhørende i Nord-Trøndelag, men er litt usikker):
      Tittil, tottil, tillerot, neggelfru (som i negle-fru, men med trøndersk uttale), store gubben hesten.
      Ellers liker jeg verset med de fem små grisene (“en første lille grisen fikk lov å gå på isen, etc. etc., den femte lille grisen fikk bare slutte visen, og visen slutter her, så derfor kan han aldri bli no’ større enn han er.”)

    12. I min familie har vi alltid brukt Titil, Totil, Tillerot, Neglefru og Store gubben hesten 🙂 Fast innslag ved bleiebytting i flere generasjoner.
      Ellers kalles tær for tonter.

    13. Alle tær er: tottelittene
      Når vi teller sier vi : tærtil, tottil, tillaros, magifru og store tompa lesten 🙂 teller da lilletotten først

    14. Når jeg var liten sa mormor: (fra storetå til lilletå)
      Tåa, tådilla, kroknosa, spellarosa og
      Lille teppel ennji (les trøndersk)
      Til mine barne bruker jeg også disse navnene på
      hver enkelt tå, men fellesnavn er tutteluttan.

    15. Jeg bruker å si “tosselossene” når jeg snakker med barna mine. De synes det er morsomt 😁

    16. Hehe, jeg har faktisk aldri hørt noen “ordentlige” navn på tærne nei! Jeg har som mange andre blitt lært ei regle av min mor (på dialekt da) – litla tådi, tådi, tillaro, ebbefru og store gubben i hestegarden 🙂

    17. Titil, Tåtil, Tillaros, Abelfru og Store Gubben Hesten. Bruker vi når vi har regler. Men ellers så er det totisene når vi skal vaske dem. Men vi skal ta tæ’rn ne i skoa.

    18. Jeg har fra jeg var liten kalla
      tærne for “tottelottene”.
      Et litt morsomt navn ofte brukt
      av barn vertfall! Hører det og
      støtt og stadig i barnehagen
      som jeg jobber i.

    19. Det er en regle som går slik; en liten ert (gjentas fire ganger på de fire minste) og en stoooor bønne. Så da kan du jo kalle dem “Bønna og ertene” 😉

    20. Jeg husker min bestemor satt å telte tærene mine da jeg var liten. Titil – tåtil – tilaros – mallarfrø – og den store gubben hesten. Har ført videre denne merkelige regla til sønnen min også 😂

    21. Tottelittene kalles
      Titil
      Tåtil
      Tillarud
      Magefru
      Og store gubben hesten eller store gubben i skogen. 😄

    22. Vi har også liknende regle, men ikke like langt navn på storetå:
      Titil, totil, tilrot, nebbfru og skrubbest
      Lærte den av min mormor – og innser at skrubbest sikkert egentlig var “store skrubbe hesten i skogen” en gang 😛

    23. Her går de som tottelotter, “teser”, og tåfiser.
      3åringen har fine navn, som “pappatå, mammatå, storebrortå, storesøstertå og babytå” enkelt og greit 😅🙈

    24. Stortåa, Tåtill, tilrosa, Gullebrand og lille Petter spillemann. Sånn lærte jeg det av min Bestemor og lærer den nå videre til min sønn.

    25. Nå fikk jeg ikke lest gjennom alle forslagene over, men vi kaller tærne
      Tommeltå, peketå, langetå, ringetå og lilletå, hihi
      Aldri tenkt på det som rart før jeg leste noen av de andre forslagene, Off haha

    26. Lilletå Tåtille Tilleros Apelfru og Store Gubben hesten er ei kjent regle for meg. Bruker den alltid når tåfisene skal tørkes etter bad/dusj 😊 Ved hull i sokken er det nypotet som viser seg.

    27. Pappatå, mammatå, brortå, søstertå og bittelille babytå.
      Å ves vi snakke om all så e d tåfisan eller tottilottan

    28. Snakker vi med barna, så kaller vi det for “tåtene”, men bruker også Titil, tåtil, tillaros, abelfru og store gubbe hesten i gården.

    29. Har alltid hørt Titil, tåtil, tillerot, negelfru og store gubben sjølv. Er det jeg har vokst opp med også sa alltid morfar “utstikkerne” fra vristen 😂

    30. Storetott(en), peketott(en), langtott(en), ringtott(en) og lilletott(en).
      Felles: tottelottene eller tottelottane.
      😄👍🏻

    31. Tåane eller te som vi sei på Sunnmøre 😂 Men “Titil tåtil tillarot ebbefru og storegubben sjøl” huskar eg mamma sa og eg har brukt det på nieser/nevøer og min eigen fine son 😍 På handane..hehe.. “tommeltott slikkepott langemann gullbrand og lille Petter spillemann”

    32. Jeg lærte titil, tåtil, tillarot, negelfru og storegubben sjøl! Er jo nesten det samme 😉 Ellers kaller jeg det tottelotter eller tåsoser! 😊

    33. Tetil, tåtil, tillerot, neglefru og store gubben hesten. Nekt alt du vil, de navnene eksisterer 😉 (fingrene heter tommeltott, slikkepott, langemann, guldibrann og lille petter spellemann, i tilfelle du lurer ) 😀
      Samlebetegnelsen er selvsagt “tottelittane” (eller tottelittene hvis det skal oversettes til bokmål) ^^

    34. Tottelottane:
      Store onkel Halvor (noe distré), Toer’n (litt overambisiøs og besserwisser,ofte lengre enn Onkel Halvor og synes han kunne vært først)
      , Stinketåa (The Grumpy of toes),
      Firer’n (Sjenert) og Minimus(Rampen).

    35. Alle i samlet flokk: tottelottene.
      En og en: titil, tåtil, tillerot, ebbefru og store gubben hesten 😊

    36. Når jeg snakket med barna når de var små bruke vi lilletå, tåtille, tillenu, æbelfru å gubbehesten… 🙂
      Med tre barn på 6 og 4 år så går det i tåfis og tottelott 🙂 lykke til med barnebok 🙂

    37. Haha! Det er jo ei regle! *ler* Kan mange av dem og de var hyppig i bruk da krapyla var yngre.
      Tåtill, tetill, tillaru, eblefru og store gubbe hesten!
      Griseregla: Denne lille grisen datt i vannet, denne lille grisen dro ham opp, denne lille grisen bar ham hjem, denne lille grisen la ham i senga og DENNE lille grisen spilte fiolin for alle fire-fem *kiling*
      Stort sett går det bare i “tådiane”. Og siden vi har overvekt av tvillingtær her i heimen går det ofte i “stortå, de sammenvokste, den enslige og lilletå” 😂

    38. Når me snakka med onga/babya så e fellesbetegnelsen “tottelottane”, å reglo e som fleire øve har nevnt; titil, tåtil, tillerot, neglefru og store gubben hesten.
      Med voksne så kalle me da “tedno” (uttalt med long “e” – ellers blir da tedno i moen😂). Å so e da vel storatådno, den atteme, den i midten, den atteme litlatådno, å litlatådno🙊

    39. Jeg har vokst opp med titil, totil, tillerot, megelfru, og store gubben hesten! Husker fortsatt mamma og pappa dra meg i tærne og si den regla med stooor iver 😄
      Utenom det sier vi totter🙈👍🏼

    40. Til vanlig kaller vi de tåfis, men når jeg virkelig skal dra på, og få ungene på 5 og straks 3 til å le seg fillete, da kjører vi “Titil, tåtil, spelarros, magerfru og STOOOOOORE gubbe hesten”😂

    41. Lilletåa, tåtipa, tillerosa, nebbefrua og storegubben denden. Mormor telte alltid tærne våre sånn <3 nå brakte du frem mange gode barndomsminner!! Savner plutselig mormor og serveringsbrett med hjemmelaget ripsbærsyltetøy servert på mormors hjemmelagde brød og kald melk, med kroppen under dyna, foran TV. Helgeluksus hos mormor<3 hilsen fra langt nord

    42. Min pappa kalte alltid tærne mine for tå, tille, tilleru, meggefru og storrugga ( fra minst til størst). Han ristet alltid litt på hver tå mens han sa det. Husker det som veldig morsomt 😀 det er litt lokalt for Gudbrandsdalen så vidt jeg vet.
      Hadde vært utrolig gøy om det kom med i boken!

    43. Mormor sa alltid titil, totil,tilerot, negelfru og store gubban hesten, det husk ej alltid
      👌🏽☺ eller tæsane kalles dei også 👌🏽☺

    44. Så mange rare varianter. 😅 Her heter de Storetå, tåtille, tillanros, appalfru og biiiitte lille gubben oppi skogen. Selvsagt ikke noe jeg sier til vanlig, men en søt regle jeg har lært av mormor som alle ungene elsker.

    45. Mormor sa alltid titil, totil,tilerot, negelfru og store gubban hesten, det husk ej alltid
      👌🏽☺ og jeg bruka det når jeg skal tørke tæsane til min lille gutt etter ett
      bad:) Jeg syns det er veldig koselig med de barndomsminnene, og han syns det er morsomt 😉 ☺

    46. Tottis eller tottelotter! Guttungen her sier tåfis! “Hulken har bare tåfis! ” fordi han er barbeint… 😁

    47. Brukte titil,totil,tillerot,gammelfru og store gubben hesten på tottelottene til gutta her da de var små😄

    48. Lilletå, tåtill, tillerot, eplefru og store gubben hesten. Når jeg snakker om alle på en gang sier jeg tåttelåttan.

    49. Her sier vi “Tottan” om alle tærne og hvis vi tar en og en så blir det: Tottil, tittil, telarot, makaklot og klompen. :p

    50. Til voksne sier jeg tær, til sønnen min sier jeg tottelottene eller tåfisene. Har også en regle: “Tåa, tåtille, tillerosa, koktosa og lisjtuppa. (Leses fra storetå til lillebo)
      Tror den er ganske vanlig her i Trøndelag 😉

    51. Titil,tåtil,tillarot nigelfru og store gubben sjøl;)!!
      Ellers sier svigermor grubbehasen den store på slutten, men hun er ifra Nordmøre så vet ikke hvor pållitelige de er:D ellers pleier vi å kalle de for tåsan, eller tæson på ekte dialekt;)! Og jeg digger det!!

    52. Vi sier “tæde” eller “tædene”, men vi bruker også en regle som er slik: littlatå, tåditå, ebbafru, tillarud og store grobbe hesten (fra lilletåa til storetåa)..

    53. For å virke normal sier jeg tærene, men fra jeg var liten av var det “Tåtane” Hehehe! Sørlandsdialekta vettu;)

    54. Hjemme hos oss går det i. Storetåa, peketåa, midt tåa, ringetåa og lilletå.
      Og alle sammen går under tærn 🙂

    55. Mange versjoner av regler her😉 Her i huset sier vi “tåsefiser”.😂😂 Ett koselig ord for de små👍🖐👏 Klem JUOT.

    56. Vi sier “Tottefjerter” om alle tærne,
      også bruker vi tetill, tåtill, tillerillerot, neglefru og store gubben hesten 😝
      Begynner med lilletåa 😊

    57. Her er navnene vi har fra minst til størst: lilletåa, tåatrille, trillerose, beinfrua og klubbhesten 😂 Aner ikke hvor det kommer fra, men har lært det i Harstad 🙂

    58. Vi bruker tottelotter som samlebetegnelse. Men på hver enkelt Dådå, Dådille, Illeå, Kuttefu, Ittebittekåka (fra størst til minst) 🙂 En regle fra min gamle bestemor fra Trondhjæm.

    59. Hos oss her i Larvik har vi alltid brukt:
      Tittil
      Tottil
      Tillerot
      Megelfru
      Store gubben hesten
      Eller samlebetegnelsen tottillane som lillegutt kaller de for 🙂

    60. Hei! Jeg lærte av min nyutdannede spesialpedagog-for-barneskolen-mamma at tærne heter Titil, Tåtil, Tillaros, Abelfru og Store Gubben Hesten på tidlig -70-tall. Tviler vel på at det er pensum på lærerskolen idag akkurat….

    61. Alltid sagt Titil, Totil, Tillerot, Neglefru og Store gubben hesten 🙂 Noko eg har lært av mormor.
      Ellers seier eg på dialekt; tedna! 🙂 Lukke til!

    62. Alle tærne; tåtelottene
      Enkeltnavn på tærne: Tetil, Tåtil, Tillerot, Neglefru og Store gubben hesten (med mørk, hes stemme)

    63. Altså.. er jeg den eneste som..
      Storetå
      Peketå
      Langetå
      Ringetå
      Lilletå (som har gjemt seg under der..)

    64. Vi kaller de tottelotter 🙂
      Og så har vi en litt annen variant av regla:
      Lilletå, tåtille, tillerot, ebbafru og storeskru

    65. Vi har alltid kjørt 1.grisen, 2. Grisen og hele den der. Du husker sikkert. Den første lille grisen fikk lov å gå på isen, den andre lille grisen fikk jakka til polisen, den tredje lille grisen fikk slått av litt på prisen, den fjerde lille grisen fikk lese i avisen, den femte lille grisen, fikk bare slutte visen og visen slutter her..og derfor kan den aldri bli noe lenger enn den er. Ungene elsker denne regla. Funker perfekt til tå-negl klipping;)

    66. Her i huset “heter” tærne tåtåa, tåtilla, tilnåsa, tilfåsa og bittelille tippen – sjølsagt navngitt fra størst til minst.

    67. Vi kaller de for tottelitter! Men kan jo tilføye at om tottelittene ikke lukter noe særlig, da lukter det pedalsyre😉

    68. Jeg har lært en sang der de kalles: Tetil, tåtil, tillerillerot, neglefru og store gubben hesten
      Ellers så er fellesbetegnelsen “tottelottan” 😜

    69. Tommeltott, slikkepott, langemann, gullebrand og lille petter spellemann. Gutta mine har digga den regla begge to. Bruker «tommeltott» for storetåa og, jeg 😱😉

    70. Tåfisen😊
      Tottelotter😊
      Fotelankene😊
      Eg ha lært regla sånn:
      Tetill tåtill tillarot
      negelfru og store gubben hesten😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg